hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| کام تلخ زنبورداران آذربایجان غربی

آذربایجان غربی| کام تلخ زنبورداران آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی با تولید سالانه افزون بر ۲۱ هزار تن عسل رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده و بیش از ۲۷ درصد عسل کشور در این استان تولید می‌شود اما تولیدکنندگان این محصول دل‌خوشی از قیمت‌گذاری، فروش و صادرات محصولشان ندارند. فقدان تسهیلات ارزان‌قیمت برای حمایت از واحدهای تولیدی و فرآوری زنبورعسل، نبود صادرات، فقدان بازاریابی بین‌المللی در کنار بی‌توجهی به چگونگی بسته‌بندی و ارائه این محصول ازجمله مشکلات زنبورداران در قطب تولید این محصول در آذربایجان غربی است. از سوی دیگر نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب موجب شده است عسل آذربایجان غربی قطب تولید این محصول در کشور، با برند کشور ترکیه در بازارهای جهانی عرضه شود.


خرید فله‌ای مشکلی که حل‌نشده است

نورعلی احمدی زنبوردار اهل ارومیه می‌گوید: هرچه عسل گران می‌شود اقوام ما می‌گویند خوش به حال شما که ثروتمند شدید اما واقعا اینطور نیست و دلال عسل ما را به همان قیمت قبل می‌خرد اما گران‌تر می‌فروشد.اگر هم اعتراض کنیم به علت اینکه عرضه در این منطقه بالاست با ما قطع همکاری می‌کند و یکی از همکارانمان را جایگزین می‌کند.عسل ما به‌صورت عمده و فله‌ای خریداری می‌شود و بعد به فروش می‌رسد که همین امر باعث می‌شود ما ضرر کنیم.من به چشمانم ندیده‌ام اما شنیده‌ام که عسل خریداری‌شده به‌صورت فله‌ای پس از انتقال به داخل ترکیه و بسته‌بندی در قالب‌های زیبا و تحت عنوان عسل ترکیه در برندهای تجاری متعددی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، قفقاز و اروپا صادر می‌شود و بدین ترتیب ترکیه سودهای کلانی را به جیب می‌زند.

راه‌اندازی زنجیره‌های تولید عسل در آذربایجان غربی

 در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این استان اتفاق افتاده که از آن جمله راه‌اندازی زنجیره‌های تولید عسل است. درواقع آذربایجان غربی اولین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور است که به لحاظ داشتن منابع بالا و شرایط آب و هوایی مناسب وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

دولت ادعا می‌کند که حمایت از زنجیره تولید عسل در دستور کارش قرار دارد بنابراین خارج کردن پرورش زنبورعسل از تولید تک‌محصولی و تشویق تولید گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر زنبورعسل از مهم‌ترین طرح‌های استان آذربایجان غربی در زمینه زنبورعسل به شمار می‌رود.

دراین‌باره معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی چندی پیش‌گفته بود: این استان با نزدیک 21 هزار تن عسل 27 درصد عسل کل کشور را تولید می‌کند.

سید فضل‌الله قریشی این نکته را هم اضافه کرده بود که میانگین تولید عسل در استان از هر کندوی مدرن 19.9 کیلوگرم و از کندوهای بومی 6.7 کیلوگرم است و در این راستا شهرستان خوی با داشتن حدود 400 هزار کندو و با تولید بیش از 10 هزار تن عسل مقام اول را در آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.

مدرن سازی تولید عسل در آذربایجان غربی

به گفته او بر اساس آخرین آمارگیری انجام گرفته در سال 95 استان آذربایجان غربی با داشتن بیش از یک‌میلیون و یک‌صد هزار کندوی مدرن و بومی و چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را از نظر میزان تولید و تعداد کندوهای مدرن به خود اختصاص داده است.بر اساس اعلام قریشی در حال حاضر تعداد بهره‌برداران شاغل در بخش صنعت زنبورعسل استان بیش از 6 هزار نفر بوده و تعداد قریب به 5000 نفر نیز به‌صورت فصلی در زنبورستانها کار می‌کنند.بر اساس این گزارش تشکل‌های توانمند در حوزه زنبورداری و تولید عسل شامل اتحادیه تولیدکنندگان عسل، 14 شرکت تعاونی زنبورداری، شش کارگاه موم آج‌کنی، شش کارخانه مدرن بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی، مهاباد و نیز وجود پنج کارگاه بسته‌بندی عسل به‌صورت نیمه اتوماتیک است که در گوشه و کنار این استان فعالیت می‌کنند.

حمایت دولت از زنبورداران از شعار تا عمل

اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز دراین‌باره می‌گوید: استان ما اولین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور است که به لحاظ داشتن منابع بالا و شرایط آب و هوایی مناسب وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

رضا حسینی معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی که چندی پیش از زنجیره‌های تولید عسل استان بازدید کرده بود آن زمان وعده داد که دولت از تولیدکننده‌های عسل حمایت خواهد کرد وعده‌ای که هنوز جلوه محسوس رسانه‌ای از آن مشاهده نشده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد