hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خوزستان| جدال نابرابر نخل‌ها با آب‌شور

خوزستان| جدال نابرابر نخل‌ها با آب‌شور

خوزستان قطب تولید خرما، رتبه دوم تولید این محصول و رتبه نخست صادرات آن را در کشور دارد. سهم این استان تولید حدود 200 هزار تن خرما است. هم‌اکنون 43 هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیر کشت نخیلات است که بیش از 32 هزار هکتار آن بارور است. محصول خرمای آبادان، خرمشهر و شادگان امسال به دلیل کاهش شدید و شوری آب کارون به دلیل پیشروی آب دریا خسارت جدی دیده است.


رئیس انجمن ملی خرمای استان خوزستان گفت: مهم‌ترین مشکل خرماکاران خوزستانی، مشکلات بانکی‌ است. بازه زمانی‌ بانک‌ها برای دریافت سودشان، در حد یک الی دو ماه است. این دوره تنفس برای کشاورز باید بیشتر باشد چراکه وی تا بیاید محصول را برداشت کند، بفروشد و پولش را دریافت کند، زمان بسیار زیادی طول می‌کشد. مسعود عبادی‌پور افزود: شوری آب، گردوخاک و دیگر پدیده‌های زیست‌محیطی حاضر در استان خوزستان، قطعا روی باروری درختان نخل تأثیرگذار خواهد بود. در زمان بازدیدی که چندی پیش، استاندار خوزستان، غلامرضا شریعتی از نخلستان‌ها داشت، زمین‌ها از شدت شوری آب به‌طور کامل سفید شده بودند. او افزود: البته تدابیری برای بهبود شرایط اندیشیده شده است. اکنون آب کرخه را به سمت نخلستان‌ها هدایت کرده‌اند تا مقداری آب شیرین دریافت کرده و مزارعشان بهبود یابد. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان درباره تأثیر خشکسالی بر کشاورزی خرما، تصریح کرد: آنچه امسال بسیار به خرماکاران خسارت وارد آورده است، فقدان بارندگی کافی در زمستان بود. در زمستان سال قبل، شاید یک یا دومرتبه بیشتر بارندگی نداشتیم. پایین آمدن سطح آب، موجب شده نخل‌ها دسترسی به آب کافی نداشته باشند. من به‌شخصه، تأثیر سوء خشکسالی را بر کشاورزی، بیشتر از آن دو عامل شوری و گردوخاک می‌دانم. او با بیان اینکه اکنون میزان خسارت‌ واردشده را نمی‌توان به‌طور کامل برآورد کرد، اظهار داشت: بار نخل‌ها اکنون دیگر تکمیل‌شده، رطب‌ها در بازار هستند و دو ماه دیگر هم برداشت‌ها آغاز می‌شود. بااین‌حال، به دلیل مشکلات یادشده، کیفیت محصول امسال همچون سال قبل نخواهد بود و کیفیت درجه‌یک را نمی‌توان از خرمای برداشتی امسال در خوزستان انتظار داشت. عبادی‌پور بیان داشت: هوای شرجی شدیدا به بزرگی و کیفیت محصول کمک می‌کند و پایین بودن درجه آن، کیفیت محصول را پایین می‌آورد. با توجه به زمان دوماهه باقی‌‌مانده تا برداشت محصول، اگر میزان شرجی بودن هوا افزایش یابد، می‌توان امیدوار بود کیفیت محصول افزایش یابد. رئیس کنسرسیوم صادراتی خرمای استان خوزستان افزود: خرید تضمینی در حوزه خرما جواب نداد. اکنون خرید توافقی صورت می‌گیرد که بهتر است چراکه نرخ محصول در خود استان با توجه به هزینه‌ها و مشکلات کارشان از قبیل کود، کاشت، داشت، برداشت و... تعیین می‌شود. او درباره مهم‌ترین مشکلات پیشروی کار کشاورزان خرماکار خوزستانی، گفت: به نظر من، مهم‌ترین مشکل آن‌ها، مشکلات بانکی است که دارند. خرماکارانی هستند که مثلا خرمایشان را به روسیه صادر می‌کنند. صادرکنندگان بازه زمانی دریافت پولشان معمولا در حدود ۶ ماه و حتی بیشتر است چراکه آن‌ها سال‌هاست با آن مشتری خاص در ارتباط هستند؛ اما بازه زمانی‌ای که بانک برای دریافت سودش مقرر می‌کند بسیار کوتاه و در حد یک الی دو ماه است. این دوره تنفس بسیار پایین است. این دوره تنفس برای کشاورز باید بیشتر باشد چراکه وی تا بیاید محصول را برداشت کند، بفروشد و پولش را دریافت کند، زمان بسیار زیادی طول می‌کشد. به‌علاوه، نرخ بهره‌ها بسیار بالا و بین ۲۲ الی ۳۰ درصد است. همه این مسائل مرتبط به بانک، شرایط سختی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند؛ حتی سخت‌تر از مشکلات کار کشاورزی.

اعلام آمادگی سازمان تعاون روستایی برای خرید خرمای استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سازمان تعاون روستایی برای خرید محصول خرمای استان به قیمت توافقی اعلام آمادگی کرده است. کیخسرو چنگلوایی اظهار داشت: تاکنون قرارداد خرید 2 هزار تن محصول از نخلستان‌های شادگان منعقدشده است. او افزود: پیش‌ازاین نیز سازمان تعاون روستایی برای خرید خرمای استان آماده بوده اما به دلیل بالاتر بودن نرخ پیشنهادی صادرکنندگان، نخلداران محصول خود را به آن‌ها می‌فروختند. چنگلوایی همچنین با اشاره به برگزاری ستاد خشکسالی استان برای حل مشکل آب نخیلات، گفت: بر این اساس مقرر شد از دیشب رهاسازی آب از سدهای دز و گتوند درمجموع به میزان 650 مترمکعب بر ثانیه انجام شود. او اضافه کرد: از سد مارون نیز 35 مترمکعب بر ثانیه با هدف تأمین آب نخیلات این حوزه شامل بهبهان، ماهشهر، رامشیر و شادگان می‌شود.

نخلداران هنوز بلاتکلیف هستند

مدیرعامل اتحادیه نخلداران هم دراین‌باره گفت: در صورت متناسب بودن نرخ پیشنهادی، نخلداران راغب هستند که محصول خود را به سازمان تعاون روستایی بفروشند. جاسم حزباوی افزود: امسال با توجه به گرمای هوا، محصول خرما زودتر قابل‌برداشت است این در حالی است که جلسات هماهنگی خرید محصول خرما هنوز به نتیجه نرسیده و نخلداران هنوز بلاتکلیف هستند. وی اضافه کرد: پارسال محصول خرما به نرخ 2 هزار و 100 تومان به صادرکنندگان فروخته شد، این در حالی است که بر اساس برآوردها بدون احتساب سود، هر کیلوگرم 3 هزار و 300 تومان هزینه برای کشاورز داشته است. حزباوی همچنین گفت: امسال از اهواز تا دارخوین در شرق و غرب کارون، محصول خرما خوب و درجه‌یک است اما از دارخوین به پایین‌دست (آبادان و خرمشهر) به خاطر شور شدن آب کارون محصول خوبی نداریم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد