hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > احیای باغ سنتی و نهر 800 ساله مسجد جامع سمنان

احیای باغ سنتی و نهر 800 ساله مسجد جامع سمنان

احسان صائمی ، دبیر هیت امنای مسجد جامع سمنان در گفتگو با خبرنگار رویداد ایران گفت : مسجد جامع سمنان واقع در مركز شهر سمنان در خيابان امام خميني(ره) در قرن نخست هجري و بر روي خرابه‌هاي آتشكده بنا شده، اما از اثرهاي به جا مانده دراين بنا رد پايي از دوره سلجوقي و تيموري  به چشم مي خورد؛ به گفته كارشناسان سبك معماري مسجد جامع سمنان، به شيوه معماري آذري است.


صائمی گفت : مسجد جامع سمنان تنها مسجدی در میان مساجد جامع ایران است که دارای چشم انداز باغ بوده  و  در سال 1349 ه. ق توسط مرحوم حاج ملا عبدالعلی الهی وقف گردید. 

وی اشاره کرد: از امتیازات فاخر این باغ، مسیر سنتی آبیاری آن می باشد که قدمتی بالغ بر 800 سال دارد که از میان راسته بازار سمنان عبور کرده و پس از گذر از خیابان امام (ره) و راسته بازار پایین به مسجد منتهی می گردد. از امتیازات مهم نهر ناسار که ریشه در اعتقادات کهن مردم سمنان دارد، وقف آب سحر برای ساکنین و کسبه شهر بوده و  واقف به نیت طهارت، وضو و استحمام، قبل از نماز صبح این آب را برای مدتی وقف کرده بوده است تا ساکنین این نهر در ابتدای سحر به منظور وضو و طهارت واجبه و نیز پر کردن آب انبارها و خوت های منازل از این آب بهره جویند.

صائمی با اشاره به اینکه 120 سال این نهر لایروبی نشده بود گفت : این نهر و باغ سنتی مسجد جامع به همت شهرداری سمنان و تدبیر خاص سید محمد ناظم رضوی شهردار سمنان مورد مرمت و بازپیرائی قرار گرفت.

وی به دیگر اقدامات انجام شده شهرداری سمنان در خصوص رسیدگی به مسجد جامع اظهار داشت : 700 متر دیوار باغ مسجد جامع  نیز توسط مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان بازسازی و مشبک شد تا جلوه خاصی به باغ  بدهد . همچنین کتیبه ای با همت شهرداری سمنان در محل باغ مسجد جامع نصب شده که در آن تاریخچه باغ و مسجد و سال اجرا  حک شده است . 

دبیر هیت امنای مسجد جامع به پاکسازی صحن زیرزمینی مسجد اشاره کرد و گفت : به همت و تلاش نیروهای سازمان پسماند شهرداری سمنان این صحن پاکسازی شد و بنا به پیشنهاد شهردار سمنان ، به موزه مردم شناسی و موقوفات مسجد جامع تبدیل می شود . 

شایان ذکر است مسجد جامع سمنان در سال 1310 به شماره 163 در فهرست آثار ملي ثبت شده و  مناره مسجد جامع سمنان كه بيش از 31 متر ارتفاع دارد، به واسطه اهميت و قدمت آن که مربوط به قرن سوم هجري قمري و دوره سلجوقي است داراي شماره ثبت جداگانه در فهرست آثار ملي است.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد