hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > «سگ‌گردانی» به قزوین رسید / سگ‌گردان‌ها جاده سلامت قزوین را "ناسلامت" کرده‌اند

«سگ‌گردانی» به قزوین رسید / سگ‌گردان‌ها جاده سلامت قزوین را "ناسلامت" کرده‌اند

‌تردد سگ‌های تزئینی و ‌ولگرد در اماکن عمومی، علاوه بر سلب امنیت و آسایش، موجب ورود ضرر و زیان و انتقال بیماری به شهروندان می‌شود که در صورت وجود شاکی خصوصی دادستانی از شاکیان حمایت خواهد کرد.

بسیاری از مردم شهر قزوین از افرادی که در آپارتمان‌ها یا مجاورت منازل مسکونی آن‌ها در حال نگهداری از سگ هستند شاکی‌اند و این پدیده را در جای‌جای شهر می‌توان مشاهده کرد. به‌عنوان‌مثال جاده سلامت که ویژه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است به علت حضور جمعیت بی‌شماری از سگ‌ها به جاده ناسلامت بدل شده است. به عوارض این معضل اجتماعی، آلودگی پارک‌ها و عدم استفاده از فضای سبز برای بسیاری از همشهریان را نیز باید اضافه کرد. همچنین شاهد موارد مختلفی از گزش کودکان و بزرگ‌سالان توسط سگ‌های صاحب دار بوده‌ایم که مطابق قانون اگر حیوان صاحبدار، آسیبی به دیگری برساند، مالک باید دیه طرف مقابل را پرداخت کند؛ اما واقعاً متولی ساماندهی به این پدیده نوظهور از سطح جامعه کیست؟ شهرداری‌ها، اداره بهداشت، نیروی انتظامی یا قوه قضاییه!

اولویت اول دادستانی تأمین امنیت و سلامت شهروندان است نه حمایت از حقوق حیوانات

محمدقاسمی درقزویناظهار داشت: مردم در فصل گرم سال نیاز به استفاده از فضاهای عمومی، پارک‌ها و اماکن را بیشتر احساس می‌کنند تا با خانواده در کمال امنیت و سلامت از این فضاها بهره‌برداری کنند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: در رابطه با کنترل و ساماندهی سگ‌های ولگرد و افزایش بیش‌ازحد زادوولد سگ‌ها و رها شدن سگ‌های استان‌های دیگر در مرزهای استان قزوین مشکلات متعددی همچون گزیدگی برای کودکان و افراد بزرگ‌سال و آلودگی محیط اجتماعی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: اولویت برنامه‌های دادستانی سلامت شهروندان خواهد بود که در کنار آن حقوق حیوانات نیز رعایت شود، سگ‌های تزئینی در اماکن عمومی به حقوق شهروندان تجاوز کرده و موجب ورود ضرر و زیان به شهروندان شده و بیماری‌هایی که ممکن است از حیوانات به انسان منتقل شود نیز سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

قاسمی افزود: اگر صاحبان سگ‌های تزئینی شاکی خصوصی داشته باشند قطعاً دادستانی از شاکیان حمایت خواهد کرد، در قانون راهنمایی رانندگی نیز آمده است که اگر سگی در ماشین رؤیت شود و یا هنگام رانندگی در آغوش راننده باشد مبلغ 20 هزار تومان جریمه نقدی خواهد شد.

صاحبان سگ‌ها مسئول کیفری آسیب‌های وارده از سوی حیوانات خود هستند

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: سگ گردانی تناسبی بافرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی ندارد و متأسفانه در معابر عمومی، شوارع، مناطق مسکونی وزندگی شهری شاهد گسترش این پدیده هستیم که موجب آزار و اذیت شهروندان و جلوگیری از استفاده بهینه از فضاهای سبز و پارک‌ها را منجر شده است و مقررات بهداشتی و سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

علی فولیان تصریح کرد: تبصره ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها می‌گوید: نگهداری سگ‌های تزئینی در قسمت‌های مشاع ساختمان جرم است و صاحب حیوان تحت عنوان مزاحمت ملکی، طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، مورد برخورد واقع خواهد شد.

وی افزود: همچنین طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، سگ گردانی می‌تواند تهدیدی علیه بهداشت عمومی باشد چه نگهداری آن در منزل و چه سگ گردانی در معابر عمومی و شوارع و نیز در مواد 501، 512 و 522 قانون مجازات اسلامی، جرم بودن رفتار ناشی از سگ که به شهروندی آسیب وارد کرده و یا با پارس کردن هراس ایجاد کند و صدمه وارد کند آمده است که صاحب سگ مکلف و موظف به پرداخت دیه است و تحت تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت.

تغذیه دستی موجب افزایش تصاعدی سگ‌ها در سطح استان شده است

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: هرساله 7 هزار قلاده سگ واکسینه می‌شوند که بیشتر سگ‌های صاحب دار روستایی هستند و نیز سالانه بالغ‌بر 100 میلیون تومان صرف قلاده گذاری سگ‌ها می‌شود.

 دکتر حمید زینالی گفت: مردم با دخالت منفی در محیط‌زیست و غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌ها و ترحم به این حیوانات، چرخه محیط‌زیست را به هم زده و موجب اشاعه بیماری‌ها به‌ویژه هاری در محیط‌های اجتماعی می‌شوند.

 وی خاطرنشان کرد: مسائل شرعی نگهداری حیوانات باید به مردم آموزش داده شود و همچنین یادآوری شود که هرگز به‌صورت دستی به سگ‌ها و گربه‌ها غذا ندهند زیرا طبیعت خود را کنترل و مدیریت می‌کند، سگ‌ها سالیانه بین 5 تا 7 زایمان دارند که معمولاً یک یا دو توله را نگهداری می‌کنند و پدر باقی آن‌ها را از بین می‌برد چون تغذیه کافی وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: در کشورهای اروپایی و آمریکایی مردم مجوز حمل و نگهداری هر نوع سگ را در جامعه ندارند و شدیداً با متخلفین برخورد می‌شود و نیز مشکل سروصدای ایجادشده از سوی سگ‌های تزئینی و ولگرد معضلی اجتماعی است که بسیار آزاردهنده است.

زینالی خاطرنشان کرد: مدیریت قوی نیاز است تا حیات‌وحش وارد سیستم شهری نشود، ما تنها در یک دامداری صنعتی 2000 واکسن هاری تزریق کردیم و این‌ها زنگ خطر است، محافظان حیوانات، کودکی را که صورتش توسط یک سگ دریده شده را ببینند و در نحوه حمایت خود از حیوانات تجدیدنظر کنند.

باید آمار دقیقی از گزیدگی سگ‌ها در سطح جامعه ارائه شود

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: متأسفانه شهرداری‌ها به جهت عدم توان تأمین هزینه برای جمع‌آوری، نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌ها، آن‌ها را بعد از مدتی در مناطق روستایی رها می‌کنند که تعداد زیادی از گزارش‌ گزش سگ‌ها مربوط به مناطق روستایی است و هزینه ساماندهی سگ‌های ولگرد از توان دهیاری‌ها هم خارج است و باید در مدیریت ارشد استان اعتبار ویژه‌ای برای برخورد با این موضوع در نظر گرفته شود.

اکرم نجفی گفت: برای پاسخ‌گویی منطقی به مخالفت تشکل‌های زیست‌محیطی و مدافعان حیوانات برای معدوم نمودن سگ‌ها، لازم است از طریق صداوسیما و فضای مجازی گزارش مفصلی از آمار گزش‌ها و مشکلاتی که خانواده‌های قربانی ازلحاظ جسمی و روحی- روانی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند تهیه شود تا بتوان با جدیت برای مدیریت این پدیده اقدامات اساسی انجام داد.

سگ گردانی یا فرهنگ تفاخر و خودنمایی و جبران کمبودهای عاطفی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: سگ گردانی پدیده‌ای غربی است که طی چند سال اخیر در بین قشر مرفه جامعه رایج شده و برای تفاخر، خودنمایی، پر کردن اوقات فراغت و تأمین نیازهای عاطفی از آن بهره می‌برد.

 مریم بیدخام تصریح کرد: باید سعی شود عقیم‌سازی در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد و مردم نیز در اطراف شهرها، به سگ‌ها غذا ندهند تا آن‌ها در جستجوی غذا وارد شهر نشوند، همچنین نگهداری سگ‌ها در آپارتمان‌ها و فضاهای محدود ازنظر آموزه‌های دینی خلاف مسائل شرعی و مغایر با حقوق شهروندی است و تبعات بهداشتی آن موجب انتقال بیماری در سطح جامعه خواهد شد.

وی تشریح کرد: سگ گردانی در پارک‌ها، جاده سلامت و معابر عمومی موجب سلب امنیت و آرامش مردم شده است و این معضل فرهنگی نیاز به ارشاد و تذکر دارد و درنهایت خاطیان باید به اقدامات قضایی پاسخگو باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد