hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > قیمت رهن و اجاره مسکن در ارومیه سر به فلک کشید؛ نظارت‌ها کافی نیست

قیمت رهن و اجاره مسکن در ارومیه سر به فلک کشید؛ نظارت‌ها کافی نیست

این روزها شاهد نوعی آشفتگی و افزایش بدون قاعده اجاره بها در مناطق بالادست و پایین دست ارومیه هستیم که اعتراض تعداد زیادی از مستأجران را به همراه داشته است.
اجاره‌بها در مناطق مختلف این شهر از 10 تا 100 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و البته این مسئله قانون دقیقی ندارد چرا که تعیین اجاره بها بر عهده مالک ملک است و هیچ کس دیگری هم نمی‌تواند در آن دخالت داشته باشد.
با حرکت در خیابان‌های ارومیه به‌ویژه در محلات بالاشهر متوجه تعداد زیادی آپارتمان و واحدهای مسکونی خالی از سکنه خواهید شد، منازلی که به‌دلیل قیمت بالای اجاره بهایشان خالی مانده‌اند، قیمتی که بدون هیچ دلیلی سیر صعودی و بالارونده خود را در سال‌های اخیر ادامه داده و گویا قرار نیست این اسب سرکش از حرکت بایستد.
جنب‌وجوش مستأجران از هم اکنون با نزدیک شدن به شروع فصل جابه‌جایی آغاز شده است، واسطه‌های ملکی می‌گویند مراجعه به دفاتر املاک نسبت به خردادماه افزایش زیادی نداشته و در واقع مشاوران املاک در این شهر بیکار هستند چرا که با توجه به افزایش اجاره بها، مستأجران ترجیح بر این دارند که با موجران قبلی خود به نوعی توافق دست پیدا کنند و در مسکن قبلی خود زندگی کنند.
افزایش 100 درصدی اجاره مسکن
بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که صاحب‌خانه‌ها ترجیح می‌دهند به جای رهن کامل، اجاره ماهیانه دریافت کنند چرا که نرخ سود بانکی کاهش یافته و مالکان این موضوع را در قراردادها محاسبه می‌کنند.
رسول جوادی مستاجر ارومیه‌ای که این روزها در تلاش است تا منزل جدیدی برای خود پیدا کند در رابطه با وضعیت قیمت اجاره مسکن می‌گوید: قیمت رهن و اجاره این روزها باور نکردنی است و گویا قرار نیست نظارت خاصی بر بازار افسارگسیخته مسکن صورت گیرد.
وی می‌افزاید: خانه‌ای که سال گذشته با پنج میلیون تومان رهن و 100 هزار تومان اجاره یافت می‌شد امروز با 20 میلیون تومان رهن و 500 هزار تومان اجاره با هزار مصیبت گیر مستاجر می‌آید.
قاسم میلان یکی دیگر از مستاجران می‌گوید: حدود دو ماه است که از بالا تا پائین شهر را برای اجاره یک منزل مسکونی در حال جستجو هستیم، روز به روز مساحت درخواستی خود را نیز کاهش داده‌ و اینک به 50 متر هم راضی هستیم.
بازار افسارگسیخته مسکن مستلزم نظارت جدی است
میلان بیان می‌کند: در این شهر بسیاری از خانواده‌ها از جمله کارمندان و کارگران با ماهی حداکثر دو تا سه میلیون تومان باید زندگی خود را بچرخانند و این در حالی است که اکنون اجاره بهای خانه 70 تا 100 متری بدون در نظر گرفتن مبلغ رهن حداقل ماهانه بین یک‌ و نیم تا دو و نیم میلیون تومان است.
وی معتقد است یکی از مهمترین مسائل در این زمینه این است که مسئولان سیاست‌گذار در زمینه مسکن خود مستاجر نیستند تا درد مستاجران را بچشند و با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها برخورد کنند.
سخنگوی شورای شهر ارومیه می‌گوید: با توجه به اینکه اکنون قشر متوسط نیز در حال تبدیل شدن به قشر محروم هستند مبلغ اجاره خانه تا 100 درصد افزایش پیدا کرده است.
حسین پناهی می‌افزاید: در شرایطی که افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها کانون خانواده‌ها را در مرز از هم گسیختگی قرار داده از شهرداری می‌خواهم در راستای بند 21 ماده 55 شهرداری برای تامین مسکن ارزان قیمت اقدام فوری در این زمینه انجام دهد.
سخنگوی شورای شهر ارومیه بیان می‌کند: انتظار می‌رود به‌منظور رعایت بهداشت فردی و عمومی و کاهش اضطراب و نگرانی مردم در این شرایط حاد، سایر نهادها و صاحبان املاک نسبت به رعایت حال مستاجران خود اقدام کنند.
با این حال آنچه روشن است این است که این مسئله یک تصمیم سلیقه‌ای و در اختیار دلالان مسکن در بنگاه‌ها و مشاوران املاک است و از هیچ الگویی علمی تبعیت نمی‌کند هر بنگاه و هر مالکی هر طور که خودش می‌خواهد قیمت‌گذاری می‌کند و تمام اینها شرایط را برای مستاجران سخت‌تر از گذشته کرده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد