hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > الهه احمدی پرچمدار پر افتخار

الهه احمدی پرچمدار پر افتخار

پس‌از مصدومیت کیمیا علیزاده تنها بانوی مدال آور ایران در بازی‌های المپیک که به‌عنوان پرچمدار کاروان ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی معرفی شده بود، ستاد عالی بازی‌های آسیایی پس از جلسه فوق‌العاده خود، الهه احمدی ملی پوش تیراندازی را به‌عنوان پرچمدار کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا معرفی کرد.
پس‌از مصدومیت کیمیا علیزاده تنها بانوی مدال آور ایران در بازی‌های المپیک که به‌عنوان پرچمدار کاروان ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی معرفی شده بود، ستاد عالی بازی‌های آسیایی پس از جلسه فوق‌العاده خود، الهه احمدی ملی پوش تیراندازی را به‌عنوان پرچمدار کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا معرفی کرد.
درخشش در بازی‌های آسیایی
الهه احمدی که متولد ۱۰ خرداد ۱۳۶۱ در تهران است، تیراندازی است که بیشترین مدال را در میان هم رشته ای های خود در عرصه جهانی به دست آورده و بهترین نتیجه را در تاریخ این رشته ورزشی در المپیک برای ایران کسب کرده است. او در حالی به‌عنوان پرچمدار بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا انتخاب شده که در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو از موفق‌ترین ورزشکاران کاروان ایران بود. او صاحب دو مدال نقره در ماده‌های 50 متر خفیف و 10 متر بادی تیمی و برنز 50 متر خفیف تیمی شد. احمدی در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون هم مدال نقره ماده 10 متر بادی تیمی را به دست آورد و حالا امیدوار است به‌عنوان پرچمدار ایران، مدال طلای این دوره از بازی‌های آسیایی را هم در کارنامه خود به ثبت برساند.
رسیدن به جایگاه نخست در جهان
احمدی تنها ورزشکار زن ایرانی است که در تاریخ ورزش بانوان ایران توانسته‌ در رده‌بندی جهانی فدراسیون‌های ورزشی، در جایگاه نخست قرار بگیرد. او در سال ۲۰۱۵ و پس از دریافت مدال طلا در مسابقات فینال فینالیست‌های جهان به میزبانی مونیخ آلمان و سپس نایب قهرمانی در مسابقات آسیایی دهلی نو، در سیستم رنکینگ جهانی فدراسیون جهانی تیراندازی (ISSF) در جایگاه نخست قرار گرفت. این جایگاه تا شش ماه ادامه داشت که یکی از استثناها در ورزش زنان ایران محسوب می‌شود.
افتخارات بزرگ
کسب3 مدال برنز جام جهانی ۲۰۱۰ پکن در ماده تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان، نقره جام جهانی ۲۰۱۱ سیدنی استرالیا در ماده۱۰متر تفنگ بادی زنان، طلای جام جهانی 2015در گابالا آذربایجان در ماده تفنگ ۱۰ متر بادی زنان، طلای فینال فینالیست‌های جام جهانی ۲۰۱۵ مونیخ و2 نقره قهرمانی ۲۰۱۵آسیا در دهلی نو در ماده تفنگ ۱۰ متر بادی زنان و طلای جام جهانی۲۰۱۸ مونیخ در ماده تفنگ ۳ وضعیت خفیف زنان از جمله افتخارات این بانوی ورزشکار در چند سال اخیر است. احمدی که نخستین مدال‌آور تیراندازی ایران در تاریخ این رشته نیز هست، در فروردین ماه ۱۳۹۷ توانست در مسابقات قهرمانی کشور، به رکوردی دست یابد که بالاترین رکورد ثبت شده در مسابقات جهانی در رشته تفنگ بادی باشد.
خانواده تیرانداز
نکته جالبی که در خصوص این بانوی پرچمدار وجود دارد این است که او تیراندازی را نزد پدر خود مصطفی احمدی آموخته ‌است. کسی که سال‌هاست مربی تیم تیراندازی نیروی زمینی ارتش است و همراه این تیم توانسته‌ سال‌های متمادی در لیگ برتر تیراندازی کشور قهرمان شود. الهه احمدی نیز از ابتدای کار تیراندازی، عضو تیم نیروی زمینی ارتش بود و به همراه این تیم بارها مقام نخست لیگ برتر را به دست آورد. علاوه بر مصطفی و الهه احمدی، دو عضو دیگر این خانواده یعنی محمد و مهدی احمدی نیز از تیراندازان شناخته شده ورزش کشور محسوب می‌شوند که در مسابقات داخلی و بین‌المللی صاحب عناوین مختلف شده‌اند. الهه احمدی در سال ۱۳۸۷ ازدواج کرده و در سال ۱۳۹۲ صاحب فرزندی به‌نام «سیدباور» شده‌است.
اولین بانوی پرچمدار ایران در بازی‌های آسیایی
پرچمداری الهه احمدی باعث شد تا نقبی به گذشته پرچمداران ایران در ادوار بازی‌های آسیایی بزنیم. از بازی‌های آسیایی 1951 دهلی نو که اولین دوره این رقابت‌ها بود و زنده‌یاد محمود نامجو ملی پوش وزنه‌برداری پرچمداری کاروان ایران را بر عهده داشت تا بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون که باز هم یک وزنه بردار یعنی بهداد سلیمی پرچمدار ایران بود، هیچ ورزشکار زنی پرچمدار نبوده است. در این دوره هم قرار بود کیمیا علیزاده بانوی پر افتخار تکواندو ایران پرچمدار باشد که مصدومیت نابهنگام سراغ او آمد و با شرایط سختی که برای راه رفتن داشت، تصمیم بر این گرفته شد تا الهه احمدی پرچمدار باشد تا او اولین بانوی پرچمدار ایران در بازی‌های آسیایی لقب بگیرد.
احمدی، دومین پرچمدار تیراندازی
البته در ادوار حضور ایران در بازی‌های المپیک، زنانی بوده‌اند که پرچمداری کاروان ایران را بر عهده داشته‌اند. در المپیک 1996 آتلانتا، لیدا فریمان  عضو تیم ملی تیراندازی بانوان ایران، اولین بانوی ورزشکار ایران لقب گرفت که پرچمدار شده و حالا الهه احمدی دومین پرچمدار ایران از رشته تیراندازی است. گفتنی است بعد از فریمان هم هما حسینی ملی پوش قایقرانی در المپیک 2008 پکن و زهرا نعمتی ملی پوش تیراندازی با کمان در المپیک 2016 ریو پرچمدار ایران بوده‌اند.

بــــرش
الهه احمدی: نماینده کیمیا علیزاده و همه قهرمانان ایران هستم
احمدی پس از انتخاب شدنش به‌عنوان پرچمدار کاروان ایران، چنین صحبت کرد: «خوشحالم در کنار مسئولیت مهم پرورش فرزندم، افتخار پرچمداری در بازیهای آسیایی به نمایندگی از کیمیا علیزاده و همه قهرمانان ایران نصیب من شد. واقعاً شگفت زده شدم و خداوند این افتخار بزرگ را قسمت من کرد. البته پرچمداری بازی‌های آسیایی، حق مسلم خانم علیزاده بود. او قهرمان بزرگی است و مدال ارزشمند المپیک را دارد و من متوجه ارزش‌های زیاد خانم علیزاده هستم.» وی ادامه داد: «از خداوند متعال شاکر هستم و تمام موفقیت‌های من مرهون توجه و کمک‌های فراوان پدرم و حمایت‌های صمیمانه و صبوری‌های همسرم بوده است.» وی درباره عبارت «مادر قهرمان» که به او لقب داده‌اند، این توضیح را داد: «زندگی قهرمانی واقعاً مشکل است. خصوصاً برای یک مادر و یک همسر، در طول 5 سال گذشته مادرم در نبود من به‌دلیل اردو و مسابقات مختلف، جور من را برای تربیت فرزندم «سید باور» متحمل شد و من مدیون او هستم.» احمدی با تقدیر از اعتمادی که ورزش ایران به بانوان قهرمان دارد گفت: «از نگاه بلند و حمایت‌های آقای دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، دکتر دادگر ریاست فدراسیون تیراندازی و خانم محمدیان معاونت امور بانوان وزارت ورزش کمال تشکر را دارم و ان شاء الله با کسب مدال طلا بتوانم نام کشورم را سرافراز کنم.» احمدی همچنین با تبریک روزخبرنگار گفت: «همسرم سید اصغر نوربخش هم از جامعه خبرنگاران و رسانه است و من هفدهم مرداد را به همه خبرنگاران تبریک می‌گویم.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد