hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نوزادان تقلید را دوست دارند و به آن واکنش نشان می‌دهند

نوزادان تقلید را دوست دارند و به آن واکنش نشان می‌دهند

بر اساس تحقیق جدید دانشگاه لوند سوئد، نوزادان 6 ماهه تشخیص می‌دهند که بزرگسالان از آنان تقلید می‌کنند و مقلدها را دوست دارند.
در این تحقیق، یک محقق  نوزادان 6 ماهه را در خانه‌هایشان ملاقات کرد و به چهار روش مختلف با آنان بازی کرد.
این محقق یا هر کاری که نوزادان انجام می‌دادند را مانند آینه تقلید می‌کرد، یا مانند یک آینه معکوس، فقط  اعمال بدنی نوزادان را هنگام بی‌حرکت بودن صورتشان، تقلید می‌کرد، یا هر عمل نوزاد را  با عمل متفاوتی پاسخ می‌داد. دومین روش اجرا شده در این تحقیق، پاسخ مشروط نامیده می‌شود و  بیشترین واکنش والدین نسبت به کودک را به همراه دارد،  وقتی کودک کاری را انجام می‌دهد یا به چیزی نیاز دارد، فرد بزرگسال مطابق آن واکنش نشان می‌دهد.
نوزادان به بزرگسالانی که از آنان تقلید می‌کردند، بیشتر نگاه می‌کردند و لبخند می‌زدند، برخلاف وقتی‌که بزرگسالان به روش‌های دیگر واکنش نشان می‌دادند. همچنین نوزادان نیز بیشتر به آنان نزدیک می‌شدند و مشغول تقلید از بازی‌ها بودند.
گابریلا  آلینا سوچیو، محقق دانشگاه لوند و محقق اصلی این تحقیق می‌گوید: "به نظر می‌رسد تقلید از نوزادان  راهی موثر برای جلب‌توجه و پیوند با آنان باشد. مادران  از دیدن نوزادان خود که با خوشحالی سرگرم  بازی‌های تقلیدی با یک غریبه بودند، بسیار شگفت‌زده شدند، اما تحت تاثیر رفتارهای نوزادان نیز قرار گرفتند."
محققان هنگام تقلید شاهد واکنش‌های رفتاری زیادی بودند، برای مثال، اگر کودک به  میز ضربه زد و محقق آن کار را تقلید کرد، سپس کودک چندین بار به میز ضربه می‌زند، درحالی‌که با دقت به واکنش‌های محقق نگاه می‌کرد. حتی وقتی محقق طی تقلید هیچ احساسی نشان نمی‌داد، به نظر می‌رسید نوزادان هنوز هم تشخیص می‌دادند که از آنان تقلید می‌شود و همچنان به آزمون رفتاری پاسخ می‌دادند.
وی می‌گوید: "این واکنش‌ها جالب بود. وقتی شخصی فرد مقلد را آزمایش می‌کند، معمولا شاهد نشانه‌ای است که فرد تقلیدشده از این امر آگاه است که بین رفتار خود و رفتار شخص دیگری مطابقت وجود دارد."
دانشمندان مدت‌هاست گمان می‌کنند که نوزادان از طریق قرار گرفتن در معرض تقلیدهای مکرر، از هنجارهای فرهنگی و روال‌های متقابل آگاهی می‌یابند، اما شواهد تجربی برای پشتیبانی از چنین نظریه‌هایی تا حد زیادی وجود ندارد.
سوچیو نتیجه گرفت :"با نشان دادن اینکه نوزادان 6 ماهه زمانی که از آنان تقلید می‌شود را تشخیص می‌دهند و این‌که تقلید تاثیر مثبتی در تعامل دارد، شکاف عدم شواهد تجربی را از بین خواهیم برد اما هنوز باید بفهمیم که دقیقا چه زمانی تقلید  چنین تاثیراتی را دارد و درواقع چه نقشی برای نوزادان بازی می‌کند."
نتایج این تحقیق در PLOS One منتشرشده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد