hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| از مالیات تا عدم تخصیص تسهیلات

خراسان جنوبی| از مالیات تا عدم تخصیص تسهیلات

اگرچه تعاونی‌ها به‌عنوان بنگاه‌های کوچک اقتصادی در اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی متناسب با پتانسیل‌های منطقه‌ای نقش بسزایی ایفا می‌کنند اما آن‌طور که بایدوشاید به آن‌ها توجه نشده است. درحالی‌که خراسان جنوبی با داشتن پتانسیل‌های مختلف در حوزه‌های صنایع‌دستی، مواد معدنی، محصولات متنوع کشاورزی و حتی در حوزه خدمات با گسترش بخش گردشگری می‌تواند تعداد تعاونی‌های فعال را توسعه و تعاونی‌های موجود را تقویت کند.


رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی اظهار داشت: در خراسان جنوبی هشت تعاونی مرزنشین وجود داشته که به‌تدریج پنج تعاونی دیگر به آن اضافه‌شده است.

الله نظر اسعدزاده، با اشاره به اینکه در حال حاضر از مجموع 14 تعاونی مرزنشین در خراسان جنوبی 11 تعاونی فعال بوده و سه تعاونی راکد است، تصریح کرد: از 11 تعاون مرزنشین فعال در استان 9 تعاونی در زیرمجموعه اتحادیه مرزنشینان قرار دارند و دو تعاونی به شکل مستقل فعالیت می‌کنند.

 رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد مرزنشینان استان 213 هزار و 173 نفر هستند، یادآور شد: تعداد 57 هزار سرپرست خانوار از مرزنشینان استان از کارت مرزنشینی برخوردار بوده و مابقی در حال اخذ این کارت هستند.

اسعدزاده شش مشکل بزرگ و عمده تعاونی‌های مرزنشین استان را برشمرد و گفت: مشکل مالیات، عدم نقدینگی سرمایه در گردش که با چهار بانک بزرگ در استان مذاکره شده و هیچ‌کدام حاضر به پرداخت تسهیلات به این تعاونی‌های نیستند، عدم رغبت سرمایه‌گذاران بزرگ به سرمایه‌گذاری در تعاونی‌های مرزنشین استان، مناسب نبودن اقلام سهمیه مرزنشینان استان متناسب با کالاهای موردنیاز در استان که در این راستا درخواست داده‌شده تا این اقلام بر اساس نیاز استانی تعیین شود، مشکل کارت الکترونیک مرزنشینی و مشکل عدم مشمولیت تعدادی از مردم در حاشیه مرزها ازجمله این مشکلات است.

تعاونی در جامعه ترویج نیافته است

او با اشاره به اینکه هنوز در کشور ایران تعاون به معنای واقعی جایگاه خود را به دست نیاورده و در جامعه ترویج نیافته است، یادآور شد: باید در تمام کشور در مورد اینکه چگونه تعاونی‌ها گسترش یابد چاره‌اندیشی شود.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی اضافه کرد: برای خروج از بن‌بست‌های موجود باید با سیاست‌های دولت هماهنگ و همسو باشیم تا به اشتغال پایدار مرزنشینان کمک شود و درآمد پایداری برای مرزنشینان ایجاد گردد. اسعدزاده یکی از افتخارات اتحادیه مرزنشینان استان را برگزاری تمام دوره‌های آموزشی موردنیاز تعاونی‌های مرزنشین استان دانست و گفت: در حال حاضر پیگیر واگذاری خدمات در بازارچه‌های مرزی استان به تعاونی‌های مرزنشین هستیم. او افزود: یکی از اقداماتی که اخیراً به دنبال آن هستیم بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان بوده که نقش مهمی در اشتغال‌زایی و ماندگاری جمعیت مرزنشین استان خواهد داشت است.

پروژه‌های در دست اقدام اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی از دریافت مجوز معامله پایاپای برای مرزنشینان استان خبر داد و افزود: با اخذ این مجوز مرزنشینان می‌توانند کالاهای موردنیاز خود را در صورت دو طرفه شدن مرز وارد و کالاهای موردنیاز طرف مقابل را صادر کنند.

اسعدزاده از خریداری زمینی برای تهیه جایگاه سوخت در بازارچه مرزی خبر داد و گفت: اخیراً جایگاه سیار سوخت در بازارچه مرزی را اجاره کرده‌ایم.

او تصریح کرد: در بحث حسابداری متمرکز تلاش می‌کنیم تا حسابداری تمام تعاونی‌های مرزنشین را بر اساس این نوع حسابداری انجام دهیم تا در آینده دچار مشکل نشوند. رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی یادآور شد: بحث استفاده از انرژی خورشیدی، پروژه پرورش بز سانن و پاکستانی، پرورش شترمرغ، ایجاد صنعت خلاقیت، احیاء زندگی سنتی که می‌تواند به فرهنگ، ماندگاری جمعیت و اقتصاد مرزنشینان کمک کند ازجمله پروژه‌های در دست اقدام این اتحادیه است.

ایجاد فرصت شغلی برای 377 نفر در خوسف

محمد کسایی، مسئول نمایندگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف اظهار داشت: تعداد جمعیت غیرفعال شهرستان خوسف 12 هزار و 672 نفر و جمعیت فعال 10 هزار و 701 نفر هستند.

او جمعیت شاغل این شهرستان را 10 هزار و 124 نفر دانست و افزود: همچنین جمعیت بیکار این شهرستان 577 نفر هستند و نرخ مشارکت اقتصادی در این شهرستان برابر با 45.8 درصد و نرخ بیکاری در آن برابر 5.4 درصد است. مسئول نمایندگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف با اشاره به اینکه این شهرستان دومین شهرستان استان بوده که بالاترین تراکم جمعیت را دارد، اضافه کرد: میانگین تراکم جمعیت در استان 5.1 و در خوسف به میزان 1.7 است. کسایی افزود: شهرستان خوسف تنها شهرستان استان بوده که سند توانمندی‌های شهرستان را تهیه و به دبیرخانه کمیته اشتغال استان ارسال کرده است.

او از فعال بودن 34 تعاونی در خوسف خبر داد و گفت: تعداد اعضای این تعاونی‌ها در مجموع یک‌هزار و 352 نفر است و برای 377 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. مسئول نمایندگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف ادامه داد: سرمایه اولیه تعاونی فعال این شهرستان در مجموع 105 میلیارد ریال بوده است. کسایی با بیان اینکه در زمینه استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری و معرفی طرح در این رابطه شهرستان خوسف رتبه نخست استان را دارد، خاطرنشان کرد: حدود 600 میلیارد ریال تسهیلات در این حوزه برای طرح‌های معرفی‌شده مصوب نهایی و به بانک‌های عامل معرفی‌شده‌اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد