hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ تیر

تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ تیر


معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به مهلت شرکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: بر اساس فراخوان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ۲۸ خرداد ماه به عنوان پایان مهلت شرکت و ارسال آثار به این جشنواره اعلام شده بود؛ اما بر اساس درخواست‌های مستند مکرر مهلت شرکت در این جشنواره تا ۱۵ تیرماه تمدید شد.
به گزارش رویداد ایران_قم،مهدی رمضانی طی گفت‌وگویی درباره روند برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان کرد: رسالت و مبنای اصلی جشنواره کتابخوانی رضوی ترویج کتاب و کتابخوانی مبتنی بر سیره ائمه بزرگوار و حضرت امام رضا علیه السلام است و برای اینکه این فضا ایجاد شود و گسترش پیدا کند، بدنه اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال همراهی و حمایت این حرکت است که الحمدالله فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه با دستاوردهای بسیار خوب و بعضا منحصر به فردی نیز همراه بوده است.

تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به مهلت شرکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: بر اساس فراخوان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ۲۸ خرداد ماه به عنوان پایان مهلت شرکت و ارسال آثار به این جشنواره اعلام شده بود؛ اما بر اساس درخواست‌های مستند مکرر از سوی کتابداران، اعضای کتابخانه‌ها، مدیران کل نهاد، مسئولان استانی و برخی دستگاه‌های شرکت کننده در جشنواره، دبیرخانه جشنواره کتابخوانی رضوی مهلت شرکت در این جشنواره را تمدید کرد. به همین دلیل بخش الکترونیک جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ تیرماه تمدید شده و پس از این تاریخ سامانه جشنواره به صورت خودکار غیرفعال خواهد شد.
وی افزود: در بخش مکتوب نیز دبیرخانه‌های استانی موظف هستند تا ۱۰ تیرماه آثار مکتوب جمع‌آوری شده (شامل پاسخنامه‌ها و نقاشی‌ها) را بر اساس فرایند ابلاغ شده به استان‌ها، به دبیرخانه مرکزی جشنواره تحویل دهند. ۱۰ تیرماه آخرین روزی است که این آثار توسط دبیرخانه تحویل گرفته خواهد شد و طبیعتا چون یک فرآیند تخصصی برای قرنطینه و خوانش و بررسی آثار وجود دارد، آثاری که بعد از تاریخ مقرر به دبیرخانه برسد، عملا از دور این فرآیند خارج خواهند شد که تبعات این خروج هم بر عهده استان‌ها خواهد بود.
رمضانی با اشاره به مشارکت چشمگیر هموطنان در بخش الکترونیک جشنواره تصریح کرد: این جشنواره با رشد چشمگیری در بخش الکترونیک خود همراه بوده و امیدواریم بتوانیم در سال های آینده کل جشنواره را بر پایه الکترونیک برگزار کنیم و بخش مکتوب را محدود به نقاشی و حوزه کودک کنیم.
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی در ادامه با تأکید بر میزان رشد مشارکت در بخش پویش مجازی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی نسبت به دوره گذشته گفت: رشد میزان مشارکت در بخش پویش مجازی این دوره در مجموع نشان دهنده این است که مجموعه کتابداران، مدیران استانی و دست اندرکاران جشنواره این کار را  یک کار مقدس و منسوب به حضرت امام رضا(ع) و ائمه می‌دانند و فراتر از یک کار اداری و حتی فرهنگی به آن نگاه می‌کنند. بدون شک ظرفیت‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد و حتما این پایان راه نیست. به همین دلیل از عزیزان در دبیرخانه مرکزی، اداره کل فرهنگی نهاد، دبیرخانه‌های استانی، ادارات کل استانی، کارشناسان فرهنگی، معاونین مدیرکل و مخصوصا کتابداران که پرچمدار اصلی این جشنواره هستند تشکر کنم.
وی افزود:‌ از کتابداران دعوت می‌کنم در فرصت باقی مانده اگر برایشان امکان فعالیت بیشتر فراهم است، از این عرصه غافل نشوند چرا که اگر بتوانیم یک نفر بیشتر را در چارچوب این جشنواره با مطالعه کتاب و آشنایی با معارف اهل بیت(ع) همراه کنیم، هم یک اقدام مهم فرهنگی را شکل دادیم و هم یک فریضه معنوی را انجام داده ایم.

تلاش ویژه کارکنان و عدم اتکا به اعداد و ارقام در جشنواره
وی با اشاره به اهتمام کارکنان و کتابداران نهاد در برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ادامه داد: دبیرخانه مرکزی جشنواره در ستاد نهاد، دبیرخانه‌های استانی، کتابداران و کارشناسان عزیز در سراسر کشور وظیفه دارند و مأمور هستند که برای ترویج، گسترش و تعمیق این جشنواره تلاش کنند. اگرچه ممکن است این ترویج لزوما منجر به مشارکت نشود، اما همین که برگزاری جشنواره، موضوعات و آثار انتخاب شده برای این جشنواره معرفی و تبلیغ ‌شود، بدون شک تأثیر خود را خواهد گذاشت و زمینه‌ساز اتفاقات بعدی خواهد بود.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد تأکید کرد: بر این اساس هدف ما در چنین حرکت و رویدادی، رسیدن به اعداد و ارقام بالا در میزان شرکت کنندگان نیست؛ هدف ما این نیست که با اعداد و ارقام میزان مشارکت، پربار بودن این جشنواره را نشان دهیم. در واقع اعداد و ارقام به تنهایی اصالت ندارند و تنها به عنوان معیار و بهانه‌ای برای سنجش تلاش صورت گرفته و ضریب نفوذ این جشنواره در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
روند گسترش موضوع و حفظ سطح کیفی منابع جشنواره
رمضانی سطح کیفی آثار معرفی شده در این دوره از جشنواره را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از آنجا که موضوع این جشنواره یک موضوع ثابت است که در هر دوره، کتاب‌هایی متفاوت و جدید به عنوان منابع آن معرفی می‌شود، طبیعتا و منطقا با افزایش سن جشنواره، کیفیت آثار معرفی شده در آن نیز باید کاهش یابد؛ اما با تلاش دوستان و پویایی نشر در حوزه آثار مرتبط با موضوع جشنواره و همچنین ظرفیت عظیم حضرات معصومین(ع) برای تولید آثار مکتوب جدید، آثار معرفی شده در این دوره از جشنواره به اذعان بسیاری از کارشناسان، در سطح مطلوبی به لحاظ کیفی قرار دارد.
معاون توسعه کتابخانه‌ها وکتابخوانی نهاد در ادامه با اشاره به اضافه شدن آثار مرتبط با سیره حضرت معصومه(س) و حضرت شاه چراغ(ع) در دوره گذشته این جشنواره گفت: از آنجا که یکی از رسالت‌های ما در این حرکت و رویداد فرهنگی، گسترش معارف اهل بیت (ع) است، تصمیم گرفتیم در ادامه این روند، علاوه بر موضوعات اضافه شده در دوره گذشته، نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی را به نام نهمین امام معصوم مزین کنیم که بر این اساس در این دوره آثار مرتبط با زندگی و سیره حضرت امام جواد(ع) نیز به موضوعات این جشنواره اضافه شد و در دوره‌های بعد نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد.
رصد مستمر فعالیت‌ها و مقابله با هرگونه آمارسازی در جشنواره
وی با تأکید بر حساسیت ویژه نهاد در رصد و کنترل روند اجرایی جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: ماهیت و اهداف برگزاری این جشنواره از هرگونه آمارسازی و ارائه اعداد و ارقام غیر واقعی به دور است و هیچ گاه اجازه نخواهیم داد که شبهه‌ای به ساحت این جشنواره وارد شود. به طوری که پس از رصد و کنترل‌های صورت گرفته از فعالیت کتابخانه‌های سراسر کشور در این زمینه، این استنباط ایجاد شد که برخی نفرات شرکت کننده از سوی تعداد معدودی از کتابخانه‌ها در این جشنواره، نفرات واقعی نبودند؛ بر این اساس بلافاصله با تصمیم دبیرخانه جشنواره، این کتابخانه‌ها از رقابت در جشنواره کتابخوانی رضوی خارج شدند و اعداد شرکت کنندگان این کتابخانه‌ها نیز از جشنواره حذف شدند.
رمضانی افزود: البته همه این ملاحظات و نظارت‌ها از وظیفه کتابداران، کارشناسان و مدیران کل استانی برای تلاش هرچه بیشتر نسبت به تعمیق و گسترش جشنواره کتابخوانی رضوی در منطقه خود کم نمی‌کند و همه این عزیزان وظیفه دارند برای  گسترش دامنه مخاطبان جشنواره، تأثیرگذاری عمیق جشنواره و حرکت رو به رشد آن تلاش کنند.
معاون کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را برای رصد جزء به جزء مراحل جشنواره بکار بسته‌ایم، اما با این حال از همه عزیزان در همه سطوح و همه شئون دعوت می‌کنیم که اگر نقدی به مراحل جشنواره و روند اجرایی آن دارند به ما اعلام کنند؛ ما پذیرای نقدها هستیم تا بتوانیم با برطرف کردن مشکلات احتمالی، این جشنواره را در حرکت رو به رشد خود هدایت کنیم. تلاش ما در طراحی جشنواره، اصلاح و اضافه کردن بخش‌هایی از آن نیز این است که بتوانیم شادابی جشنواره را حفظ کنیم و بر دامنه مخاطبان آن بیافزاییم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد