hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان| وجود شهر زیرزمینی زیر شهر اردستان

اصفهان| وجود شهر زیرزمینی زیر شهر اردستان

شهردار اردستان با بیان اینکه در زیر شهر اردستان یک شهر زیرزمینی وجود دارد، گفت: شهر زیرزمینی اردستان شبیه شهر زیرزمینی نوش‌آباد است، اما میراث فرهنگی نمی‌گذارد ما آن را اعلام کنیم، ما این شهر زیرزمینی را شناسایی کرده‌ایم و حتی تعدادی از راه‌های زیرزمینی از منازل مردم به این شهر راه دارد، آثاری از دوره ساسانیان در حال مدفون شدن هستند.

محسن حیدری در خصوص طرح بازآفرینی و حواشی میراثی به وجود آمده پیرامون آن در شهرستان اردستان، اظهار کرد: طرح بازآفرینی شهری در دولت یازدهم و دوازدهم مصوب و پیگیری شده که در سطح استان و شهرستان‌ها و به دبیری شهردار شهرستان مرکزی اجرایی می‌شود و شهرستان اردستان در این طرح یکی از شهرهای پیشرو در استان اصفهان بوده که هم ازنظر طراحی و هم اجرا با بررسی همه جوانب تاکنون پیشرفته است.

او با بیان اینکه از بهمن‌ماه گذشته با ابلاغیه ستاد بازآفرینی شهر این موضوع در اردستان آغاز به کار کرد ادامه داد: طرح بازآفرینی اردستان پنج محور دارد که بر اساس آن بافت فرسوده، بافت تاریخی و بافت حاشیه‌نشین شهری باید ساماندهی و بهبود پیدا کند و اقامتگاه‌های ناهمگون و مناطق روستایی الحاقی نیز باید تعیین تکلیف شود که برای این منظور پنج محور در شهر اردستان، چهار محور در شهر زواره و یک محور در شهر مهاباد تعریف‌شده است.

شهردار اردستان با اشاره به اینکه قبل از اجرای محور اول در شهر اردستان 12 جلسه برگزارشده تصریح کرد: محور اول آغاز شد و برای هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی نیز حرکت آرام به پیشرفت در خردادماه سال جاری میراث فرهنگی در یکی از جلسات برای دیواره‌های مسجد جامع و مناطق حساس باستانی درخواست مجوز کرد و ما نیز قول دادیم که در نزدیکی دیواره‌ها و مناطق حساس میراثی با مجوز حرکت کنیم.

منتظر جواب هستیم

حیدری با بیان اینکه طبق قول‌هایی که میراث فرهنگی داده بودیم حتی به کاروانسرای مخروبه جنب مسجد نیز دست نزدیم، تأکید کرد: حتی ما پا را فراتر از قول‌هایمان گذاشتیم و به عمق هم نرفتیم چراکه احساس می‌کردیم در عمق مناطق شهری اردستان به‌خصوص در اطراف مسجد جامع امکان وجود مناطق باستانی هست.

وی ادامه داد: ما اطمینان داریم که در زیر شهر اردستان یک شهر زیرزمینی وجود دارد و در خصوص آن با پژوهشکده میراث فرهنگی نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفت و منتظر مجوز هستیم. همچنین برای کاروانسرا و تپه خاموش نیز درخواست مجوز کاوش داده‌ایم.

شهردار اردستان اظهار کرد: حرکت‌های ما با استانداردهای میراث ‌فرهنگی مطابقت دارد و حتی درخواست‌های مجوز برای کاوش و مجوزهای دیگر از میراث فرهنگی را نیز مدام ارائه کرده‌ایم.

این ادعا نیازمند باستان‌شناسی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص چالش‌های ایجادشده در طرح بازآفرینی شهری اردستان در اطراف مسجد جامع گفت: حضور مدیر میراث در جلسات و امضا مصوبات به معنی تائید سیاست‌گذاری‌ها بوده و نافی این موضوع نیست که از میراث فرهنگی در محوطه‌های تاریخی استعلام گرفته شود ما معتقد هستیم شهرداری اردستان باید در خصوص آن حجره در اطراف مسجد جامع استعلام می‌شد.

فریدون الهیاری در خصوص ادعای پیدا شدن شهر زیرزمینی در زیر شهر اردستان و اینکه این شهر را میراث فرهنگی اجازه مطرح‌شدن نمی‌دهد گفت: این ادعا نیازمند باستان‌شناسی است و من نمی‌توانم آن را رد یا تائید کنم. ادعاهای این‌چنینی نیازمند باستان‌شناسی و کارشناسی دقیق است و نباید با مطرح کردن آن تصمیمات دیگر را زیر سؤال برد. او با اشاره به اینکه اجازه باستان‌شناسی فقط در ید معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، خاطرنشان کرد: برای باستان‌شناسی شهر ادعاشده باید یک پروپوزال به پژوهشکده میراث فرهنگی ارسال شود هرچند که ما معتقد هستیم که در اکثر شهرها آن منطقه تعبیه‌های زیرزمینی وجود دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد