hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اردبیل| بوم گردی، فرصت طلایی توسعه روستاهای اردبیل

اردبیل| بوم گردی، فرصت طلایی توسعه روستاهای اردبیل

بوم گردی یا طبیعت‌گردی شاخه‌ای از توریسم است که امروزه بیش‌تر موردتوجه گردشگران قرارگرفته و اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی روستاها را به دنبال دارد. چند سالی است که در بسیاری از استان‌های کشور ایجاد و تبدیل اقامتگاه‌های بوم گردی موردتوجه قرارگرفته است. 

استان اردبیل نیز این قاعده مستثنی نبوده و برخی از شهرستان‌ها و روستاهای استان از خانه‌های بوم گردی بهره برده‌اند که اقامتگاه گردشگری روستای کزج که جز اولین اقامتگاه‌های بوم گردی استان و ده اقامتگاه بوم گردی برتر کشور است یکی از نمونه‌های خوب و مطرح از ایجاد اقامتگاه بوم گردی در استان و حتی کشور است.

وجود 48 روستای هدف گردشگری در استان اردبیل

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل بر اهمیت و جایگاه بوم گردی بر توسعه اقتصاد روستاها و رونق صنعت گردشگری استان تأکید کرد و اظهار داشت: از طرح‌های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری و روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند در راستای ایجاد اشتغال روستایی حمایت و استقبال می‌شود.

نادر فلاح به روند رو به رشد سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه بوم گردی در استان اشاره کرد و افزود: با افزایش کشش و استقبال گردشگران از اقامتگاه‌های بوم گردی سرمایه‌گذاران بیشتری علاقه‌مندی خود را به سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام کردند و تاکنون مجموع سرمایه‌گذاری مفید در این بخش بالغ‌بر 15 میلیارد ریال بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: 48 روستای هدف گردشگری در سطح استان شناسایی‌شده‌اند که از طرح‌های ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در این روستاها و حتی روستاهای خالی از سکنه در تمامی نقاط استان حمایت ویژه می‌شود.

گردش چرخ روستا با بوم گردی

کارشناس مسئول گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: ایجاد و تبدیل اقامتگاه‌های بوم گردی چند سالی است که موردتوجه دولت و بخش خصوصی و علاقه‌مندان حوزه گردشگری قرارگرفته است و ما شاهد اقدامات و فعالیت‌های خوبی در این حوزه در سطح استان هستیم به‌طوری‌که این استان در بحث اقامتگاه‌های بوم گردی جایگاه بسیار خوبی را در بین استان‌های شمال غرب و غرب کشور دارد. علیرضا حسن‌پور با اشاره به اینکه هم‌اکنون 4 اقامتگاه بوم گردی به ظرفیت پذیرش 196 نفر در استان در حال فعالیت و ارائه خدمات به گردشگران هستند گفت: اقامتگاه بوم گردی کزج واقع در روستای هدف گردشگری شهرستان خلخال با 14 واحد خانه به ظرفیت یک‌صد و 8 نفر، اقامتگاه بوم گردی دورنا در شهرستان مشکین‌شهر به ظرفیت 36 نفر با ۱۱ واحد اقامتگاه به سبک آلاچیق عشایر شاهسون، اقامتگاه بوم گردی شوون واقع در روستای شاوون شهرستان گرمی به ظرفیت پذیرش 30 نفر و اقامتگاه بوم گردی اوماسلان در روستای اوماسلان در نوار مرزی شهرستان گرمی به ظرفیت ده نفر آماده پذیرایی از گردشگران و علاقه‌مندان به محیط طبیعی و روستایی است. حسن‌پور با بیان این مطلب که از ۵۰۰ روستای هدف گردشگری کشور ۱۲ روستا سهم استان اردبیل است تصریح کرد: تعداد متقاضیان ایجاد و تبدیل اقامتگاه‌های بوم گردی در استان اردبیل رو به رشد است. حسن‌پور اظهار داشت: چشم‌انداز خوبی در حوزه اکو توریسم به‌ویژه گردشگری روستایی که علاقه‌مندان آن رو به افزایش برای سطح استان اردبیل متصور بوده و تعامل دستگاه‌های دیگر در این زمینه این روند را تسریع می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد