hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مرمت و بازآفرینی باغ راه های شهر سمنان

مرمت و بازآفرینی باغ راه های شهر سمنان

الگوی معماری شهر تاریخی سمنان بافتی طبیعی است متشکل از توده‌های پر و خالی ، فضاها در محاصره بافت سبز ،  باغ های اطراف که با تمرکز بر محله ها و خانه‌ها نیز حضور باغ و باغچه در تلفیق با معماری مشهود است. تقسیم و تخصیص آب و فرهنگ بهره گیری از آب مورد نیاز در طول سال برای باغ های پیرامون محله و هر یک از باغ و باغچه های خانگی واقع در پهنه آبریز استخر بالادست خود براساس نظام سنتی تقسیم آب انجام می شود که در ردیف فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده است. 

رودخانه سمنان با عبور از حد شرق كوه موسوم به»چُنْدَران(پارك كوهستان)و در امتداد جنوبي دامنه اين كوه از عرض كمربندي شمالي شهر وارد به محدوده تاريخي»پارا» مي‌شود و براساس نظام مردم‌نهاد و ديرينه براي بهره‌برداري لازم از سوي ساكنان شهر تاريخي سمنان در موضعي به نام»بَرْجُمْ» تقسيم و بين محله‌هاي هويت‌مند شكل دهنده شهر تاريخي، توزيع مي‌گردد.

به اين ترتيب آب رودخانه سمنان، پس از تقسيم و هدايت هوشمندانه در محل آب پخش‌كن(پارا)، باتوجه به پستي و بلندي طبيعي بستر شهر و با طي مسيرهاي مستقل، در شش استخر به نام های زاوغان (واقع در میدان امام حسین (ع) ، کوشمغان ، کدیور (واقع در میدان دریادار شهید همتی) ، شاهجوی (واقع در میدان امام رضا(ع) ، لتیبار (واقع در پارک سنگی) و ناسار (باغ فیض) ذخيره مي‌شود.

از آن‌جا كه هر مسير منشعب از موضع تقسيم اصلي رودخانه تا استخرها و پس از آن نيز در هر نهر منشعب از هر استخر داراي نام‌ هاي اختصاصي و جاذبه های تاریخی و طبیعی محلي مختص به خود می باشند، استفاده از اين عناوين در بيان مشخصات و مختصات مسيرهاي گردشگري به غناي بار معنايي وتنوع جذابيت تور آب و باغ‌گشت سمنان مي‌انجامد


برای آبیاری باغ های باغداران و زمین های کشاورزان از حوزه آبریز هر استخر ، نهرهایی در هر یک از محله های هویت مند منشعب می شود . محدوده واقع در حوضه آبريز هر استخر به طور تقريبي نشان دهنده هريك از محله‌هاي اصلي همنام با اسم‌هاي استخرهاي قديمي در شهر است.




شهرداری سمنان در راستای ارزش آفرینی و توسعه گردشگری پایدار از سال 1397 مرمت و بازآفرینی شش باغ راه را در دستور کار قرار داده که برخی به بهره برداری رسیده و برخی دیگر تا پایان امسال به بهره برداری می رسد .


"میان محله " باغ راهی است همنام با نهر میان محله که از استخر زاوغان شروع و با طی مسیر از باغات و باقی مانده مسجد جامع زاوغان به بقاع متبرکه زاوغان می رسد .

"نی کیژه " باغ راهی است هم نام با نهر نی کیژه که از استخر کدیور شروع و با طی مسیر از باغات به خانه باغ گل نرگس و پاتوق محله کدیور و امامزاده زکریا(ع) به عنوان محلی برای استراحت ، زیارت و گذران اوقات فراغت می رسد .

"کندنه " نام دیگر باغ راهی است که از استخر کدیور شروع شده و با طی مسیر از باغات به حد شرقی مسجد صاحب الامر می رسد


"باغ راه انجیلا " از استخر شاهجوی آغاز و با طی مسیر از باغات بلوار پیروزی به باغ گردشگری فدک می رسد

"باغ راه مهر " از کوچه سعدی 13 شروع شده و همنام با نهر مهر که استخر ناسار ( باغ فیض ) شروع شده و به بلوار حکیم الهی می رسد .

باغ راه اسپی پل نیز نهر اسپی پل که از استخر کدیور منشعب شده را به بلوار حکیم الهی پیوند می دهد


بنابراین

با بهسازی باغ راه ها و

داير بودن نظام سنتي تقسيم آب و جريان شبانه‌روزي آن در محدوده شهر تاريخي سمنان، امكان هدايت شهروندان و گردشگران به منظور گردش و تفريح در تمامي ايام سال و ساعات شبانه‌روز در این باغ راه ها مقدور می باشد. به‌ ويژه وجود عنصر آب به عنوان راهنماي گردشگر، نقش ايفا مي‌كند و توالي جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي هر مسير را وابسته و پيوسته مي‌سازد

شهر تاريخي سمنان منطبق بر محدوده منطقه يك شهرداري سمنان در مقياس كلان، »شهري در باغ« است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد