hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > هرمزگان در مسیر خوزستانی شدن کروناست/ گرما بر روی فعالیت ویروس اثری ندارد

هرمزگان در مسیر خوزستانی شدن کروناست/ گرما بر روی فعالیت ویروس اثری ندارد

آمار مبتلایان در هرمزگان کماکان در حال افزایش است و با گرم شدن هوا ویروس از بین نخواهد رفت، و بهترین راه کنترل بیماری نیز ارتقا سواد سلامت مردم و رعایت بهداشت فردی است.
از گذشته‌های دور تاکنون، بشر با بیماری‌های ناشناخته‌ای دست‌ و‌‌ پنجه نرم کرده و اغلب توانسته‌است به طریقی از شر آن راحت شود. اما امروز میزبان مهمان ناخوانده‌ای هستیم که به این سادگی‌ها قصد رفتن ندارد و زندگی همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار‌ داده‌ است.
این بیماری که سوغات کشور چین بوده، تاکنون بیش از 5 میلیون نفر را در جهان درگیر کرده است که از این تعداد، نزدیک به 350 هزار نفر جان باخته‌اند.
به دلیل ناشناخته بودن این ویروس، تلاش محققان برای تهیه دارو و یا واکسنی جهت درمان این بیماری نتیجه‌بخش نبوده که این مسئله خود نگرانی‌های زیادی را در مورد آینده جهان به‌دنبال داشته است.
با نگاهی به آمار شیوع بیماری کرونا در استان هرمزگان در‌می‌یابیم که با وجود دوران بحرانی اسفند و فروردین در کشور، وضعیت استان تاحدودی خوب بود اما پس از بازگشایی اصناف و ادارات مجددا شاهد افزایش مبتلایان می‌باشیم.
بازگشایی صنوف، بازارها و کسب و کارهای مختلف و به تبع آن افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، موجب شده است که گمانه‌زنی‌ها در مورد اجرای مجدد طرح فاصله گذاری اجتماعی در استان، افزایش یابد.
مدیر روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با گذشت حدود یک ماه از راه‌اندازی آزمایشگاه مجزا و بیماریابی فعال در استان، موارد شناسایی و بستری بیماران مبتلا به کرونا رو به افزایش است.
دکتر فاطمه نوروزیان ضمن رد شایعاتی در مورد از بین رفتن کرونا در فصل تابستان، گفت: هیچ سند و مدرک علمی نداریم که ثابت کند ویروس کرونا با گرم شدن هوا از بین میرود؛ و چیزی که هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم، افزایش آمار مبتلایان است.
وی در ادامه با اشاره به مزیت‌های طرح بیماریابی فعال ابراز کرد: از مزیت‌های این طرح این است که بیماری در مراحل اولیه شناسایی شده و با انجام قرنطینه خانگی و درمان زودهنگام، احتمال پیشرفت آن کمتر می شود.
مدیر روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: همچنین مزیت دیگر این طرح کاهش زنجیره انتقال ویروس از طریق جداسازی زودهنگام افراد ناقل بی علامت از سطح جامعه، می‌باشد.
نوروزیان هر‌گونه تصمیمی در مورد اجرای مجدد طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی اصناف را منوط به تصمیم مقامات ارشد استانی دانست و اظهار داشت: برای تصمیم‌گیری در این مورد شاخص‌هایی وجود دارد که باید لحاظ شود.
وی افزود: اگر سیر صعودی مبتلایان به این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن، شیب تندتری بگیرد، شاید مجبور به اجرای مجدد طرح فاصله گذاری اجتماعی شویم.
مدیر روابط ‌‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از کرونا مختص افراد مسن نیست، تاکید کرد: موارد مرگ و‌‌ میر این بیماری در هر سنی اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: در میان جان‌باختگان افرادی بدون بیماری زمینه‌ای و با سن پایین وجود داشتند که به دلیل درگیری شدید ریه و مشکلات عدیده‌ای که ویروس کرونا برای آن‌ها ایجاد کرد، جان باختند.
نوروزیان نیز ضمن اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمان، گفت: نیروهای بهداشتی و درمانی از اسفند‌‌ماه بی‌وقفه در حال تلاش بوده و در حال حاضر از نظر تجهیزات و نیرو کمبودی نداریم.
مدیر روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین با اشاره به مبتلا شدن تعدادی از اعضای کادر درمان به کرونا تصریح کرد: این افراد موقتا از سیستم کاری خارج شده‌اند و اگر در آینده تعداد موارد مثبت افزایش یابد، قطعا دچار خستگی و کمبود نیرو و تجهیزات خواهیم شد.
نوروزیان با بیان اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، افزود: برنامه راهبردی ما برای کنترل زنجیره انتقال، ارتقا سواد سلامت و آموزش به مردم می باشد زیرا تا مردم شیوه زندگی خود را تغییر ندهند، این بیماری از بین نخواهد رفت.
وی هم‌چنین به نحوه استفاده صحیح از ماسک و دستکش اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که میتوان دستکش را پس از استفاده ضدعفونی کرده و مجدد استفاده کرد، در حالیکه این کار موجب از بین رفتن خاصیت دستکش و افزایش آلودگی می‌شود.
 
نوروزیان ادامه داد: مردم باید به صورت مرتب دستکش و ماسک خود را پس از ورود به مکان جدید تعویض کنند و با دستکش با صورت و وسایل شخصی خود تماس برقرار نکنند.
 مدیر روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص اماکن پرخطر اظهار کرد: ادارات، فروشگاه‌ها، مهمانی‌ها از مکان‌های پرخطر هستند و مردم باید با حفظ فاصله یک‌و‌نیم‌ متری و استفاده از ماسک در این مکان‌ها حضور یابند.
نوروزیان همچنین به ناشناخته بودن این ویروس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صحبت‌های زیادی در خصوص راه‌های انتقال، علائم و سایر خصوصیات این بیماری مطرح است که ما هیچکدام از آن‌ها را تایید یا رد نمی‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ارزیابی رفتار این ویروس هنوز نیاز به زمان بیشتری دارد و ملاک ما در این مسئله دستور العمل‌های سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت میباشد.
به گزارش تسنیم، به گفته مسئولین افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان بدلیل افزایش تست‌های انجام شده و طرح بیماریابی فعال میباشد اما در هر صورت تداوم روند افزایشی مبتلایان، تدابیر ویژه‌ای را می‌طلبد و شاید هرمزگان را نیز مانند خوزستان به تعطیلی دوباره بکشاند.
ادامه روند صعودی مبتلایان کرونا ضمن افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها موجب خستگی کادر درمان و تحمیل هزینه‌های اضافی به سیستم بهداشت و درمان استان خواهد شد.
در نهایت آنچه از صحبت‌های مسئولین بر‌می‌آید این است که این مهمان ناخوانده کماکان در میان ما حضور خواهد داشت و تنها راه مقابله با آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط خود فرد می‌باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد