hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان| میهمانانی که صاحب‌خانه می‌شوند

گلستان| میهمانانی که صاحب‌خانه می‌شوند

طی چند سال اخیر موج جدیدی از مهاجرت گریبان شهرهای استان گلستان را فراگرفته است. برخلاف مهاجران اتباع بیگانه که ورود غیرقانونی آن‌ها صدای همگان را بلند می‌کرد، این مهاجرت خاموش و آهسته در حال وقوع است و تابه‌حال تدبیر اساسی برای ساماندهی آن اندیشیده نشده است. 

این مهاجرت‌ها که در پی خشکسالی برخی استان‌های کم آب و خشک کشور به گلستان به وقوع پیوسته، موجب شده تا این افراد به امید داشتن زندگی بهتر و کسب درآمد بالاتر به خطه در ظاهر سرسبز گلستان هجوم بیاورند و حالا مسئولان دستگاه‌های اجرائی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند. چند روز پیش هم رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص مهاجرت عظیم از استان‌های دچار خشکسالی به استان‌های مرکزی و شمالی کشور هشدار داد و عنوان کرد که باوجوداین مهاجرت‌ها دچار یک جابجایی و مهاجرت جمعیتی بزرگ خواهیم شد.

گلستان دیگر توان پذیرش مهاجر ندارد

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان درواکنشی تازه به ادامه و شیوع مهاجرت‌های خاموش به گلستان اعلام کرد که زیرساخت‌های گلستان دیگر جوابگوی ورود مهاجران نیست و کم‌توجهی به ادامه آن اجحافی بزرگ به حقوق گلستانی‌ها است. عبدالرضا چراغعلی با بیان اینکه سال گذشته هزاران نفر از استان‌های مختلف کشور به گلستان سفرکرده‌اند، گفت: این مهاجرت‌ها از استان‌های خراسان جنوبی و شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان به گلستان صورت می‌گیرد و بیشتر افراد مهاجر در حاشیه شهرهای گرگان، گنبد، کلاله، رامیان، گالیکش و علی‌آباد مستقرشده‌اند. او افزود: در حال حاضر تأسیسات زیر بنائی گلستان دیگر جوابگوی مهاجرت‌های خاموش نیست و توان پذیرش مهاجر ندارد.

فشار دموگرافی گلستان را تهدید می‌کند

رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: در سال‌های اخیر مهاجرت‌های زیادی به مناطق شمالی کشور و از جمله گلستان شروع‌شده و آمارها نشان می‌دهد که مهاجرت از مناطق جنوبی کشور بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است، چراکه مردم آن مناطق علاقه‌ای به زندگی در استان و یا شهر خود ندارند و معتقدند که این مسئله مانع پیشرفت آنان می‌شود. مجید دهنوی افزود: ازلحاظ آمایش سرزمینی هم اگر بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم، یک فشار دموگرافی را در سال‌های آینده و در نهایت تا ۱۰ سال آینده شاهد خواهیم بود؛ هنوز این مهاجرت‌ها به حد بحرانی نرسیده، اما واکنش‌ها به تبعات آن از هم‌اکنون شروع‌شده که همین مسئله موجب خواهد شد زیرساخت‌های استان از جمله تأسیسات آب، برق و گاز جوابگوی رفع نیازها نباشد. این کارشناس ادامه داد: مناطق شمالی هم گنجایش پذیرش جمعیت مهاجران را ندارد و همین حالا هم نتوانسته‌ایم برای رفاه و جذب گردشگران زیرساخت‌های قوی ایجاد کنیم، چه برسد به اینکه بخواهیم جمع زیادی از آنان را به‌عنوان میهمان ناخوانده بپذیریم. بخش زیادی از زیرساخت‌های استان بسیار قدیمی است و چنانچه تصمیمی برای ساماندهی مهاجرت به گلستان برداشته نشود، باید منتظر تبعات گفته‌شده از سوی کارشناسان باشیم.

سهم بالای سیستان و بلوچستان در مهاجرت به گلستان

بر اساس آمارهای موجود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان، از مهاجرین واردشده به گلستان به ترتیب بیشترین تعداد با ۲۱ درصد از تهران، ۱۶ درصد از سیستان و بلوچستان، ۱۳ درصد از خراسان رضوی، ۱۱ درصد از مازندران، هشت درصد از سمنان و پنج درصد از خراسان شمالی است. در طول دهه‌های اخیر گلستان مهم‌ترین مقصد مهاجرین از دیگر نقاط کشور بوده است و بررسی‌ها نشان از رشد فراینده میزان مهاجرت به گرگان حکایت دارد. بیشتر شهرهای استان با این موضوع دست‌وپنجه نرم می‌کنند و چنانچه مهاجرت‌ها به گلستان مدیریت نشود، خطراتی را برای بافت فرهنگی، معماری و اجتماعی این استان در پی خواهد داشت.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد