hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > زنگ خطر دریاچه نمک قم برای پایتخت به صدا در آمد

زنگ خطر دریاچه نمک قم برای پایتخت به صدا در آمد

 مرگ تدریجی دریاچه نمک قم نه تنها استان قم را تهدید می کند ، بلکه شهرهای دیگر متاثر از این دریاچه هم بی نصیب از وضعیت بحرانی آن نیستند.
قم ، اصفهان ، سمنان، اراک ،همدان و حتی تهران علایمی از خشک شدن دریاچه قم را لمس کرده اند. بحران دریاچه نمک قم بیش از 50 سال قبل آغاز شده و اگر چه روال آن تا حدی کند بوده است، اما از سال 82 همزمان با آغاز خشکسالی، این بحران هم شدت گرفت، به طوری که طی این سال‌ها، بسیاری از روستاهای واقع شده در حد فاصل دریاچه نمک و«حوض سلطان» خالی از سکنه شده است و اگر این شرایط به همین منوال پیش برود، شهرهای دیگر هم با همین تهدیدها روبه رو خواهند شد.
خطر توفان نمک پایتخت را تهدید می‌کند
سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، درباره خشک شدن کامل دریاچه قم و خطر توفان نمک برای تهران، گفت: طی سالیان گذشته، خشکسالی در اکثر مناطق کشور ایجاد شده است، ضمن این که هر چه به سمت جلو پیش می رویم میزان خشکسالی در کشور ما درمقایسه با کشورهای دیگر دنیا افزایش بیشتری خواهد داشت. بنابراین اگر درخصوص مصرف بهینه آب و چاه های مصرفی مدیریت واحد ایجاد نشود، شرایط بهتر از این نخواهد شد و باید منتظر خشکی کامل تمام دریاچه ها و تالاب های کشورباشیم. سیدکاظم دلخوش درگفت وگو با خانه ملت با بیان این که دریاچه نمک قم نمونه ای از وضعیت فعلی خشکسالی در کشور است، افزود: در شرایطی که چاه ها خشک شده است و دسترسی به منابع زیر زمینی هم به دلیل افزایش دما امکان پذیر نیست، به طورحتم خطر خشکسالی دریاچه های کشور را تهدید می کند. حتی در استان های شمالی کشور هم که به ادعای برخی آب فراوانی وجود دارد، اما رودخانه ها و تالاب های مختلفی دچار خشکسالی شده اند. بنابراین بحران خشکی برای منابع آبی کشور در تمامی استان ها وجود دارد.
20 درصد جمعیت کشور درمعرض بحران دریاچه نمک
یک کارشناس و فعال محیط زیست در حوزه استان قم نیز درباره این موضوع با بیان این که دریاچه نمک قم مجموعه ای است از گنبدهای نمکی، آب های زیرزمینی ، آب رودخانه ها و بارندگی اظهارکرد: بر این اساس شاهد هستیم که بارندگی در این منطقه بسیار کم است. روی رودخانه ها هم سد احداث شده و در این منطقه، فقط آب زیرزمینی باقی مانده  است که هم اکنون به آن هیچ آبی تزریق نمی شود. همین موضوع باعث شده تا پوشش گیاهی منطقه از بین برود. رضا علی اصل به خراسان گفت: بحران به شعاع 50 کیلومتری از دریاچه نمک گسترش یافته و نزدیک به 400 هزار هکتارمنطقه بحرانی و 40 هزارهکتار چشمه های ریزگرد شناسایی شده است، به نحوی که 20 درصد جمعیت ایران شامل شهرهای تهران، اصفهان، قم ، سمنان و تا حدی اراک و همدان درگیر این قضیه هستند . وی افزود: این وضعیت بسیار جدی است و می توان گفت چیزی که می ترسیم چند سال دیگر با خشک شدن دریاچه ارومیه شروع بشود، چند سالی است که نزدیک گوش خودمان شروع شده و از آن غافل هستیم. حتی وضعیت بحرانی و خطرناک ناشی از این دریاچه در تهران خودش را نشان داده، منتها متاسفانه تعریف ما ازبحران جابه جا شده است و بدترین بحران ما زمانی است که همه تا گردن داخل ریزگرد فرو برویم. این فعال محیط زیست با بیان این که مهم ترین اقدام عملی در چنین شرایطی رها کردن آب به این منطقه است، تصریح کرد: باید همه چاه های  مجاز و غیرمجاز منطقه کنترل و البته غیرمجازها کاملا حذف شود و علاوه بر این اجازه بدهند آب رودخانه هایی که حقابه این دریاچه محسوب می شود به آن بریزد ، علاوه براین تقویت پوشش گیاهی منطقه ضروری است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد