hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > افزایش نگرانی‌ها از روند صعودی ابتلا‌ به کرونا در هرمزگان

افزایش نگرانی‌ها از روند صعودی ابتلا‌ به کرونا در هرمزگان

افزایش ‌مبتلایان به کرونا در هرمزگان موجی از نگرانی را از عواقب این موضوع در پی داشته است، به نظر می‌آید آموزش و تغییر سبک رفتار بهداشتی جامعه زمان‌بر بوده و بهتر است مسئولان برای کنترل کرونا به اعمال محدودیت‌ها روی بیاورند.
 با نگاهی به آمار مبتلایان به کرونای استان هرمزگان ایامی که اکثر استان‌های کشور در حال سوختن در تب ویروس کرونا بودند، افسوس و اندوه مرا فرا گرفت؛ "٩ مبتلای جدید در استان هرمزگان مورخ ٢٥ فروردین ماه".

اما اکنون که کشور روزهای آرامی را تا بدرقه این مهمان بدنام می‌گذارند، هرمزگان تنها در یک روز 12 نفر را از دست می‌دهد، می‌پرسید در بین چند مبتلای جدید؟ ما هم نمیدانیم، دیگر آماری هم از مبتلایان نمی‌دهند.
شاید قرار است با عدم اعلام آمار مبتلایان جدید به این ویروس، در مسیر ریل گذاری شده "عادی سازی کرونا" حرکت کنیم، چرا که حتما رونق اقتصادی استان از جان مردمش مهم‌تر است.
از زمان اعلام وضعیت سفید هرمزگان توسط رئیس جمهور در روزهای پیک کرونا، رفته رفته شاهد روند صعودی آمار مبتلایان بودیم چرا که مردم استان با خیالی آسوده که این ویروس کوچک دیگر کاری با ما ندارد، فعالیت‌های روزانه خود را بدون رعایت کامل اصول بهداشتی، از سر گرفتند.
اکنون هم بجای چاره اندیشی درست و هدفمند برای این استان، با دستور وزارت بهداشت آمار روزانه مبتلایان استان‌ها دیگر اعلام نمی‌شود که خود باعث شایع پراکنی متعدد و آثار روانی مخرب بر مردم خواهد شد.
باز هم خبری از اعمال محدودیت‌های ویژه در هرمزگان نیست
فریدون همتی در جلسه ویدئو کنفرانس رئیس جمهور با استانداران در رابطه با شرایط هرمزگان اظهار کرد: قرنطینه دو هفته‌ای روستاها، اعطای مرخصی به کارکنان مسن، بانوان باردار و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند از محدودیت‌های جدید است. همتی افزود: برگزاری مراسم ختم، عروسی و دورهمی ممنوع است.
همتی افزود: تاکنون 7 هزار و 152 نفر در هرمزگان به کرونا مبتلا شده اند و صد و یک نفر نیز جان باخته‌اند.  وی گفت: 46 تخت مخصوص کووید 19 در استان مهیا شده و 23 تخت جدید نیز در چند روز آینده اضافه می‌شود. همتی همچنین در خصوص راه‌حل این شرایط گفت: راه چاره تعطیلی نیست و باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود.
در این برهه حساس در هرمزگان و با افزایش لجام گسیخته آمار مبتلایان، تنها توصیه کردن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مردم و ممنوع کردن تجمعات، کافی نیست و نیازمند برخورد جدی و قضائی با متخلفین است.
مهم‌ترین علت افزایش مبتلایان در استان هرمزگان چیست؟ 
علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت در رابطه با میزان رعایت کردن مردم هرمزگان گفت: هرمزگانی‌ها در فرودین و اردیبشهت ماه حدود 80 درصد، نکات بهداشتی را مراعات می‌کردند، اما از نیمه خرداد این عدد به 30 درصد رسیده که این موضوع نگران کننده است.
رسیدن به این نقطه سیاه بیماری تنها از عواقب اهمیت ندادن مردم به بیماری و پروتکل‌های بهداشتی و همچنین سهل انگاری مسئولین در نظارت و اجرای آن، بوده است.
شلوغی ساحل، تجمع در بازارها، رونق آرایشگاه ها، مهمانی‌ها و عروسی‌ها و مراسمات ختم، همه و همه قاتلان ١� ١ هم استانی عزیزمان هستند.
شاید هم همان مرد بدون ماسک در شلوغی بازار که گفت "کرونا کجا بوده، اینها همش کلک است که سرهایمان را گرم کنند"، قاتل آرزو باهو بوده، راستی هنوز او را به یاد دارید؟
شرایط بیمارستان‌ها بحرانی است
تاکنون بیش از 165 نفر از کادر بهداشت و درمان به این ویروس مبتلا شده‌اند و همچنان هر روز شاهد باز شدن بخش‌های بستری کووید و آی سی یوهای بیشتری هستیم.
رئیس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس در این رابطه گفت: متاسفانه آمار افزایشی بیماران بستری با تشخیص کووید-19 ما را دچار بحران شدیدی کرده است. 
دکتر محمد تمدن دار افزود: علیرغم اینکه بخش آی.سی.یو جنرال طی ٢روز گذشته به بخش آی.سی.یو کووید تغییر کاربری داده شد، اما همچنان نیاز به افزایش تخت‌های ویژه و تخت‌های بستری پابرجاست.
وی در جهت رفع این نیاز اظهار کرد: با موافقت رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرار شد بخش دیالیز قدیمی این مجتمع که در مجاورت بخش آی.سی.یو جنرال قرار دارد به آی.سی.یو کووید با ظرفیت 13 تخت بستری، تغییر کاربری دهد.
ادامه بی توجهی مردم به کرونا، هفته‌های سیاه تری رقم می‌زند
نمی‌دانم زمانی که مردم در عروسی و مهمانی‌هایشان مشغول خوش گذرانی هستند، یا در ساحل و بازار اوقات فراغتشان را می‌گذرانند، حتی لحظه‌ای به شرایط سخت کادر بهداشت و درمان و بخش‌های مملو از بیماران کرونایی، فکر می‌کنند یا نه.
اگر مردم لحظه‌ای خود را جای خانواده‌ای تصور کنند که جوانشان بدون هیچ بیماری زمینه ای در بیمارستان بستری است، یا بیماری که در آی سی یو بیهوش است و با دستگاه نفس می‌کشد، شاید اندکی این ویروس را جدی بگیرند.
مگر باید چند خانواده دیگر داغدار شوند، چند کادر درمان دیگر مبتلا شوند و چند بیمارستان دیگر از بیماران کووید١٩ پر شود، که فهمید کرونا جدی تر از قبل در استان سلامتی خود و عزیزانمان را نشانه گرفته است؟
هفته پیش با شنیدن آمار مبتلایان استان با خود گفتم حتما مردم دیگر کرونا را جدی گرفته و بیشتر رعایت خواهند کرد، اما هنگامی که امروز دوستی گفت چند شب است که عروسی پسرخاله اش در حال برگزاری است، فهمیدم دیگر امیدی به خودمراقبتی مردم نیست.
ریشه بی توجهی مردم استان به این آمار وحشتناک مبتلایان و فوتی‌ها را نمی‌دانم در کجا باید پیدا کرد، اما چیزی که خوب میدانم این است که بی اهمیتی و ادامه این روند، روزهای سیاه تری را برایمان رقم میزند.
به گزارش تسنیم، در حال حاضر تنها راهی که می‌تواند تا حد زیادی جلوی تبعات و ضررهای هرچه بیشتر این ویروس منحوس را بگیرد، اعمال محدودیت‌های ویژه برای استان است.
بزرگترین ضربه از کرونا را زمانی خواهیم خورد که با وجود نبود واکسن و راه درمان آن و عدم شناخت کامل از ویروس، شرایط برای مردم کاملا عادی شود که با اعلام نشدن آمار مبتلایان روزانه و عدم اجرای محدودیت‌های ویژه در آینده نزدیک شاهد این اتفاق خواهیم بود.
مسئولین کشوری و استانی قبل از به بار آمدن فاجعه‌ای بزرگ در هرمزگان، باید هرچه سریع‌تر به داد وضعیت این استان برسند؛ اینجا دیگر توانی برای کادر درمان نمانده.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد