hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ماجرای سوختن زباله‌ها در "سراب قنبر" کرمانشاه

ماجرای سوختن زباله‌ها در "سراب قنبر" کرمانشاه

ماجرای انتهای سراب قنبر کرمانشاه و زباله‌ها قدمتی چند ساله دارد که هنوز حل نشده و هر سال در روزهای گرم سال داستانش جدی‌تر می‌شود.
اگرچه کرمانشاه یک سایت مدیریت و بازیافت زباله دارد، اما در محدوده انتهای سراب قنبر نیز حجم زیادی زباله وجود دارد که بخشی از آن پسماندهای بیمارستانی است و دپو این حجم زباله در روزهای گرم سال پیامدهای زیادی از آتش سوزی تا بوی نامطبوع و... به همراه دارد.
حجم انبوه زباله دپو شده هم حرارت زیادی تولید می‌کند و هم گاز متان حاصل از آن به راحتی قابل اشتعال است و در این روزهای گرم با کوچکترین جرقه‌ای آتش می‌گیرد.
به گفته فعالان محیط زیست، آتش سوزی در این منطقه هر روز تکرار می‌شود و دود ناشی از آن به سمت شهر کرمانشاه حرکت می‌کند که تهدید جدی هم برای سلامت مردم و هم محیط زیست محسوب می‌شود.
یکی از فعالان محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه سوختن زباله‌ها در محدوده انتهای سراب قنبر هر روز رخ می‌دهد، گفت: دود حاصل از سوختن این زباله‌ها به سمت شهر کرمانشاه می‌آید و خطر جدی برای سلامت مردم است.
سعید سلیمانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: به واسطه ترددی که روزانه در این مسیر دارم، هر روز شاهد سوختن زباله‌ها در محدوده انتهای سراب قنبر هستم. در این منطقه دره‌ای وجود دارد که پر از انواع زباله است و حجم زیادی از پسماندهای مختلف در این منطقه روی هم دپو شده است.
مدیرعامل انجمن محیط زیستی هیلو با بیان اینکه پسماندهای دپو شده در این منطقه صرفا به زباله‌های بیمارستانی محدود نمی‌شود، افزود: بارها دیده شده پسماندهای شهر کرمانشاه نیز به این منطقه می‌آید، به علاوه برخی از انواع زباله که ارزش بازیافت ندارد نیز به این منطقه ریخته می‌شود.
وی درباره آتش گرفتن زباله‌ها در انتهای سراب قنبر نیز یادآور شد: وقتی که حجم زیادی از زباله در این منطقه دپو شده حرارت و گاز زیادی آزاد می‌کند که خصوصا در این روزهای گرم به شدت امکان اشتعال آن وجود دارد و از همین رو در بسیاری از روزها دود زیادی از این منطقه بلند می‌شود.
این فعال محیط زیست گفت: علاوه بر دود حاصل از این آتش که به سمت شهر کرمانشاه می‌آید، شیرابه زباله‌ها نیز به شدت محیط زیست را آلوده می‌کند.
سلیمانی با بیان اینکه حدود 200 تا 300 نفر هم در این منطقه به زباله‌گردی مشغولند، اضافه کرد: این افراد با داس و سیخ پسماندهای قابل فروش را جدا کره و به راحتی آلودگی را وارد شهر می‌کنند.
 وی افزود: تنها راه برای کاهش این آلودگی، مدیریت پسماندها، تفکیک از مبدا و بازیافت کامل مابقی زباله‌ها است تا دیگر دپو زباله در این محدوده نداشته باشیم.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه نیز در پاسخ به آتش‌سوزی‌های که در این منطقه رخ می‌دهد گفت: هیچ زباله سوزی عمدی در سراب قنبر نداریم.
آذر ولی‌زاده در گفت و گو با  ایسنا ادامه داد: اینکه گاهی ممکن است در منطقه سراب قنبر سوختن زباله رخ دهد به دلیل دپو پسماندها است که حجم زیادی گاز متان تولید می‌کند و با یک جرقه در فصل گرما امکان آتش گرفتن آن هست.
وی یادآور شد: گاهی افرادی که در این منطقه تردد می‌کنند نیز ممکن است ته سیگار خود را بین زباله‌ها بیندازند که باعث آتش‌سوزی شود.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: پسماندهایی که در این منطقه وجود دارد پسماندهای بیمارستانی است که بی خطرسازی شده است.
وی با بیان اینکه نظارت جدی بر محل دفن و دپو پسماندهای بیمارستانی در سراب قنبر انجام می‌شود، گفت: بارها در ساعات‌های مختلف روز و حتی شب بازدیدهای از این منطقه برای بررسی وضعیت آن داشته ایم.
این در حالی است که احداث سایت پسماندهای ویژه بیمارستانی کرمانشاه چند سال است که مطرح شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.
فرحنار اقبالی معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه چندی قبل درباره آخرین وضعیت سایت جدید پسماندهای بیمارستانی استان یادآور شد: ارزیابی محیط زیست از محل جدید بعد از چکش‌کاری‌های فراوان و طرح موضوع در جلسات انجام شده و اکنون محل احداث سایت نیز مشخص است.
وی ادامه داد: تنها نکته باقی مانده که باید تعیین تکلیف شود، مدیریت اجرای سایت است.
اقبالی ابراز امیدواری کرد، به زودی مجوز محل دفن جدید پسماندهای ویژه بیمارستانی کرمانشاه صادر شود.
معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه در این مدت نظارت بر سایت فعلی مغفول نمانده است، تاکید کرد: تمام پسماندهایی که در سایت فعلی دفن می‌شود، شامل زباله‌های بیمارستانی و مراکز پزشکی با همکاری سه شرکت بی‌خطرسازی شده و به شیوه بهداشتی دفن می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد