hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لرستان همچنان در وضعیت قرمز کرونا؛ آمار مبتلایان روزانه در حال افزایش است

لرستان همچنان در وضعیت قرمز کرونا؛ آمار مبتلایان روزانه در حال افزایش است

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در لرستان همچنان رو به افزایش است و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی بخشی از مردم وضعیت قرمز این استان را بحرانی‌تر کرده است.
ظاهراً کرونا به این زودی‌ها خیال رفتن ندارد و حالاحالاها باید با آن بجنگیم؛ پزشکان می‌گویند باید به زندگی با کرونا عادت کرد اما نگفتند که شرایط به حالت عادی برگشته که مردم اینگونه بدون رعایت الزامات بهداشتی به خیابانها ریخته‌اند. 
 چیزی که این روزها در لرستان شاهد آن هستیم بی‌تفاوتی مردم نسبت به ویروس کروناست تا جایی که بی‌پروا در تمام محافل و اماکن عمومی حضور پیدا می‌کنند و نتیجه آن شده که لرستان در وضعیت قرمز قرار گرفته است. 
خیابان‌های شلوغ و مراکز خریدی که مملو از جمعیت هستند نشان می‌دهد که مردم دیگر مانند روزهای اول از کرونا حساب نمی‌برند و احتیاط و محافظه کاری را در این رابطه کنار گذاشته‌اند. در حال حاضر مراسم جشن و تشیع جنازه‌ با حضور صدها نفر برگزار می‌شود و گوش مردم به توصیه‌های کادردرمانی و مسئولان، بدهکار نیست. 

البته شکی نیست که بسیاری از مردم مجبورند از خانه بیرون بروند و این مسئله اجتناب ناپذیر است بنابراین منظور ما رفت و آمدهای غیرضروری و تردد بدون رعایت پرتکل‌های بهداشتی است. 
صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت در بانک‌ها
در همین مسئله سهام عدالت، اگر زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات غیرحضوری فراهم بود، شاید امروز شاهد صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت در بانک‌ها نبودیم ولی مردم را مجبور کرده‌اند که برای تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت خود حتماً مراجعه حضوری داشته باشند یعنی آن دسته از افرادی که به قرنطینه و اصول بهداشتی پایبند بودند نیز علیرغم میل باطنی خود از خانه خارج شدند. 
یک جوان کارمند 29 ساله به خبرنگار تسنیم گفت: در آغاز شیوع کرونا، بانک‌ها محدودیت‌های مربوط به پرداخت و انتقال وجه از طریق خودپردازها را برداشتند و امکان تراکنش تا سقف 10 میلیون تومان فراهم شده بود اما حالا دوباره شرایط به حالت سابق برگشته و باز هم مجبوریم برای نقل و انتقالات بیشتر به بانک مراجعه کنیم. 

وی افزود: مادرم به خاطر بیماری‌های زمینه‌ای که دارد سه ماه است که در قرنطینه مانده و از خانه خارج نشده حتی در این مدت نوبت‌های دکتر و دندانپزشکی خود را لغو کرده بود اما برای مرحله احراز هویت سهام عدالت ناچار بود وارد یک مکان عمومی و شلوغ بشود با این شرایط چطور باید در خانه بمانیم. 
یک راننده تاکسی متأهل و میانسال هم به خبرنگار تسنیم گفت: در این هوای گرم که ما روزانه بیش از 12 ساعت به مسافرکشی مشغولیم واقعا تحمل ماسک، به خاطر گرمایی که ایجاد می‌کند کار دشواری است. 
وی ادامه داد: حتی شنیده‌ایم که استفاده طولانی مدت از ماسک، سبب آلودگی میکروبی می شود و باید هر چند ساعت یکبار تعویض شود ولی ما با درآمد ناچیزی که داریم نمی توانیم روزانه چندین ماسک بخریم. 
این راننده عنوان کرد: اگر واقعاً دولت دلسوز مردم و قشر ضعیف است، ماسک و تجهیزات بهداشتی رایگان در اختیار مردم یا حداقل رانندگان تاکسی که بیشتر در معرض آلودگی هستند قرار دهد. 

 یک کارگر 35 ساله اما با ظاهری شکسته، آفتاب سوخته و بدن تکیده و لاغر به خبرنگار تسنیم گفت: من کارگر ساختمانی هستم، یک فرزند دارم و مستأجرم؛ آنقدر مشکل مالی دارم و افسرده و ناامید هستم که از کرونا نمی‌ترسم حتی راستش را بخواهید آرزوی مرگ هم می‌کنم. 
کرونا و خانوارهای بی درآمد
وی خاطرنشان کرد: اگر دقت کنید افراد ثروتمند، معروف و خوشحال خیلی به زندگی علاقه دارند و خود را در خانه‌های مرفه با تمام امکانات تفریحی مثل سونا و جکوزی و سالن ورزشی حبس کرده‌اند؛ چون از زندگی لذت می‌برند دوست ندارند بمیرند از طرفی اگر تا دو سال هم قرنطینه باشند می‌توانند از پس انداز و منابع مالی خود استفاده کنند. 
این جوان خرم‌آبادی افزود: اما ما یک روز کار نکنیم نان شب نداریم که بخوریم و همیشه شرمنده خانواده هستیم، از آنجایی که همسر و فرزند ما در خانه هیچ سرگرمی جذابی ندارند طبیعی است که از خانه ماندن خسته شوند و حداقل بخواهند هوای تازه ای بخورند.  
واقعیت این است که در قضیه کرونا، مردم مقصر اصلی نیستند چون برخی از موارد از کنترل آنها خارج است؛ مثلاً چرا لرستان جز آخرین استان‌هایی بود که قرنطینه کرد درحالیکه فقط سه ساعت با قم فاصله داشت ولی استان‌هایی که اصلاً با قم هم جوار نبودند قبل از لرستان ورودی‌های خود را بستند؛ حالا نتیجه آن تعلل و سهل‌انگاری دامن مردم را گرفته است و با توجه به شرایط و آداب و رسوم طایفه‌ای لرستان بعید می‌دانم به این زودی، بیماری از لرستان رخت بربندد کمااینکه به طور میانگین روزانه حدود 100 مبتلای جدید به کووید 19 در استان داریم.  

مردم به بهانه‌های مختلف که گاهی منطقی و گاه غیر منطقی است از خانه خارج می‌شوند و بازگشایی اماکن و مراکز مختلف هم سبب شد گمان کنند که ویروس ضعیف شده اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان هشدار داده که ویروس نه از بین رفته و نه ضعیف شده است و اگر مردم رعایت نکنند، باید منتظر بحران در لرستان باشیم. 
برگزاری مراسم عروسی و تشیع جنازه‌های چند صدنفری در لرستان
محمد رضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مردم باید از شرکت در مراسم تشییع جنازه، میهمانی و تجمعات پرهیز کنند، به جای برگزاری جشن و عروسی، عروس و دامادها یک سفر مشهد بروند همچنین جوان‌ها به مادربزرگ و پدربزرگ و افرادی با بیماری زمینه‌ای سرکشی نکنند چون هر چه مرگ داریم مربوط به همین افراد سالخورده و بیماران زمینه‌ایست. 
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه نمی‌توان رفتار ویروس را ارزیابی کرد باید مردم همچنان فاصله اجتماعی را رعایت کنند، هر نیم ساعت یکبار دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و آب و مایعات بخورند تا ویروس در گلو نماند. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: از فرهنگیان، ریش سفیدان و افراد تأثیرگذار جامعه انتظار داریم که پای کار بیایند و مردم را نصیحت کنند حتی اگر لازم است روحانیت فتوا بدهد تا مردم در خانه بمانند. متأسفانه رودربایستی مردم کار دستشان داد و همین شرکت در تشیع جنازه ها آمار کرونا در لرستان را افزایش داد. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد