hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ارتباط ویروس کرونا با سندرم خستگی

ارتباط ویروس کرونا با سندرم خستگی

به گفته برخی محققان، شرایطی مانند سندرم خستگی مزمن با عفونت‌های ویروسی مرتبط است، بنابراین ممکن است ویروس کووید ۱۹ منجر به ایجاد شرایط مشابه شود.
کرونا ویروس جدید در سراسر جهان شایع شده و حالا به دنبال خود یک بیماری دوم هم به همراه داشته است! به گفته برخی محققان ممکن است شیوع سندرمهای خستگی پس از ویروس در برخی از افراد مبتلا به کووید -۱۹ مشاهده شود.
عفونت های ویروسی قبلاً با مشکلات علائم خستگی طولانی مدت مرتبط بوده اند. به عنوان مثال، سندرم خستگی مزمن (CFS) که به آنسفالومیلیتیت میالژیک نیز گفته می شود، گاهی پس از عفونت های ویروسی رخ می دهد. افرادی که دچار CFS هستند، خستگی شدید و طیف وسیعی از علائم دیگر، مانند درد و حساسیت به نور را تجربه می کنند، اما این وضعیت ضعیف است.
به گزارش ایسنا و به نقل از "newscientist"، بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا ممکن است کرونا ویروس بتواند سندرمهای خستگی مشابه را تحریک کند؟ اطلاعاتی از ویروس سارس مرتبط وجود دارد که ممکن است این اتفاق بیفتد. پس از شیوع سارس در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳، برخی از افراد در تورنتو کانادا، که مبتلا به این بیماری بودند، تا سه سال بعد، دچار خستگی، ضعف عضلانی و مشکلات خواب شدند.
در حین شیوع سارس در تورنتو، ۲۷۳ نفر مبتلا به این عفونت تشخیص داده شدند که ۴۴ نفر از آنها درگذشتند. پس از پایان شیوع بیماری، از «هاروی مولدوفسکی»، در آن زمان که روانپزشک و متخصص خواب در دانشگاه تورنتو بود، خواسته شد تا ۲۲ نفر از کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند و اکنون با مشکلات بهداشتی مداوم روبرو هستند که مانع از بازگشت آن‌ها به کار می‌شود، را مطالعه کند. تیم مولدوفسکی کار خود را در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد. محققان دریافتند که شرکت کنندگان عموماً دچار خواب رفتگی بدن، خستگی در روز، درد و ضعف عضلات بدن و اختلال افسردگی شدند.
این تیم تحقیقاتی تنها حدود ۸ درصد از مبتلایان به سارس در تورنتو را مورد مطالعه قرار داده است، بنابراین نمی دانیم که چه نسبت افرادی که دچار سارس شدند، بعد این علائم را تجربه کردند و هنوز مشخص نیست که چه مدت چنین علائمی ادامه داشته است؟
سندرم خستگی مزمن (Chronic fatigue syndrome) یا میالژیک انسفالومیالیتیز وضعیتی پزشکی است که نشانه اصلی آن خستگی مفرط و مزمنی است که با انجام هرگونه فعالیت ذهنی یا جسمی به مراتب شدیدتر می‌شود. این بیماری با انواع دیگر خستگی مزمن و معمول مانند خستگی ناشی از کم خونی، کمبود ویتامین دی، افسردگی و … متفاوت است و وجه اصلی این تفاوت در بدتر شدن علائم پس از فعالیت فیزیکی یا فعالیت فکری است. همچنین این خستگی بعد از کار زیاد، اضطراب یا بی خوابی رخ نمی‌دهد، بلکه این خستگی از نوع شدید و خطرناک است و با استراحت و داشتن فعالیت بدنی و ذهنی از بین نمی‌رود.
رئیس سابق کالج روانپزشکان سلطنتی نیز می گوید: ویروس های دیگر باعث ایجاد سندرم خستگی مزمن بعد از عفونت می شوند. این تیم معتقدند که هنوز در مورد کروناویروس چیز زیادی نمی دانیم، اما این محققان معتقدند که این ویروس نیز منجر به بسیاری از موارد سندرم خستگی پس از عفونت می‌شود.
این محقق می افزاید: سابقه طولانی عفونت ها به عنوان یک عامل محرک وجود دارد، اما فاکتورهای دیگری که منجر به ناتوانی طولانی مدت می شوند، نیز وجود دارد و اگر ویروس وارد مغز شود، این خطر را افزایش می دهد. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد