hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نکاتی درباره ضدعفونی کردن خودروی شخصی

نکاتی درباره ضدعفونی کردن خودروی شخصی

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند: در صورت استفاده شخصی از اتومبیل و اطمینان از عدم سوار شدن فرد مبتلا به کووید ۱۹ و رعایت بهداشت فردی توسط سرنشینان، ضدعفونی کردن روزانه اتومبیل ضروری نیست. در صورت عدم اطمینان از سوار شدن افراد آلوده لازم است پس از هر سوار و پیاده شدن، سطوح در تماس ضدعفونی شوند.
 یکی از راه های انتقال ویروس کرونا، تماس پوست با سطوح یا اشیای آلوده است. به عنوان مثال، فرد می‌تواند ویروس کرونا را با لمس یک سطح یا شیء که ویروس روی آن است و سپس لمس کردن دهان، بینی یا احتمالاً چشمان خود دریافت کند. ویروس می‌تواند به مدت چند ساعت روی برخی سطوح فعال بماند و موجب افزایش انتقال بیماری شود. با توجه به اینکه اتومبیل برای رفتن به سر کار یا خرید مایحتاج زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آیا لازم است روزانه ضدعفونی شود؟ محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به این پرسش پاسخ داده‌اند.
آن‌ها می‌گویند: مهم‌ترین چیزی که باید در مورد ویروس کرونا روی سطوح دانست این است که به راحتی می‌توان آن‌ها را با ضدعفونی کننده‌های خانگی که ویروس را از بین می‌برند غیرفعال کرد. مطالعات نشان داده‌اند که ویروس می‌تواند تا ۷۲ ساعت بر روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ، کمتر از ۴ ساعت روی مس و کمتر از ۲۴ ساعت روی مقوا زنده بماند. با توجه به اینکه بدنه خودروها قسمتی از فلز و قسمتی از پلاستیک ساخته شده ماندگاری ویروس بر روی آن بیشتر است.
برای جلوگیری از انتشار این بیماری باید حداقل، سطوح لمس شده در وسیله نقلیه را در انتهای هر بار استفاده، تمیز و ضد عفونی کرد. بایستی اطمینان حاصل  شود که روش‌های نظافت و ضدعفونی به طور مداوم و صحیح رعایت می‌شود. در هنگام تمیز کردن وسیله نقلیه، درها و پنجره‌ها باید باز بمانند.
در صورت استفاده شخصی از اتومبیل و اطمینان از عدم سوار شدن فرد مبتلا به کووید ۱۹ و رعایت بهداشت فردی توسط سرنشینان، ضدعفونی کردن روزانه اتومبیل ضروری نیست. در صورت عدم اطمینان از سوار شدن افراد آلوده لازم است پس از هر سوار و پیاده شدن، سطوح در تماس ضدعفونی شوند.
برای سطوح سخت در قسمت داخلی وسیله نقلیه مانند صندلی‌های سخت، دسته صندلی، دستگیره در، دستگیره کمربند ایمنی، کنترل نور و هوا، درها و پنجره‌ها و اجزایی که بیشتر در معرض آلودگی هستند، اگر چرک قابل مشاهده وجود دارد باید ابتدا از آب و شوینده و سپس از مواد ضدعفونی کننده مناسب استفاده شود. برای قسمت‌های نرم‌تر خودرو مانند صندلی‌های پارچه‌ای جهت ضدعفونی از یک شوینده مناسب برای سطوح نرم و قابل نفوذ استفاده شود.
فرمان اتومبیل از قسمت‌هایی است که در تماس مکرر قرار می‌گیرد و بایستی با ماده مناسب ضد عفونی شود. هنگام ضدعفونی کردن، زمان کافی در نظر گرفته شود تا مواد اثر ضدعفونی کنندگی خود را اعمال کنند. در همه مراحل تمیز و ضدعفونی کردن از دستکش استفاده شود. برای سطوح الکترونیکی داخل اتومبیل که به طور مکرر لمس می‌شوند، مانند سیستم‌های صوتی تصویری یا صفحه نمایش لمسی، ابتدا گرد و غبار قابل مشاهده پاک شود و  برای ضدعفونی کردن، از دستمال مرطوب یا اسپری حاوی الکل ۷۰ درصد استفاده شود. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد