hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان شمالی| جای خالی مدیریت بحران در خراسان شمالی

خراسان شمالی| جای خالی مدیریت بحران در خراسان شمالی

سیل هیچ‌گاه برای مردم خراسان شمالی غریب نیست. تا یکی دو سال گذشته اجرای عملیات آبخیزداری در سطوح کم و شخم و شیار غیرمجاز از جمله علل بروز سیل در خراسان شمالی بوده است؛ این علل هنوز در این استان عامل بروز جاری شدن سیل هستند اما پدیده خشسکسالی نیز به این علل اضافه‌شده است. کاهش بارندگی و بروز خشکسالی موجب کاهش پوشش گیاهی شده که به دنبال آن مسائلی همچون تخریب سرزمینی را به همراه داشته است. متأسفانه در حال حاضر با بارش کوتاه‌مدت در فصل بهار یا تابستان شاهد جاری شدن رواناب و سیل هستیم که خسارت‌های زیادی را نیز به همراه دارد.


بر اساس هشدارهای هواشناسی خراسان‌شمالی٬ سیل‌های موسمی مرداد ماه در نواحی شمالی استان در راه است و این در حالی است که این استان هم چنان مدیر بحران ندارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ سال‌ها‌ست با فرا‌رسیدن نیمه‌های مرداد٬ سیل‌های ویرانگری از نواحی غرب استان وارد خراسان شمالی شده و بارش‌های رگباری بر شدت این سیلاب‌ها می‌افزاید.

بر اساس اطلاعیه جدید هواشناسی استان٬ این اداره کل نسبت به وقوع روان آب در پی بارش‌های پراکنده تذکر و بر اقامت در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها هشدار داده است.

وقوع سیلاب و ایجاد خسارات مادی و گاهی جانی در این فصل سال در شهرهای خراسان شمالی موضوع جدیدی نیست و سابقه چندین ساله دارد. در تازه‌ترین اتفاق٬ هفته گذشته سیلابی وسیع دشت‌های مانه و سملقان و در برگرفت و اگر سد شیرین‌دره نبود٬ خسارات مالی و جانی این سیلاب قابل‌محاسبه نبود.

خسارت 10 میلیاردی سیل مانه و سملقان

فرماندار مانه و سملقان گفت: جاری شدن سیل روز یکشنبه در این شهرستان 10 میلیارد ریال به بخش کشاورزی و عشایری خسارت وارد کرد. غلامرضا عوض زاده با بیان اینکه بیشترین خسارت این شهرستان در بخش مانه بوده است اظهار داشت: روستاهای عشق‌آباد، آغمزار، محمد آباد، قسطی، گزآباد، قلعه بی و قره آقاج از توابع بخش مانه خسارت‌دیده‌اند. آب‌گرفتگی 6 منزل مسکونی نیز گزارش‌شده است. او افزود: در بخش کشاورزی مزارع پنبه در سطح 350 هکتار 20 تا 100 درصد و صیفی‌جات نیز 120 هکتار خسارت واردشده که میزان برآورد آن 8 میلیارد ریال بوده است. فرماندار مانه و سملقان اظهار داشت: عشایری که در بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان ساکن هستند در روستای عزیزآباد، قره میدان و تعدادی در بخش سملقان نیز از سیل دیروز در امان نبودند. بر اثر جاری شدن سیل دو چادر تخریب و تعداد 15 چادر نیز بر اثر طوفان از بین رفت که دو تیم امداد و نجات به این قشر خدمات ارائه می‌دهد، تعداد دو چادر و 10 پتو در بین آن‌ها توزیع‌شده است.

تکلیف سیل در استانی که مدیر بحران ندارد، چیست؟

با تمام این تفاسیر٬ متأسفانه از مدت‌ها پیش و با بازنشستگی مدیر بحران استانداری خراسان‌شمالی٬ این استان همچنان فاقد مدیریت بحران است. موضوعی که به نظر می‌رسد در هنگام بروز حوادث طبیعی و رخدادهایی همچون سیل و زلزله٬ مشکلاتی را در روند مدیریت خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان ایجاد می‌کند. احمد واهری از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در رشته علوم اجتماعی با تأکید بر نقش سازنده مدیریت بحران در کاهش خسارات ناشی از رخدادهای طبیعی٬ اظهار داشت: هرچقدر برنامه‌ریزی بیشتر، هماهنگی قبلی بین گروه‌های درگیر بهتر، شناخت قبلی از منطقه بحران‌زده بیشتر، آموزش‌های تخصصی و عمومی بیشتر، پراکندگی مراکز امدادی و خدماتی مناسب‌تر، تجهیزات مطلوب‌تر، پیش‏‌بینی امکانات بیشتر و هر چه قدر تمرین‌ها جهت مقابله در زمان آمادگی نیز بیشتر باشد، در هنگام مقابله با بحران، نتایج مطلوب‌تری حاصل می‌شود. او با تأکید بر نقش مدیر بحران در این‌گونه حوادث تصریح کرد: باید فردی جهت آزمایش و سنجش مرتب این آمادگی‌ها در مجموعه مدیران استان وجود داشته باشد و به هر میزان که آمادگی جامعه (دولت و مردم) نیز بیشتر و اقدامات پیشگیرانه مناسب‌تر باشد، عملیات مقابله صحیح‌تر، سریع‌تر و مناسب‌تر صورت می‌پذیرد. واهری تصریح کرد: معضلی که هنگام بروز بحران عموما خود را نمایان می‌سازد، هماهنگ نبودن سازمان‌های مسئول و گاهی مداخله گروه‌‏های مردمی، در کنترل بحران‌ها است. لذا رفع این معضل و ایجاد یک وحدت رویه، زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم ایران جزء ده کشور اول حادثه‏‌خیز جهان است. معمولا این عدم هماهنگی در زمان بحران باعث بروز عوارضی می‌شود که عمدتا بیش از منشأ خطر، افراد و اموال درگیر در سانحه را با مشکل و خطر اتلاف روبرو می‌سازد. ازاین‌رو وجود مدیرت واحد بحران امری حیاتی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد