hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > وضعیت قرمز کرونایی در استان ایلام / برگزاری مراسم‌های ختم، عروسی و ‌تجمع ‌ممنوع شد

وضعیت قرمز کرونایی در استان ایلام / برگزاری مراسم‌های ختم، عروسی و ‌تجمع ‌ممنوع شد

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم حرف اول در قطع  زنجیره آلودگی به کرونا را می‌زند. شرکت افراد در عروسی‌ها، مراسمات ختم، حضور در ادارات و ازدحام‌ها این ویروس را به داخل خانه برده است و استان ایلام در وضعیت قرمز قرار گرفته است.
ویروس کرونا این روزها در استان ایلام روند افزایشی به‌خود گرفته است. این روند افزایشی ابتلا، حکایت از این دارد که برخی از مردم این استان فراموش کردند که این ویروس خطرناک چگونه شبیخون بر سراسر دنیا زده و یک شبه چه عزیزانی را از خانواده هایشان جدا کرده است. کرونایی که در روزهای اول جولانش در کشور، چندان عرض اندامی در ایلام نداشت ولی امروز به لطف بی‌توجهی از سوی برخی‌ها به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و جدی‌نگرفتن پروتکل های بهداشتی روزانه ده ها تن را مبتلا و متاسفانه شماری را نیز روانه خانه آخرت می‌کند.
در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که مسئولان بهداشت و درمان ایلام نسبت  به قرمزشدن وضعیت این استان هشدار می‌دهند و از شهروندان خواستارند تا این هشدارها را جدی گرفته و با کرونایی که جان مردم را تهدید می کند، شوخی نداشته باشند؛ اما زندگی عادی و برگزاری مراسم عروسی و عزا حکایت از آن دارد که  گوش برخی از شهروندان این استان شنونده این هشدارها نیست و آنها با بی توجهی کامل به زندگی عادی خود همچون روزگار پیش از کرونا مشغول هستند و اینگونه شده است که به گفته امید علی سبزی فرماندار شهرستان ایوان، در یک مراسم عروسی 15 نفر از میهمانان در شهرستان ایوان مبتلا به کرونا ویروس می‌شوند.

تغییر وضعیت استان ایلام از زرد به قرمز
همچنین از سوی دیگر تعطیلات اخیر و حضور پر تعداد شهروندان در مناطق طبیعی و تفریحی با وجود اعلام تعطیل بودن این مراکز نشان می‌دهد که برخی از شهروندان نیز برای قرمز ماندن وضعیت در این شهر به کمک ویروس کرونا آمده‌اند. مسلما موج دوم ویروس کرونا به مراتب سخت تر از موج اول خواهد بود و نگرانی بسیاری از شهروندان مقید به رعایت مسائل بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها، برگزاری مراسم عزا و عروسی است که باید مدیریت شود و مسئولان اعم از فرمانداران و بخشداران و دهیاران باید در این زمینه ورود کنند.
قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام، با اشاره به وضعیت 3 استان همجوار ایلام اظهار داشت:  بازگشایی صنوف و باشگاه‌های ورزشی و همچنین آغاز فعالیت مرز تجاری مهران و تردد کامیون‌های ترانزیتی امکان افزایش ابتلا به کرونا در استان دور از انتظار نیست.
استاندار ایلام گفت: بر این اساس برگزاری مراسم‌های ختم، عروسی و هرگونه برنامه‌ای که به تجمع مردم منجر شود ممنوع است، امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها نیز با یک هفته تاخیر برگزار و تا حد امکان دروس نظری که نیاز به حضور دانشجویان در سر جلسه امتحان ندارد به صورت مجازی برگزار شود.
وی یادآور شد: دانشگاه‌هایی که از مرکز ملزم به برگزاری امتحان به صورت حضوری هستند باید با ارائه مستندات به دانشگاه علوم پزشکی، رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و با حضور ناظر و کارشناسان بهداشتی امتحانات دانشجویان را برگزار کنند.
سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: بازگشایی تالارها و برخی دیگر از مجتمع‌ها و صنوف تجاری و خدماتی منوط به اجازه ستاد ملی کروناست و در صورت بازگشایی این اماکن باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت دانشگاه علوم پزشکی در خصوص این اماکن به صورت جدی پیگیری شود و بررسی بیمه صنوف آسیب دیده از کرونا یا واحدهای صنفی فاقد بیمه و پرداخت بیمه این گروه‌ها باید در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه های تخصصی با حضور افراد متخصص و مرتبط با آن نمایشگاه و به صورت محدود باشد و در مورد زندانیان واجد شرایط مرخصی هم با صلاح‌دید مقام‌های قضایی مرخصی این افراد تا پایان خرداد و در صورت لزوم تا تیرماه تمدید شود و برای ساماندهی نیز معتادان مقرر شده است با رایزنی سپاه استان، قرارگاه خاتم یک مجتمع در منطقه چنگوله برای نگهداری معتادان در نظر بگیرد.
وی در مورد تست‌های گرفته شده از افراد هم توضیح داد: به طور میانگین هر روز از  200 نفر تست کرونا گرفته می‌شود که این امر بیانگر تقویت استان ایلام در تست‌گیری از مراجعان و افراد مشکوک است و تاکنون 81 درصد از مبتلایان استان بهبود یافته‌اند و میزان فوتی‌های استان نیز کاهش محسوس داشته است.
رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم تعیین کننده است
محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اعلام این هشدار که اگر مردم نکات بهداشتی و بحث‌های فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان‌های پرازدحام را رعایت نکنند زنجیره انتقال ویروس قطع نشده و احتمال ابتلای گروه‌های آسیب پذیری جامعه افزایش پیدا خواهد کرد افزود: افزایش احتمال ابتلای گروه‌های پرخطر جامعه سبب افزایش ارائه خدمات بیمارستانی و در نتیجه افزایش موارد مرگ و میر ناشی از ابتلای به این ویروس خواهد شد، بنابراین انتظار می رود مردم به گونه‌ای رفتار کنند که زنجیره انتقال ویروس به صورت گسترده در جامعه افزایش پیدا نکند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تاکید بر اینکه دیگر نمی‌توانیم به قبل برگشته و محدودیت‌های شدید را اعمال کنیم اظهار کرد: اقدامات کنترلی در مراحل اول هر اپیدمی موثر خواهد بود و این اقدامات صرفا سبب خواهد شد تا زنجیره انتقال ویروس در مکان‌هایی که دارای ازدحام بالا بوده برقرار نشده یا کمتر برقرار شود و شاهد افزایش انفجاری موارد به آن اپیدمی و در نتیجه عدم ارائه مناسب خدمات بهداشتی و درمانی به مبتلایان نباشیم اما وقتی اپیدمی در جامعه استقرار پیدا می‌کند باید شرایط به حال عادی کاری برگردد و در این زمان اجرا و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم حرف اول را می زند.
کریمیان با اشاره به اینکه اکثرا موارد ابتلا به ویروس کرونا در روزهای گذشته به دنبال شرکت افراد در عروسی‌ها، مراسمات ختم، حضور در ادارات و ازدحام ها بوده که به دنبال آن این ویروس را به داخل خانه انتقال داده اند اظهار کرد: امروز احتمال انتقال ویروس در داخل خانه ها بیشتر از انتقال ویروس در بیرون از خانه است.
وی با بیان اینکه برخی باورهای نادرست از جمله تاثیر گرما بر کرونا و پایان این اپیدمی در اردیبهشت و یا خردادماه سبب شده مردم برخی رعایت‌های بهداشتی را کنار گذاشتند هشدار داد: اگر رفتارهای مردم کنترل نشود و بحث‌هایی همچون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ و مراسمات، شست و شوی مرتب دست‌ها و گندزدایی سطوح رعایت نشود، این روند افزایشی مبتلایان به کووید 19 به  شدت همه‌گیر خواهدشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد