hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان رضوی| پرچم سینما بالا نگه‌داشته می‌شود

خراسان رضوی| پرچم سینما بالا نگه‌داشته می‌شود

مردادماه سال 95 بود که حجت الله ایوبی رئیس سابق سازمان سینمایی، پروژه «سینما سیار» را در آخرین روز از اجلاس مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد استان‌ها افتتاح کرد و با بیان اینکه این طرح مدلی چینی است و در سفر به این کشور آن را بررسی کردم، آماری جالب‌توجه برای تعداد سینماهای سیار در چین داد. به گفته ایوبی، ماجرای مسافری از چین به سینما سیاری بازمی‌گردد که از چین به ایران آورده شده و مهندسان ایرانی از طریق مهندسی معکوس موفق شده‌اند، سینما سیار تولید ایرانی را از نوع چینی آن تولید کنند.

البته رئیس سابق سازمان سینمایی نمونه ساخته‌شده توسط مهندسان ایرانی را باکیفیت بهتر نسبت به نوع چینی آن عنوان کرد و از ساخت 200 نمونه این سینما برای فعالیت در شهرستان‌ها، روستاها و مناطقی که در حوزه سینما کمبود دارند یا اصلا سینما ندارند، خبر داد. اکنون بعد از حدود دو سال، سینماهای سیار در مناطق حاشیه‌ای، محروم و روستاهای شهرهای مشهد، تربت‌حیدریه، گناباد و نیشابور فعالیت می‌کند. طرحی که با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت مردم به‌ویژه جوانان، افزایش فرهنگ تماشای فیلم در مناطق روستایی و بین اقشار محروم، کم‌درآمد و حواشی شهرها و کسب درآمد برای ساخت فیلم کوتاه ایجادشده است و امید دارد که پرچم سینما را بالا نگه دارد.

سینما سیار عدالت توزیع فرهنگ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سینمای سیار قرار نیست جای سینمای ثابت را بگیرید.

جعفر مروارید ادامه داد: سینمای سیار برای مناطقی که ما از جهت فرهنگی، بالندگی نسل جوان می‌بینیم، اما امکانات کم ما سبب شده، نتوانیم امکانات مناسبی برای آن‌ها تهیه کنیم، فرصت خوبی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به افتتاح سینما سیار برای حاشیه شهر مشهد؛ عنوان کرد: سینما سیار با این هدف ایجادشده که فضای فرهنگی و سینمایی را بتوانیم در یک عدالت توزیعی در مناطق از مشهد و شهرستان‌های این استان داشته باشیم. مروارید در پاسخ به این سؤال که شهرستان‌های خراسان رضوی به چند سینما سیار نیاز دارند؟ اظهار کرد: دو تا سه منطقه در مشهد و شهرستانی مانند خواف و کاشمر نیازمند سینما سیار هستند، همچنین، شهرستان‌هایی که سینما ندارند یا یک سینما دارند نیازمند بازسازی هستند.

سینمای سیار به‌هیچ‌عنوان جایگزینی برای سالن سینما نیست

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: طرح سینمای سیار با عنوان سینما سلام طبق توافقات میان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 96 مطرح و هم‌زمان با دهه کرامت کلید خورد، اما متولی این طرح، انجمن سینمای جوانان ایران و دفاتر آن در استان‌ها است. افشین تحفه‌گر ادامه داد: با توجه به اینکه اساس‌نامه انجمن سینمای جوانان در مشهد تهیه‌شده، خراسان رضوی از جمله پیشگامان این حوزه است. معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: 5 دستگاه سینمای سیار در استان مستقر و فعالیت خود را شروع کرده که دو دستگاه به جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به حاشیه شهر مشهد اختصاص دادیم و دستگاه‌های دیگر در نیشابور، گناباد، تربت‌حیدریه و در دفاتر انجمن سینمای جوانان مستقر است. تحفه‌گر در ارتباط با مبنای کار دفاتر انجمن سینمای جوان در شهرستان‌های خراسان رضوی برای اجرای طرح سینما سیار متذکر شد: درخواست‌های بخشداران و دهیاران، طبق فراخوانی که از طرف انجمن سینمای جوانان به آنان داده می‌شود، بررسی و جدول زمان‌بندی برای نمایش به‌صورت هفتگی برای آن‌ها گذاشته می‌شود، این واحدها به بخش‌ها، روستاها و مراکز فرهنگی اعزام و اقدام به نمایش فیلم‌های سینمایی می‌کنند.

او ادامه داد: سینمای سیار به‌هیچ‌عنوان جایگزینی برای سالن سینما نیست، این طرح فرصت مناسبی برای مناطق محروم است تا از این ظرفیت استفاده کنند. تحفه‌گر از استقبال بسیار خوب مردم در طی یک ماه و نیم از اجرای طرح سینما سیار خبر داد و گفت: ما در حوزه سینما شاخصی داریم که به ازای هر 109 نفر، یک سینما باید داشته باشیم، حال با این استقبال خوب مردم، سرمایه‌گذاران راغب می‌شوند در مراکز بخش‌ها و روستاهای بزرگ سازوکاری برای نمایش فیلم‌های سینمایی ایجاد کنند. معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: واحدهای سینمای سیار از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار انجمن سینمای جوانان قرارگرفته و هزینه‌هایش توسط این وزارت پرداخت می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد