hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > شیر تو شیر قیمت لبنیات در بیرجند/مشتری و فروشنده هر دو ناراضی از افزایش قیمت‌ها

شیر تو شیر قیمت لبنیات در بیرجند/مشتری و فروشنده هر دو ناراضی از افزایش قیمت‌ها

بعد از گرانی برنج، تخم مرغ این بار نوبت به لبنیات رسید. قیمت لبنیات از یکی دو هفته اخیر به طور چراغ خاموش در حال افزایش بوده و این افزایش قیمت در پنیر، بستنی و شیر سبب گلایه مردم شده است.
این روزها بازار گرانی حسابی گرم شده و این گرانی را در هر کالا و اجناسی می‌توان به خوبی لمس کرد. در گذر از بازار گرانی، افزایش قیمت‌ها دامن لبنیات را هم گرفته است. هرچند ممکن است افزایش قیمت‌ها را نه مصرف کننده و نه تولید کننده بپسندند چرا که به هر میزان که قیمت‌ها افزایش یاید به همان میزان سهم مردم از خرید لبنیات کمتر می‌شود.
در این بازار گرانی و وضعیت آشفته اقتصادی مردم، برخی از تولیدکنندگان بازار گرمی کرده و قیمت‌های لبنیات را بیش از قیمت‌های مصوب ارائه می‌دهند تا شاید در کنار این گرانی سودی بسیار به جیب بزنند و البته نقش دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در این بین بیشتر به چشم می‌خورد.
افزایش غیر منتظره قیمت محصولات لبنی به‌ ویژه شیر و ماست، پنیر، بستنی در چند روز گذشته موجب گلایه شدید شهروندان خراسان جنوبی شده است.
فرآورده‌های لبنی که به گفته بسیاری از فروشندگان مانند دیگر کالاهای اساسی از ابتدای امسال افزایش محسوسی به ویژه در برخی اقلام مانند ماست، پنیر و ... تجربه کرد بار دیگر از یک هفته اخیر دورخیز جدیدی برای افزایش قیمت در برخی اقلام دارد.

آن طور که یکی از فروشندگان با اشاره به افزایش 10 تا 15 درصدی برخی انواع ماست از ابتدای امسال به خبرنگار تسنیم گفت: شیر استرلیزه نیز با افزایش یک هزار تومانی از هفت به هشت هزار تومان رسیده است.
به گفته وی، بستی هم بسته به نوع آن از 30 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته است.
این روزها فروش لبنیات وضعیت متغیری دارد، برخی از مغازه‌داران از فروش ثابت این محصول و تعدادی دیگر افزایش قیمت لبنیات را مانعی برای کسب سود خود می‌دانند.
افزایش قیمت لبنیات موجب شده تا مصرف آن در خانواده‌ها متفاوت شود، البته استفاده از لبنیات در برخی از خانوارها که توانایی مالی بالاتری دارند، ثابت مانده و خانواده‌هایی که توانایی مالی کمتری دارند یا از میزان مصرف خود کم کرده‌اند و یا از محصولاتی با قیمت پایین‌تر، استفاده می‌کنند.
آن دسته از مغازه‌ها و مراکز خریدی که برخی در مناطق مرکز و بالای شهر هستند، پس از افزایش قیمت لبنیات با کاهش خرید مردم مواجه نشده‌اند و همواره به فروش خود ادامه می‌دهند و مغازه‌هایی که در مناطق پایین شهر هستند از کاهش میزان فروش لبنیات خبر می‌دهند.
یکی از مغازه‌داران با گلایه از کاهش فروش لبنیات بعد از گرانی به خبرنگار تسنیم گفت: قبل از افزایش قیمت لبنیات همه شیرهای پاکتی خریداری می‌شد اما اکنون فقط عده کمی از مردم برای خرید شیر به مغازه می‌آیند. ماست و دوغ نیز مانند گذشته خریدار ندارد و بیشتر فرآورده‌های لبنی ارزان قیمت فروخته می‌شود.
فروشنده دیگری بیان کرد: فروش لبنیات به جز شیر مانند گذشته است و کاهش خرید شیر به دلیل افزایش گرماست و به افزایش قیمت آن ارتباطی ندارد.
از سوی دیگر برخی از مردم نیز از تغییر مصرف لبنیات بعد از افزایش قیمت آن می‌گویند. برخی از آنها بعد از افزایش قیمت لبنیات، به محصولات و فروشگاه‌های سنتی لبنیات روی آورده و یا تولید برخی از محصولات همچون ماست را برای خانواده‌های خود به صرفه‌تر می‌دانند و بر تغییر کیفیت لبنیات نیز معتقدند.
 بعضی دیگر با کاهش خرید محصولات لبنی و استفاده از اقلام ضروری دیگر به این گرانی واکنش نشان داده و در عین حال افرادی که توانایی مالی بیشتری نسبت به دیگران دارند از ثبات خرید خود و استفاده از محصولات لبنی همانند گذشته می‌گویند.
افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار متفاوت است اما افزایش قیمت برخی محصولات بیشتر نمایان است به عنوان مثال قیمت خامه و یا بستنی بیشتر افزایش یافته است.
یکی از فروشندگان لبنیات در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه محصولات لبنی محلی افزایش قیمتی در روزهای اخیر نداشته اظهار داشت: در تماس با یکی از شرکت‌های معروف برای دریافت پنیر کارخانه‌ای گفته شد این محصول از روز گذشته 20 درصد افزایش قیمت دارد.
فروشنده محصولات لبنی از افزایش چراغ خاموش برخی محصولات لبنی در چند هفته اخیر خبر داد و گفت: قیمت یک نوع شیر کاکائو از هشت هزار و 500 تومان در هفته گذشته به 12 هزار تومان افزایش یافته است.
وی ادامه داد: دوغ پاکتی و بطری هم به ترتیب از سه هزار، شش هزار و 700 تومان به سه هزار و 300 و هفت هزار و 500 تومان رسیده است.
این فروشنده بیان کرد: قیمت یک نوع پنیر هم از 6 هزار و 500 در هفته گذشته به هشت هزار تومان افزایش یافته است.
یکی از توزیع کنندگان عمده لبنیات در بیرجند با اشاره به رشد 10 تا 15 درصدی لبنیات در یکی دو هفته اخیر خبر داد و گفت: افزایش هزینه مواد اولیه مانند شیرخشک، افزایش دستمزد، هزینه بیمه از علل گرانی لبنیات است و برخی شرکتها به تدریج این افزایش قیمت را از چند روز گذشته در بعضی محصولات اعمال کرده به طور مثال یک برند ماست با وزن یک کیلو و 400 گرم که به قیمت 14 هزار و 500 تومان به دست مصرف کننده می‌رسید روز گذشته با افزایش سه هزار تومانی به 17 هزار و 200 تومان رسیده است.
وی صاحبان فروشگاه‌های جزئی را در این باره مقصر نمی‌داند و با تاکید بر اینکه باید قیمت گذاری در بالا و توسط مسئولان مربوط شامل اداره بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده با مالکان کارخانه‌ها اصلاح شود افزود: یک نوع ماست هم که با 4 هزار و 500 به دست مشتری می‌رسید از روز گذشته با افزایش دو هزار تومانی به 6 هزار و 500 تومان رسیده است.
رئیس اتحادیه مربوطه نیز پاسخ به خبرنگار تسنیم در این باره را به مسئول عمده فروش لبنیات در بیرجند واگذار کرد.
مسئول فروش عمده لبنیات در بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم از افزایش 10 تا 15 درصدی لبنیات از 25 خرداد در استان خبر داد و گفت: یکی از دلایل عمده گرانی لبنیات گرانی مواد اولیه، و ارز دولتی است تا کنون ارز دولتی با 4 هزار و 200تومان به واحد تولیدی می‌رسید اما این ارز به 9 هزار تومان رسیده است.
حاجی آبادی با بیان اینکه ما هم از افزایش قیمت لبنیات راضی نیستیم چرا که این افزایش‌ها سبب افزایش سرمایه برای ما نمی‌شود و با هر افزایش قیمتی ما هم نیاز داریم برای تامین آن هزینه بیشتری پراخت کنیم و این در حالی است که بعد از کرونا تاکنون همه چیز در بازار افزایش قیمت دارد و افزایش هزینه بیمه، دستمزرد کارگان  و حمل بار و همه چیز دست به دست هم داده و این گرانی را رقم زدند اما این درحالی است که مردم عوامل گرانی را نمی‌بینند و تنها گرانی را می‌بینند.
به گفته وی افزایش هزینه مواد اولیه مانند شیرخشک، افزایش دستمزد کارگران و هزینه بیمه از دیگر دلایل گرانی لبنیات است که پیش‌بینی می‌شود قیمت لبنیات بیشتر از این افزایش یابد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد