hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > چهارمحال و بختیاری | مرگ تدریجی یک رؤیا

چهارمحال و بختیاری | مرگ تدریجی یک رؤیا

تغییرات اقلیمی، خشکسالی، آفات و حتی آتش‌سوزی‌های عمدی همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا روزهای خوبی پیش روی جنگل‌های یکی از سرسبزترین استان‌های کشور نباشد. آن‌هم در شرایطی که یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را اراضی و مراتع طبیعی تشکیل داده که اقتصاد و گردشگری استان به شکل مستقیم و غیرمستقیم به آن گره‌خورده است.


آرش مقیمی از اهالی بروجن در این زمینه می‌گوید: آفات پروانه برگ‌خوار بلوط و سوسک چوب‎خوار در چند سال اخیر در استان زیاد شده اما علتش را نمی‌دانیم. از طرف دیگر من بارها دیده‌ام که مردم بخصوص در روزهای سرد سال در جنگل آتش روشن می‌کنند و بعد آن را رها می‌کنند و باعث آتش‌سوزی می‌شوند پس ما خودمان هم در کاهش جنگل‌ها مقصریم.

جنگل‌های استان در آستانه نابودی

عضو شورای عالی استان‌ها در چهارمحال و بختیاری با اظهار تأسف از اینکه ظرف 15 سال آینده نیمی از جنگل‌های استان از بین خواهد رفت، گفت: دلایل مختلفی ازجمله آتش‌سوزی‌های عمد و غیر عمد، ریز گردها، وجود سدها و خشکسالی باعث نابودی جنگل‌های استان شده است. مهدی محمودی با پرداختن به مسئله بحران آب در استان گفت: اقتصاد چهارمحال و بختیاری وابسته به کشاورزی و دام‌پروری است وقتی آب نباشد اقتصاد مردم با مشکل مواجه می‌شود اگر مشکل بی‌آبی برطرف نشود مردم با بحران جدی روبه‌رو می‌شوند. این مقام مسئول با اشاره به سدکارون 4 در شهرستان لردگان افزود: وجود آب این سد بزرگ‌ترین فرصت برای استفاده بهینه از این آب در امورات کشاورزی است و اگر وزارت نیرو اجازه برداشت از این آب را به مردم بدهد خیلی از مشکلات مناطق برطرف و آبادانی صورت می‌گیرد. او با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب در استان اشاره کرد و افزود: خشکسالی‌ها باعث از بین رفتن مراتع شده و دام‌ها نیز در استان با مشکل کمبود علوفه مواجهند در شهرستان بروجن نیز با بحران آب مواجیم. برای آب شرب این شهرستان نیاز به انتقال آب از کوهرنگ از طریق لوله‌کشی است. در حال حاضر از طریق چاه‌های قدیمی آب‌رسانی می‌شود که آن‌هم مدام با قطعی آب روبرو است. او با توجه به مشکل بی‌آبی در این استان به برداشت‌های بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی اشاره کرد و گفت: استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ طبیعت و ذخایر آب‌های زیرزمینی جزو استان‌های آبادان کشور است که متأسفانه برداشت‌های غیراصولی باعث شده خیلی از این چاه‌ها در استان خشک شود.

احداث سدها عامل نابودی بلوط‌ها

محمودی به مشکل زوال جنگل‌های بلوط در این استان اشاره کرد و گفت: نابودی جنگل‌های بلوط چند دلیل دارد مثلا خشکسالی، بارش‌های کم، وجود ریز گردها و آتش‌سوزی‌های عمد و غیر عمد ازجمله دلایل اصلی زوال این جنگل‌های استان شده است. گیاه بلوط نورپسند است و زمانی که نتواند نور کافی را جذب کند خشک می‌شود. بیشتر این درختان نیز در شهرستان لردگان وجود دارند که در زمان آتش‌سوزی به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن خیلی راحت نمی‌شود به نقاط آتش‌سوزی دسترسی پیدا کرد و بالگردی برای اطفای حریق وجود ندارد و همین امر باعث کندی سرعت عمل در خاموشی این جنگل‌ها در هنگام آتش‌سوزی می‌شود. از آن گذشته احداث سدها باعث نابودی جنگل‌های بلوط شده است و طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان طی 15 سال آینده نیمی از جنگل‌های این استان به دلایل گفته‌شده نابود خواهند شد.

او با بیان اینکه راهکارهایی در زمینه حفظ جنگل‌ها از نابودی وجود دارد عنوان کرد: شرایط فعلی زندگی باید به گذشته بازگردد. زمین موجودی زنده است و برای حفظ آن باید شریان‌های زیرزمینی به وجود آید. وقتی آب که مایه حیات است از پوسته زمین فاصله بگیرد زمین خشک و بیابان‌ها گسترش پیدا می‌کند و بارش‌ها کمتر می‌شود و با کاهش بارندگی جنگل‌ها از بین می‌رود و اگر به گذشته بنگریم ایران طی 20 سال اخیر به این برهوتی تبدیل‌شده که مدت‌ها زمان است تا به گذشته بازگردد.

عدم استفاده از ظرفیت گردشگری استان

نماینده شورای عالی استان‌های چهارمحال و بختیاری در ادامه به موضوع گردشگری استان اشاره کرد و افزود: آبشارهای بسیار زیادی مانند زرد لیمه اردل، آبشار آتشگاه در لردگان و طبیعت بکر و بی‌نظیرش هست که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. همچنین وجود چهارفصل هم‌زمان در این استان باعث شده که تمامی فصل‌های زیبا را داشته باشد. وجود پل زمان‌خان شهرکرد و آب‌وهوای خوب و تالاب چغاخور در شهرستان بروجن که بسیار دیدنی است؛ اما با وجود همه این‌ها از ظرفیت گردشگری استان به‌خوبی استفاده نمی‌شود. او گفت: استان چهارمحال و بختیاری مناطق تاریخی بسیاری دارد به دلیل کمبود بودجه در این استان به آن‌ها رسیدگی نمی‌شود به‌طور مثال اداره میراث فرهنگی در لردگان حتی یک ساختمان ندارد و تنها یک نفر به‌عنوان مسئول در اداره فعالیت می‌کند. حتی ماشینی در اختیار این اداره نیست. اشیای تاریخی بسیاری هم در این استان وجود دارد که مکانی برای نگه‌داری آن‌ها نیست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد