hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مصرف کمرنگ شیر در رژیم روزانه اصفهانی‌ها

مصرف کمرنگ شیر در رژیم روزانه اصفهانی‌ها

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: متأسفانه مصرف شیر در رژیم روزانه مردم ایران و اصفهان کم است و در مقام مقایسه با کشور همسایه، پاکستان، با کاهش ۵۰ درصدی مصرف روبرو هستیم.

شهرام موحدی  با اشاره به روز جهانی «شیر» که در اول ژوئن جشن گرفته می‌شود، اظهار داشت: امروزه به اهمیت شیر به عنوان یک غذای کامل در سطح جهان تاکید می‌شود و لازم است آگاهی مردم در مورد شیر به عنوان بخش مهمی از جیره غذایی روزانه افزایش یابد.

وی افزود: شیر، به عنوان فرآورده کشاورزی تاریخچه‌ای به درازی عمر بشر دارد و با ارزش غذای بالا حاوی پروتئین، لیپید سالم، کربوهیدرات، مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدآمینه‌های مورد نیاز بدن است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه مصرف شیر با ترکیب ضد سم برای شهرنشینان که در تماس زیاد با آلاینده‌های جوی قرار دارند، مفید است، تصریح کرد: هر لیوان شیر گاو ۲۲ تا ۲۹ درصد نیاز کلسیم فرد را تأمین می‌کند و در استحکام استخوان‌ها هم مفید است.

مصرف کمرنگ شیر در رژیم روزانه اصفهانی‌ها

وی با اشاره به مصرف سرانه شیر به عنوان یکی از معیارهای توسعه و پیشرفت فرهنگی جوامع بشری گفت: متأسفانه مصرف شیر در رژیم روزانه مردم ایران و به ویژه اصفهان کم است که حتی در مقام مقایسه با کشور همسایه، پاکستان، با کاهش ۵۰ درصدی مصرف نسبت به آنها مواجه هستیم.

موحدی با اشاره به نقش فرهنگ سازی در افزایش مصرف شیر در سبد خانوار گفت: گران بودن شیر دلیل موجه برای مصرف کم شیر در جامعه نیست؛ بلکه ریشه در فرهنگ است و باید از همان اوان کودکی مصرف سه لیوان شیر در روز برای کودکان نهادینه شود.

رتبه نخست شیرخام اصفهان از لحاظ کیفی و کمی

وی با اشاره به رتبه نخست تولید شیرخام در استان اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان با تولید یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن در سال جایگاه نخست تولید شیرخام در کشور را دارد که این میزان تولید به اندازه تولید شیر در ۱۴ استان دیگر کشور است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اشاره‌ای هم به یک هزار و ۶۰۰ واحد دامداری صنعتی در استان اصفهان داشت و افزود: وضعیت شیر و فراورده‌های لبنی در استان اصفهان هم از نظر کیفیت و هم کمیت در کشور برتر است به گونه‌ای که شرکت‌های تولید کننده شیرخشک کودکان از شیرخام استان اصفهان بهره می‌گیرند.

پایش مستمر و سختگیرانه شیرخام اصفهان

وی با اشاره به پایش مستمر و با نظارت سختگیرانه بر کیفیت تولید شیرخام در استان اصفهان گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه با اجرای برنامه ملی پایش در سطح دامداری‌های استان اصفهان بار میکروبی شیر، سوماتیک سل و تقلبی بودن شیر بررسی می‌شود و همچنین میزان سموم و فلزات سنگین اندازه گیری شده و تعداد ۱۰۰ نمونه هم به صورت تصادفی به آزمایشگاه مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال گردید که در نهایت بر کیفیت مطلوب شیر در استان اصفهان صحه گذاشته شد.

وی اضافه کرد: کیفیت شیرخام و فراورده‌های لبنی در استان اصفهان صادرات به کشور روسیه را هم در برداشت و سال گذشته ۱۳ هزار تن خامه به این کشور سختگیر از نظر پروتکل‌های سلامت صادر شد.

تأثیر شیر بر درمان افسردگی

موحدی با اشاره به اینکه شیر به علت دارا بودن اسیدآمینه تریپتوفان برای افسردگی هم مؤثر است، اظهار داشت: با شیوع کرونا می‌توان با مصرف شیر میزان سروتونین را افزایش داد.

از خرید شیر فله‌ای اجتناب شود

وی شایعات در مورد کیفیت پایین شیر را رد کرد و گفت: متأسفانه شبکه‌های اجتماعی بستری برای تولید شایعه و موارد کذب را فراهم کرده و لازم است شهروندان به طور علمی و از مراجع ذیصلاح اخبار را دنبال کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: شیر خام اعم از پاستوریزه و استرلیزه در فرایند حرارتی تولید می‌شود و هیچ گونه ماده افزودنی ندارد. شیرهای تولید شده شناسنامه دار هستند و با نظارت دقیق و سختگیرانه تولید می‌شوند و توصیه می‌شود شهروندان نسبت به خرید شیر فله‌ای محتاط باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد