hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بی خانمانی در سایه افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ ها/قیمت ها سر به فلک کشید

بی خانمانی در سایه افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ ها/قیمت ها سر به فلک کشید

 افزایش بی حد و نصاب قیمت مسکن، اجاره بها و رهن‌ در خراسان جنوبی روزهای سختی را پیش روی خریداران و مستاجران قرار داده که نیازمند ورود و نظارت های جدی مسئولان است.
اهمیت خانه و سرپناه از جمله ضروریاتی بوده که نمی توان آن را رد کرد. امروز تامین مسکن از دغدغه های مهم خانواده ها به ویژه قشر جوان شده و لذت آرامش را از زندگی می گیرد.
بازار حبابی مسکن و افزایش قیمت زمین و اجاره بها آن هم در روزهای سخت کرونا موجب نگرانی مردم به ویژه مستاجران شده است.
قیمت مسکن از محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع در شمال شهر بیرجند به چهار میلیون افزایش یافته است. رشدی که زمینه را برای خروج خریداران واقعی فراهم کرده و باعث شده بخش زیادی از مشتریان مسکن را سرمایه گذاران و نه مصرف کنندگان تشکیل دهند.
در این میان دولت هم نسبت به این مسئله ابراز نارضایتی می کند و زمزمه هایی در خصوص ورود دادستانی به ماجرای افزایش قیمت به گوش می رسد. طی روزهای گذشته جلساتی در دادگستری خراسان جنوبی تشکیل شده که گویی در پی رفع این نا به سامانی ها هستند.
نمی توان در خصوص افزایش چندین باره در قیمت مسکن انگشت اتهام به سوی دولت، مردم و یا املاکی ها دراز کرد چراکه برخی عدم واگذاری زمین و رکود ساخت و سازها را علت گرانی دوباره مسکن می دانند و برخی عدم نظارت بر عملکرد املاکی ها را دلیل این آشفته بازار می دانند.
در این بین صاحب خانه ها هم افزایش مصالح ساختمانی و دیگر اجناس را بهانه ای برای رشد قیمت مسکن، رهن و اجاره بها انتخاب می کنند. در میان این کش و قوس تنها قشر مستاجر ضربه می خورند و باید تاوان گناه نکرده ای را پس بدهند که دیگران به آن مرتکب شده اند.

تلاشی یک ماهه برای یافتن سرپناه
یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: از یک ماه گذشته برای اجاره کردن یک واحد آپارتمان به تعداد زیادی از املاکی ها سر می زنم.
محسن غلامی با بیان اینکه بیشتر صاحب خانه ها تمایل به رهن دارند که مبلغ را هم بسیار بالا پیشنهاد می دهند، گفت: با شرایط پیش رو جوانان از ازدواج روی می گردانند چراکه توانی برای تامین مسکن نخواهند داشت.
وی ادامه داد: سال گذشته یک واحد آپارتمان در شمال شهر در طبقه دوم با ۳۵۰ تومان اجاره و سه میلیون تومان ودیعه اجاره کرده ام ولی امسال قیمت واحدی در همان منطقه در طبقه اول به هشت میلیون ودیعه و پرداخت ماهانه ۵۰۰ تومان، اجاره داده می شود.
غلامی خواستار رسیدگی به شرایط کنونی بازار مسکن شد و افزود: برخی صاحب خانه ها بدون هیچ کارشناسی از وضعیت خانه، قیمت هایی فضایی بر اجاره ها می گذارند که این امر بازار رقابت در رشد قیمت ها را داغ می کند.
بازار داغ مسکن در فضای مجازی
یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد افزایش قیمت در حاشیه های شهر مانند حاجی آباد، شکراب و چهکند هستیم.
رضا خالقی با بیان اینکه صاحب خانه ها قیمت هایی میلیاردی برای فروش پیشنهاد می دهند، اظهار کرد: دولت باید افزایش قیمت در بازار مسکن را مهار کند.
متاسفانه طرح های ملی مسکن به دست عده ای سرمایه دار رسید و مشکل نیازمندان واقعی پا برجا ماندوی با بیان اینکه متاسفانه طرح های ملی مسکن به دست عده ای سرمایه دار رسید و مشکل نیازمندان واقعی پا برجا ماند، افزود: مسئولان باید نظارت ها را دقیق تر کرده و روند افرایش ها را کنترل کنند.
خالقی اظهار کرد: در شرایط پیش رو که کرونا توان کسب و کار را از بسیاری خانواده ها به ویژه کارگران گرفته، شایسته نیست رشد قیمت اجاره بها دردی دیگر را متحمل نیازمندان کند.
وی بیان کرد: مردم در سکوت بی توجهی مسئولان از طریق نرم افزارهای مجازی خانه هایشان را با قیمت های هنگفتی به فروش گذاشته و یا اجاره می دهند که باید مدیریت شود.
خانه به دوشان آواره شدند
یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: این روزها قیمت خانه ها به قدری افزایش یافته گویی در پستوی آنها گنج نهفته است!
راضیه ایمانی مقدم بیان کرد: چندی پیش یک باب منزل در روستای شکراب با ۳۷۰ متر زیربنا به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده بود که این نشان دهنده طمع مالکان است.
وی با بیان اینکه قیمت اجاره ها در روستای حاجی آباد با شمال شهر بیرجند برابری می کند، گفت: بر اساس شنیده ها یک واحد آپارتمان در خیابان امام علی (ع) حاجی آباد به قیمت ۹۸۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است.
ایمانی مقدم با طرح این سوال که چرا مسئولان نظارتی بر این وضعیت ندارد، افزود: بسیاری از جوانان به دلیل ترس از اجاره بها و افزایش بی رویه مسکن از ازدواج سر باز می زنند.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی صاحب خانه ها سالانه به مبلغ اجاره بها می افزایند و مستاجران برای یافتن مکانی مناسب تر خانه به دوش می شوند.

دست کوتاه املاکی ها در آشفته بازار مسکن
یک مشاور املاک در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در حال حاضر مردم تمایل به رهن دارند و از اجاره استقبالی ندارند.
رضا امیری با اشاره به افزایش قیمت مسکن بیان کرد: میزان اجاره ها نسبت به سال گذشته قریب به ۵۰ درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: بسیاری از صاحبان خانه، املاک شان را بدون دخالت مشاور املاک و با قیمت توافقی فی مابین مشتریان خرید و فروش کرده و یا به اجاره می دهند.
امیری ادامه داد: در چنین شرایطی بسیاری از صاحب خانه ها، قیمت بالایی برای اجاره پیشنهاد می دهند و برخی دانسته و نداسته به پرداخت هزینه تن می دهند که این امر بازار رقابت ها را افزایش می دهد.
اراضی خالی حاشیه شهر واگذار شود
رئیس اتحادیه فروش مصالح ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی و کمبود زمین در بیرجند باعث رشد قیمت ها شده است.
چوپانی بیان کرد: عدم واگذاری زمین در بیرجند تاثیر زیادی در رشد قیمت مسکن و اجاره بها دارد که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: نسل جدید نیازمند زمین و ساخت و ساز هستند اما زمینی واگذار نمی شود، بنابراین به اجبار با هزینه بالا یا مسکن خریداری می کنند و یا به سوی رهن و اجاره روی می آورند.

چوپانی از افزایش ۴۰ درصدی قیمت سنگ خبر داد و گفت: قیمت کرایه های حمل مصالح ساختمانی نسبت به دو ماه گذشته اندکی رشد داشته است.
وی بیان کرد: در حال حاضر هر کیسه سیمان به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد و گفت و گوهایی در خصوص افزایش قیمت شنیده می شود اما هنوز نامه ای برای اتحادیه نیامده است.
رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: قیمت های مسکن، منزل، اجاره و زمین نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
اربابی با بیان اینکه قیمت مسکن در سال جاری قابل مقایسه با سال گذشته نیست، افزود: قیمت ها در مجموع ۴۰ درصد اما نسبت به استان های همجوار و تهران در خراسان جنوبی ۱۰۰ درصد رشد داشته ایم.
قیمت یک واحد آپارتمان در شمال شهر بیرجند متری یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که امسال به متری چهار میلیون تومان افزایش یافته استوی بیان کرد: قیمت یک واحد آپارتمان در شمال شهر بیرجند متری یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که امسال به متری چهار میلیون تومان افزایش یافته است.

گلایه ای از مزایده های دولتی
وی با اشاره به مزایده املاک بنیاد جانبازان بیان کرد: یک چهارم پول خرید این املاک به صورت نقدی بوده و مابقی دوساله است بنابراین افراد زیادی در مزایده شرکت می کنند.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند اظهار کرد: برخی افراد این زمین ها را با قیمت پایین خریداری می کنند و سپس با دو برابر قیمت خرید، به فروش می گذارند.
وی بیان کرد: زمین هایی که توسط بنیاد مستضعفان، جانبازان، فرامین امام و شهرداری مصادره می شود نباید به مزایده گذاشته شود.
اربابی با تاکید بر اینکه مزایده ها باید همراه با شرط و شروط انجام شود، ادامه داد: بنیاد باید برای برندگان مزایده شرایطی مانند ساخت زمین، دریافت سند و نشستن در خانه تعریف کند.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند ادامه داد: همچنین برندگان مزایده نباید تا ۱۰ سال زمین را به فروش بگذارند.
تسهیلات خرید مسکن کارساز نیست
وی با بیان اینکه از مسئولان خواستاریم دروازه های شهر را برای ساخت و ساز باز کنند، افزود: همچنین مهار آشفته بازار مسکن نیازمند کاهش قیمت مصالح و آهن و آلات است.
اربابی با بیان اینکه قیمت یک شاخه آهن ۱۴ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: هر کیلو پروفیل شش هزار تومان بوده که به ۱۱ هزار تومان افزایش یافته است.
وی با اشاره به تسهیلات خرید مسکن بیان کرد: یکی از بانک ها تسهیلاتی با نرخ ۱۴ درصد برای خرید خانه پرداخت می کند که کارایی ندارد.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند ادامه داد: به طور مثال اگر بخواهیم ۱۰۰ میلیون وام دریافت کنیم باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کنیم.
طرح ملی مسکن هم درمانگری نکرد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح ملی مسکن بر روی بازار مسکن تاثیری داشته است، اظهار کرد: این طرح نه تنها تاثیری نداشته بلکه منفعتی هم نداشته است.
اربابی با اشاره به فروش و اجاره مسکن در نرم افزارهای مجازی بیان کرد: افرادی که فضای مجازی بر روی مسکن قیمت گذاری می کنند، بدون مشورت با مشاور املاک اقدام می کنند.
وی بیان کرد: از مردم خواستاریم از خرید شتاب زده بپرهیزند و صرفاً برای اندوختن سرمایه به سمت خرید مسکن نروند.

سیاست های ریاضتی و انقباضی دلیل گرانی مسکن در بیرجند
رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان نیز بهمن سال گذشته در نشست خبری در بیرجند درباره صحت تاثیر مزایده‌ها بر گرانی ملک از جمله در خراسان جنوبی و شهر بیرجند افزود: در مجموع عرضه و مزایده اموال و املاک باید قیمت‌شکن باشد اینکه چرا قیمت زمین و مسکن در استان‌های کمتر برخوردار مانند خراسان جنوبی افزایش پیدا می‌کند بخشی به تبع افزایش قیمت در سطح کلان کشور است.
وی با اشاره به گرانی املاک شهر بیرجند بعد از چند سال ثبات قیمتی اظهار داشت: هضم این موضوع که مزایده سبب گرانی می‌شود مقداری سخت است چون وقتی چیزی ادعا می‌شود باید برای آن دلیل هم وجود داشته باشد.
رییس سازمان اموال و املاک بیان کرد: بدون شک در استان خراسان جنوبی قیمت اموال و املاک از متوسط رشد کشور بالاتر است که یکی از دلایل گرانی و افزایش قیمت می‌تواند سیاست‌های ریاضتی و انقباضی باشد.
سید صولت مرتضوی افزود: اموال و املاک مادامی که به مردم عرضه یا به مزایده گذاشته نشود، سبب افزایش تقاضا و از طرف دیگر افزایش قیمت‌ها می‌شود.
هفت سال قیمت مسکن و زمین در استان خراسان جنوبی به ویژه شهرستان بیرجند به شدت کنترل شده بود حتی مسکن مهر متقاضی نداشت و از مردم التماس می‌کردیم این واحدها را خریداری کنندوی گفت: هفت سال قیمت مسکن و زمین در استان خراسان جنوبی به ویژه شهرستان بیرجند به شدت کنترل شده بود حتی مسکن مهر متقاضی نداشت و از مردم التماس می‌کردیم این واحدها را خریداری کنند.
وی اظهار داشت: وقتی سیاست ریاضتی و انقباضی بر اقتصاد مسکن حاکم می‌شود در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود در حالی که برخی ادعا می‌کنند مزایده عامل گرانی بوده است.
استاندار اسبق خراسان جنوبی افزود: سال‌های گذشته پادگان داخل شهر بیرجند را به خارج شهر منتقل و سه هزار مترمربع زمین و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این پادگان در جاده بیرجند - خوسف هزینه کردیم تا شهر نفس بکشد، از این محل یک هزار هکتار اراضی به محدوده شهر بیرجند اضافه شد اما انگار برخی اوقات مطالبات برعکس جواب می‌دهد.
وی گفت: همچنین محله دهلکوه (مهرشهر) بیرجند را قطعه‌بندی و واگذار کردیم و شهرک‌هایی مانند چهکند ساماندهی شد.

افزایش نیافتن محدوده خدمات شهری
مرتضوی دومین عامل افزایش قیمت ملک در بیرجند را افزایش نیافتن محدوده خدماتی شهر دانست و اظهار داشت: سومین دلیل نیز مهاجرت بی‌رویه جمعیت از روستاها به مرکز استان است.
وی گفت: متوسط رشد جمعیت استان تقریباً معادل متوسط رشد جمعیت در کشور است اما بیرجند رشد خیلی بیشتری داشته چون مهاجرت خیلی شدید بوده است.
متوسط رشد جمعیت استان تقریباً معادل متوسط رشد جمعیت در کشور است اما بیرجند رشد خیلی بیشتری داشته چون مهاجرت خیلی شدید بوده استوی بیان کرد: در این خصوص باید چند اقدام مناسب انجام شود ابتدا اینکه فرایند رشد مهاجرت، کنترل یا معکوس شود یا اینکه سیاست انقباضی در حوزه مسکن را کنار بگذاریم، یعنی محدوده شهری افزایش یابد چون در مجموع در بیرجند نباید ملک گران شود.
رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان از خراسان جنوبی به عنوان کم تراکم‌ترین استان دارای جمعیت کشور یاد کرد و گفت: شاید یکسری سیاست‌های سوداگرانه در گرانی مسکن و زمین دخیل باشد که دستگاه های نظارتی باید به آن بپردازند.
وی افزود: اراضی که وسط شهر بیرجند حبس شده است باید از حبس خارج و به مردم واگذار شود چراکه بهترین، حقوقی‌ترین و قانونی‌ترین فرایند املاک مزایده است اما وقتی در تالارهای شیشه‌ای زمین ارایه می دهند همین می‌شود.
شرایط پیش روی بازار مسکن نشان می دهد که سرنوشتی سخت پیش روی مردم خراسان جنوبی قرار دارد و در میدان مسکن این استان سوداگران و واسطه ها بازار را به دست گرفته اند و با سیاست هایی که مسئولان در شرایط فعلی در دست گرفته اند نیازمندان واقعی مسکن از رقابت جا مانده اند و  سرمایه دارانی بازار را مدیریت می کنند که با استفاده از خرید و فروش املاک بازی را به نفع خودشان تمام می کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد