hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمان| خرما بر نخیل و دست کشاورزان کوتاه

کرمان| خرما بر نخیل و دست کشاورزان کوتاه

سالانه در شهرستان ریگان بیش از 45 هزار تن خرما برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شد تا اقتصاد تک‌محصولی این شهرستان به حیات خود ادامه دهد اما امسال گرمای شدید، توفان شن و بروز پدیده ریزگردها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا خرمای این منطقه خشک و کشاورزانش دچار زیان شوند.


محمد سرحدی یکی از نخلداران ریگانی با اشاره به اینکه بیش از سه هزار و 500 خوشه خرمای آماده برداشت در باغم وجود داشت گفت: گرمای سوزان و توفان شن ماحصل یک سال تلاشم را در برابر چشمانم خشکاند. او می‌گوید: این نخلستان خرج و مخارج خانواده 10 نفره مرا در طول سال تا حدودی تأمین می‌کرد اما اکنون بیشتر محصولم خشک‌شده و ریخته و این امر اقتصاد خانوار من و سایر نخلداران را فلج کرده است. محمد شهیکی نیز گرمای شدید را موجب ریختن محصولش می‌داند و می‌گوید: تمام محصول باغم امسال بر زمین ریخته یا خشک‌شده است. او گفت: تمام اصول مهندسی و کشاورزی را با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی در نخلستانم انجام دادم اما گرما تمام زحماتم را بر باد داد.

بیمه محصولات کشاورزی پاسخگوی خسارت نیست

فرماندار ریگان به خشکیدگی و ریزش محصول خرما در این شهرستان به‌عنوان یک بحران اشاره کرد و گفت: گرمای بالای 50 درجه در ریگان خسارت 90 درصدی به نخلستان‌های این شهرستان وارد کرده است. امین باقری با اشاره به تشدید گرما در ریگان اظهار داشت: طی بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی و برآورد خسارت اولیه، ریزش و خشکیدگی خرما بیش از 200 میلیارد تومان خسارت به نخلستان‌های ریگان وارد کرده است. او اظهار داشت: با توجه به تک‌محصولی بودن ریگان و تشدید خسارت در باغ‌های خرما، وضعیت این شهرستان بحرانی است و حمایت نشدن کشاورزان خسارت‌دیده ممکن است تبعات اجتماعی به دنبال داشته باشد. باقری تصریح کرد: مکاتبات و کارشناسی‌های انجام‌شده در مورد خشکیدگی و ریزش خرمای نخلداران ریگانی به ستاد بحران استانداری کرمان ارسال‌شده و در این زمینه نیازمند حمایت جدی مسئولان هستیم. او با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی پاسخگوی خسارت وارد آمده به نخلداران ریگانی نیست تصریح کرد: این در حالی است که نیمی از نخلداران محصول خود را بیمه نکرده‌اند. فرماندار ریگان تصریح کرد: ازآنجایی‌که این شهرستان کانون بحران فرسایش بادی و گردوغبار شدید در کشور محسوب می‌شود، راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات کشاورزی در این شهرستان ضروری است. باقری با اشاره به وارد آمدن خسارات مختلف به خرمای ریگان طی سال‌های متمادی تأکید کرد: درصورتی‌که کشاورزان این منطقه حمایت نشوند شاهد مهاجرت اهالی ریگان به دیگر نقاط استان خواهیم بود.

کاهش تولید 30 هزار تنی خرما

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز با بیان اینکه سال گذشته 155 هزار تن خرما در شمال این استان تولید داشته‌ایم، پیش‌بینی کرد که گرمازدگی کاهش تولید 30 هزار تنی خرما را در این منطقه به دنبال داشته باشد. محمدرضا پورخاتون افزود: با توجه به افزایش دما و کاهش رطوبت در سال جاری پیش‌بینی می‌شود مقدار محصول خرمای این استان به 120 هزار تن کاهش یابد و خسارتی حدود 120 میلیارد تومان به نخلداران وارد کند. او مناطق خرماخیز شمال استان کرمان را شهرستان‌های بم، فهرج، ریگان، نرماشیر، ارزوئیه و مناطق شهداد و گلباف اعلام کرد و افزود: در بیشتر این مناطق رقم مضافتی تولید می‌شود که به نوسانات دمایی بسیار حساس است. معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمان سطح زیر کشت خرما در شمال این استان را 27 هزار و 700 هکتار عنوان کرد و گفت: 10 درصد از خرمای این مناطق صادر و باقی‌مانده راهی بازارهای مصرف داخلی می‌شود. او اظهار داشت: روند نوسانات دمایی در استان طی چند سال اخیر حدود سه تا چهار درجه افزایش‌یافته و حدود پنج درصد رطوبت کمتر شده که دلیل عمده و اساسی خشکیدگی خرما است. پورخاتون با بیان اینکه خسارت‌های خشکیدگی و ریزش خرما در کرمان امسال زودتر از سال قبل آغازشده است گفت: تاکنون ریزش خرما در باغات شهرستان ریگان 30 درصد و خشکیدگی 20 تا 80 درصد گزارش‌شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: این امر در فهرج 70 درصد، در بم عارضه خشکیدگی حدود 10 درصد و ریزش 20 درصد و در نرماشیر خشکیدگی تا 25 و ریزش تا 20 درصد خود را نشان داده است. او افزود: راهکارهایی به‌صورت ترویجی برای جلوگیری از افزایش خسارت‌های ناشی از خشکیدگی و ریزش خرما به کشاورزان توصیه‌شده است که در صورت به‌کارگیری آن را کاهش می‌دهد. پورخاتون، استفاده از کودهای خاص مانند پتاسه را راهی برای تقویت و افزایش تحمل درختان نخل عنوان کرد و گفت: استفاده از پوشش‌های کنفی و متقال برای مخفی کردن خوشه‌ها در فصل گرما نیز اقدامی برای کاهش خسارت‌های ناشی از گرمازدگی است. او تصریح کرد: استفاده از کشت‌هایی مانند یونجه در جوار نخیلات به‌منظور بالا بردن رطوبت هوا شرایط خشکیدگی خرما را کاهش می‌دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد