hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > عقبگرد طلا و دلار ادامه‌دار می‌شود؟

عقبگرد طلا و دلار ادامه‌دار می‌شود؟

سکه ظرف دو ساعت ریزش شدید قیمت را تجربه کرد و با کاهش ٥٠٠‌هزار تومانی به نرخ‌های ٣,٥‌میلیون تومان و زیر ٣.٥‌میلیون تومان رسید.

دلار هم از این اتفاق دور نبود و بعد از آن‌که از ١١‌هزار تومان عبور کرد، دیروز دوباره به کانال ٩‌هزار تومانی ریزش کرد. علاوه بر بازارهای طلا و ارز، بازار سرمایه هم رشد شدید و عجیب شاخص‌ها را تجربه کرد و با ٤٠٤٩ واحد صعود به رقم ١٢٨‌هزار و ٤٤٨ واحد رسید. این موضوع تالار حافظ را با صف‌های طولانی سهامداران مواجه کرد و بازار خرید برگه‌های سهام داغ شد، اما آیا ریزش قیمت‌ها و رشد بورس ادامه‌دار خواهد بود یا بازار دوباره با معادله‌ای جدید مواجه می‌شود؟
ریزش شدید بهای طلا و دلار
درست در شرایطی که تحریم‌های طلا و دلار به تازگی شروع شده است، بازار سکه و طلا و بازار سرمایه رفتارهای عجیبی از خود نشان دادند. ریزش شدید قیمت‌ها در بازار سکه و طلا با صف‌های خرید در بورس همزمان شد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که با شروع تحریم‌ها انتظار عموم از بازار چیز دیگری بود، اما آن اتفاقی که باعث شد بازارهای ایران رفتار غیرمعمول به تحریم‌ها نشان دهند، چه بود؟ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که پیش از این اعلام کرده بود بسته جدید ارزی نوشته‌اند و این بسته به تایید سران سه قوه رسیده است، از رونمایی آن توسط بانک مرکزی خبر داد. این رویداد توانست قیمت‌ها را در بازار سکه و طلا بشدت ریزشی و از سوی دیگر بورس را تقویت کند.
دیروز بازار طلا و سکه با کاهش بیش از ۵۰۰‌هزار تومانی قیمت سکه تمام طرح جدید و افت ۲۱‌هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸عیار همراه شد. براین اساس قیمت سکه تمام طرح جدید تا ساعت ۱۲:٣٠، ٣‌میلیون و ۵۴۱‌هزار تومان فروخته شد و سکه تمام طرح قدیم ٣‌میلیون و ۳۰۱‌هزار تومان عرضه شد و تا پاسی از غروب ریزش قیمت‌ها با سرعت کندتر ادامه داشت.
در همین هنگام دلار هم که در روزهای گذشته با قیمت ١١‌هزار و ٣٠٠ تومان رکورد جدیدی به جا گذاشته و باعث افت شدید ارزش ریال شده بود، عقبگرد کرده و با ورود به کانال ١٠‌هزار تومانی و ثبات دو روزه در این کانال به قیمت ٩‌هزار و ٩٠٠ تا ٩‌هزار و ٨٠٠ تومان رسید.
از آن سو صف‌های طولانی در تالار حافظ شکل گرفت و مردم برای خرید برگه‌های سهام آمدند. این اتفاق بازار سرمایه را با جهش یک‌باره ٤‌هزار و ٤٩ واحدی
 مواجه کرد.
دلار با چه شرایطی ارزان می‌شود؟
حالا با ریزشی‌شدن قیمت‌ها، پرسش اصلی این است که آیا این مسأله ادامه‌دار می‌شود یا نه؟ کارشناسان بازار طلا و ارز می‌گویند این مسأله به جزییات بسته ارزی دولت بستگی دارد. اگر دولت در بسته ارزی خود قیمت برای بازار تعیین کند و نرخ جدیدی از دلار بدهد، دوباره قیمت‌ها افزایشی می‌شود و نرخ سومی برای دلار شکل می‌گیرد. این درحالی است که اگر دولت قیمتی برای دلار تعیین نکند و سازوکار را کاملا به بازار ثانویه ارز واگذار کند و صرافی‌ها را به بازار برگرداند، قیمت دلار و سکه باز هم ریزش می‌کند.
میثم رادپور، کارشناس بازار طلا و ارز به «شهروند» می‌گوید:   درصورتی که دولت همچون گذشته عددی را هر چند بالا برای نرخ دلار قرار دهد، اشتباه دیگری مرتکب شده  است. باید دید که سیاست‌های جدید بازار ثانویه براساس چه مکانیزمی قرار گرفته است. آیا دولت می‌خواهد محدودیت‌های جدی وارد کند یا آن‌که واردات را تا چه میزان محدود می‌کند که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
او ادامه می‌دهد: اگر دولت نرخ ارز را در بازار آزاد بگذارد، در این صورت بازار می‌تواند نفس بکشد، اما در صورتی که نرخ دلار را ٨‌ هزار تومان تعیین کند، باعث بالا رفتن نرخ دلار می‌شود.
سهراب اشرفی، کارشناس بازار طلا و ارز در گفت‌وگو با «شهروند»  بیان کرد: در ابتدا باید علت این کاهش قیمت را جویا شد، کاهش قیمت‌ها در روز گذشته و افزایش قیمت دلار و سکه در ماه‌های اخیر همه به موضوعات روانی برمی‌گردد، زیرا مشکل یا مسأله فنی وجود نداشته و با مسأله روانی افزایش قیمت داشته‌ایم و در نتیجه کاهش قیمت هم موضوعی روانی به شمار می‌آید.
او ادامه داد: روز گذشته نوسان زیادی وجود داشت که نسبت به ١٣ مرداد روند کاهشی را طی کرد، اما این روند کاهشی هم دارای نوسان بود که علت آن را می‌توان در مسائل مختلفی جویا شد؛ مسائل بین‌المللی یکی از آنهاست و بسته‌ای که قرار است رونمایی شود، به همین جهت بازار واکنش نشان داده و قیمت‌ها به سمت کاهشی است،  اما باید صبر کرد و دید بانک مرکزی در بازار ثانویه چه می‌کند؟
اشرفی تاکید می‌کند: اگر دولت ورودی ارز به بازار ثانویه را بیشتر کند یا در زمانی که قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی افزایش داشت، وارد بازار شود و توازن میان عرضه و تقاضا را برقرار کند، قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند، اما اگر این اقدامات را انجام ندهد، دلار دوباره افزایشی می‌شود.
خرید سکه همه‌اش ضرر است
سکه اما بی‌خودی گران است. این موضوعی است که کارشناسان به آن تاکید دارند و می‌گویند خرید سکه در زمان فعلی یکسره ضرر است. حالا نه‌تنها دولت تصمیم دارد بخش دیگری از سکه‌های پیش‌فروش‌شده را به بازار تزریق کند که اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده است سکه حباب قیمتی نزدیک به یک‌میلیون تومان دارد.
میثم رادپور، کارشناس بازار طلا و ارز در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: سکه درحال حاضر ٢٨‌درصد حباب قیمت دارد. این حباب کاهش پیدا می‌کند، اما دوره کاهش آن مشخص نیست. اگر بازار کمی آرام شود، حباب سکه به صورت بیشتری کاهش پیدا می‌کند، به همین جهت خرید سکه در این برهه از زمان اشتباه است.
سهراب اشرفی، دیگر کارشناس بازار طلا و ارز هم به «شهروند» توضیح می‌دهد: درحال حاضر سکه تا ٣میلیون و ٥٠٠هزار تومان  کاهش قیمت داشت و دوباره تا ٣میلیون و ٧٠٠هزار تومان افزایش قیمت داشت که این موضوع گویای حباب موجود در سکه است. در نتیجه در این شرایط خرید سکه اصلا معقول به نظر نمی‌رسد.
جهش قیمت‌ها احتمال کمی دارد
حالا که سکه و دلار تا توانسته‌اند جهش قیمت را تجربه کرده‌اند، به نقطه تغییر رئیس بانک مرکزی، بسته جدید ارزی و شروع تحریم‌ها رسیده‌ایم. این معادلات تا چه اندازه می‌تواند دوباره شوک قیمت به بازار وارد کند؟ احتمالش بسیار پایین است. این پاسخ کارشناسان است. آنها توضیح می‌دهند که بازار قبل از شروع تحریم‌ها سرکشی کرده و به این مسأله واکنش نشان داده و حالا  دیگر به نظر نمی‌رسد جهش قیمت آنچنانی رخ دهد.
میثم رادپور، کارشناس بازار طلا و ارز به «شهروند» می‌گوید:   تحریم‌ها تاثیر خود را روی بازار گذاشته است و اکنون افتان‌وخیزان قیمت‌ها به علت تاثیرات قبلی است و اکنون بازار درحال اصلاح است. معمولا قبل از شروع تحریم‌ها بازار اثرات خود را می‌گذارد و قبل از آن قیمت‌ها را بالا می‌برند، نه در زمان موعود.
سهراب اشرفی دیگر کارشناس بازار طلا و ارز هم به «شهروند» می‌گوید: تحریم‌ها بخشی از این افزایش قیمت‌ها را داشت و علت بزرگتر از نظر من به مسائل مدیریتی مدیران اقتصادی بازمی‌گردد، اگر مدیران اقتصادی ما توانمند و متحد باشند، در شرایط فعلی می‌توانند هم نوسانات را کنترل کنند و هم ارزش پول ملی را بالا ببرند، در غیر این صورت ما شاهد افزایش قیمت یکباره سکه و ارز خواهیم بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد