hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نقش نمک و شیرینی در روند بیماری ام اس چیست؟

نقش نمک و شیرینی در روند بیماری ام اس چیست؟

ام اس یا «مولتیپل اسکروزیس» یک بیماری خودایمنی پیش رونده است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند و با از بین بردن غلاف میلین تارهای عصبی، انتقال پیام های عصبی را دچار مشکل می کند.
شبنم باقری کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: تاکنون درمان قطعی برای بیماری ام اس  شناخته نشده است، با این حال به نظر می رسد تغذیه نقش مهمی در کنترل روند بیماری ایفا می کند.
او افزود: تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب غیر اشباع به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ تاثیر مفیدی بر ساختن غشای سلولی دارد، این اسیدهای چرب، نوعی پروتئین به نام «متالوپروتئیناز-۹ » تولید شده توسط سلول های ایمنی بیماران ام اس را تحت تاثیر قرار می دهند و بنابراین نقش مهمی در روند بهبود این بیماری دارند.
باقری ادامه داد: از جمله مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع می توان به انواع ماهی های چرب مثل ماهی قباد و قزل آلا، روغن ماهی، تخم کتان، روغن کانولا، روغن زیتون و انواع مغزها مثل گردو اشاره کرد.
او اظهار کرد: با توجه به نقش مهم کمبود ویتامین D در بروز یا پیشرفت بیماری ام اس، منابع غذایی این ویتامین شامل تخم مرغ، جگر، ماهی های چرب و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن برای این بیماران توصیه می شود.
باقری بیان کرد: همچنین مصرف منابع غذایی غنی از «سولفور» مانند انواع کلم ها، سیر و پیاز و «سلنیوم» مانند میگو، سیر، گردو، تخمه آفتابگردان، میوه ها و سبزی های دارای برگ سبز در کنترل روند بیماری مفید به نظر می رسد.
به گفته او، مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی با اختلال در سیستم ایمنی بدن و افزایش التهاب در پیشرفت روند بیماری نقش دارد
کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: مصرف اسیدهای چرب اشباع نیز یکی از مهمترین عوامل بروز و تشدید کننده بیماری است که در روغن های حیوانی، کره، خامه، لبنیات محلی یا پرچرب و روغن نارگیل وجود دارند. کاهش مصرف نمک، غذاهای پرچرب، مواد و رنگ های افزودنی و شیرینی ها برای این بیماران توصیه شده است.
به گفته باقری، با توجه به وجود یبوست و عفونت های ادراری در اغلب این بیماران، مصرف دست کم هشت لیوان آب در روز توصیه می شود.
او تصریح کرد: گیاه شاهدانه نیز در کاهش لرزش این بیماران مفید است و استفاده روزانه از این گیاه به صورت بو نداده توصیه شده است.
کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: همچنین زعفران حاوی ترکیب فعالی به نام «کروسین» است که از سلول های مغزی در برابر بیماری ام اس محافظت می کند.
او تصریح کرد:بیماران مبتلا به ام اس باید مراقب مکمل های دارویی مانند دوزهای بالای آنتی اکسیدان ها طی یک دوره زمانی طولانی و یا مکمل روی که سیستم ایمنی را فعال تر می کنند، باشند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد