hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خوزستان| صید ایرانی در چمدان عراقی

خوزستان| صید ایرانی در چمدان عراقی

بازار ماهی‌فروشان آبادان از مراکز مهم توزیع ماهی و آبزیان این شهر محسوب می‌شود، این بازار در کنار اروندرود یکی از مراکز مهم عرضه غذاهای دریایی در جنوب کشور است؛ اما این روزها در آبادان ماهی بسیار کمیاب شده است. مسئولان شیلات در این زمینه می‌گویند: گرمای بیش‌ازحد هوا، هجوم ریز گردها و کاهش بارندگی‌ها صید را کم کرده است؛ زیرا بارش کم موجب شده آب کدر شود و آب کدر هم موجب کاهش صید و صیادی می‌شود؛ اما عده‌ای می‌گویند هجوم گردشگران عراقی به بازار ماهی باعث شده این آبی در بازار کمیاب شود. یکی از شهروندان آبادان در این زمینه گفت: بهترین ماهی در آبادان وجود دارد، اما در چند ماه گذشته قیمت ماهی بشدت افزایش‌یافته است. شهروند دیگری هم گفت: در چند وقت گذشته ماهی قیمت بسیار اندکی داشت الآن قیمت آن چند برابر شده و این امر جای تأسف دارد.


حذف روادید برای گردشگران خارجی از آذرماه سال گذشته از سوی منطقه آزاد اروند انجام شد و این امر با استقبال گردشگران به‌ویژه اتباع عراقی مواجه شده است و روزانه گردشگران عراقی بسیاری بدون ویزا وارد منطقه آزاد اروند و بنادر آبادان و خرمشهر می‌شوند.

رشید پورنعمتی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان با اشاره به ورود روزانه و بدون ویزای عراقی‌ها به آبادان و خرمشهر، گفت: حضور پرتعداد اتباع عراقی و خرید بسیار زیاد ماهی توسط آن‌ها، سبب گرانی در بازارهای آبادان شده است.

وی افزود: با توجه به کم بودن ماهی در این فصل باید خروج ماهی از مرز شلمچه ممنوع شود تا قیمت ماهی در بازار آبادان سیر نزولی به خود گیرد.

راه‌حل جلوگیری از گرانی آبزیان در منطقه

مسئولان منطقه آزاد تلویحا موضوع گرانی آبزیان را قبول دارند و برای کنترل قیمت‌ها راه‌حلی ارائه کردند.

با اجرای طرح ممنوعیت خروج ماهی، مرغ و گوشت توسط گردشگران خارجی، قیمت‌ها به تعادل می‌رسند. این را علی موسوی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند گفت و افزود: این طرح با توجه به سیاست‌های تنظیمی دولت برای تولیدات داخلی کشور، حمایت از مردم و تنظیم بازار اجرایی شده است که انتظار می‌رود در بازار ایجاد تعادل کند و قیمت‌ها واقعی شوند.

او افزود: خروج ماهی، مرغ و گوشت قرمز به‌صورت گرم از مرز تجاری شلمچه و همچنین مرز آبی، برای مصرف خانگی ممنوع است و گردشگرانی که از کشور عراق و سایر کشورها به منطقه می‌آیند حق خرید این محصولات را برای خروج از کشور ندارند.

موسوی گفت: طی نشستی که با اصناف داشتیم تصمیماتی به‌منظور کنترل بازار ماهی و جلوگیری از کمبود ماهی در بازار گرفته شد.

وی افزود: قرار بر این شد که صیادان توجیه شوند تا ماهی‌های صیدشده خود را در دریا نفروشند و فروش خود را در خشکی انجام دهند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این موضوع در مورد اتباع خارجی نیز صدق می‌کند و به اتحادیه اعلام کردیم که به‌منظور جلوگیری از کمبود ماهی در بازار، فروش ماهی به اتباع خارجی و افرادی که در لیست ممنوعه قرارگرفته‌اند انجام نگیرد.

موسوی افزود: گمرک، نیروی انتظامی، مرزبانی و حراست سازمان منطقه آزاد اروند نیز کنترل و نظارت خود را بیشتر کرده و از خروج ماهی از مرز جلوگیری می‌کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد