hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > انحراف شست پا (bunion) از علائم تا درمان

انحراف شست پا (bunion) از علائم تا درمان

بونیون نوعی برآمدگی استخوانی است که در محل اتصال انگشت بزرگ پا (شست) با پا یعنی مفصل "متاتارسوفالانژیال" ایجاد می‌شود.

این بیماری به مرور زمان ایجاد شده و به تدریج انگشت شست را به سمت انگشت‌های دیگر منحرف می‌کند، به طوری که گاهی انگشت شست روی انگشت کناری قرار می‌گیرد. در ادامه شما را با علائم این عارضه و راه‌های درمان آن آشنا می‌کنیم:

علائم بونیون (bunion) چیست؟

بارزترین علامت این عارضه، برآمدگی روی مفصل بوده که ممکن است دردناک، متورم یا قرمز باشد. همچنین گاهی در اثر این عارضه حرکت‌دادن انگشتان پا، به‌خصوص انگشت شست دشوار می‌شود. برخی از افراد به‌علت بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید که باعث تورم و درد مفاصل می‌شود، پوشیدن کفش‌های نامناسب (به خصوص اگر به انگشتان پا فشار وارد کند) و یا به دلیل شکل پاهای خود به انحراف شست پا دچار می‌شوند.


بونیون نوجوانی

این برآمدگی اغلب در دختران ۱۰ تا ۱۵ ساله اتفاق می‌افتد، اما پسران نیز ممکن است دچار این عارضه شوند. پزشکان از علت دقیق احتمال ابتلای بیشتر دختران اطلاع ندارند، اما این امر ممکن است ارتباطی با تغییرات کفش در سنین نوجوانی دختران داشته باشد. معمولاً افراد جوان مبتلا به این عارضه بر خلاف بزرگسالان، با وجود احساس درد می‌توانند انگشت شست خود را حرکت دهند.

بونیونت یا برجستگی کنار انگشت کوچک پا

بونیونت (Bunionette)، نوعی بونیون است که در محل اتصال انگشت کوچک پا با پا ایجاد می‌شود. شغل‌هایی نظیر خیاطی که در آن‌ها افراد برای ساعات طولانی چهارزانو می‌نشینند و به یک طرف پاها فشار می‌آورند نیز باعث ایجاد بونیون در نزدیکی انگشت کوچک پا می‌شود.


بونیون چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک می‌تواند با انجام آزمایش بالینی و نگاه‌کردن به پا، بونیون را تشخیص دهد، اما عکسبرداری با اشعه ایکس برای تعیین میزان و علت آسیب به مفصل استفاده می‌شود و این روش در مورد نحوه تصمیم‌گیری درمان به پزشکان کمک می‌کند.

روش‌های درمان بونیون

پوشیدن کفش مناسب: تعویض کفش ممکن است تنها کار ضروری برای مدیریت درد بونیون باشد. کفش‌هایی مناسب که دارای فضای زیادی برای انگشتان پا و پاشنه‌های کمتر از دو اینچ باشد، برای کاهش درد ناشی از بونیون مؤثر است. کفش پاشنه‌بلند به قسمت جلوی پا فشار می‌آورد و ممکن است باعث ایجاد برآمدگی و سایر مشکلات شود. مبتلایان به این عارضه باید از پوشیدن کفش‌های نوک‌تیز نیز خودداری کنند.


درمان یخ: برای تسکین تورم و درد شست پا یک کیسه سبزیجات منجمد یا یخ خردشده را در حوله بپیچید و آن را حدود ۲۰ دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید. استفاده از پدهای مخصوص نیز ایده خوبی است؛ این پدها ناحیه نزدیک بانیون را می‌پوشاند، اما قبل از استفاده از آن باید با پزشک خود مشورت کنید تا از تأثیر آن در بهبود بونیون مطمئن شوید. اگر اندازه پد برای انگشتان پا مناسب نباشد، ممکن است فشار بیشتری وارد کرده و مشکلات بیشتری ایجاد کند.

درمان دارویی: مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن به تسکین تورم و درد کمک می‌کند، اما اگر برآمدگی به‌دلیل ورم مفاصل یا بیماری دیگر باشد، پزشک ممکن است دارو تجویز کند. اگر سایر روش‌های درمانی مؤثر نباشد، پزشک ممکن است برای صاف‌کردن انگشت شست، عمل جراحی را پیشنهاد کند. پزشکان معمولاً این عمل را برای افراد بزرگسال توصیه نمی‌کنند، زیرا پاهای آن‌ها همچنان در حال رشد است و بونیون مجدداً ایجاد می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد