hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چرای دام‌ها و شکار غیر مجاز تهدیدی برای پلنگ‌های تندوره

چرای دام‌ها و شکار غیر مجاز تهدیدی برای پلنگ‌های تندوره

رئیس اداره‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست درگز گفت: وجود طعمه مناسب و مراقبت‌های محیط‌بانان باعث شده‌ که پلنگ ایرانی در منطقه ماندگار شود و حضور شکارچیان و چرای بیش از حد دام‌ها از جمله عوامل تهدید کننده بقای این گونه ارزشمند است.
حسین اصلاحی  عنوان کرد: پارک‌ ملی‌ تندوره از تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی خوبی برخوردار است و یکی از این گونه‌های بسیار ارزشمند پلنگ‌ایرانی است؛ پارک ملی تندوره زیستگاهی امن برای پلنگ‌ایرانی به شمار می‌رود به طوری که این زیستگاه را بهشت پلنگ‌ایرانی نامیده‌اند.
وی ادامه داد: بر طبق آخرین سرشماری تعداد 37 قلاده پلنگ در پارک ملی تندوره گزارش شده‌ است که به لحاظ زیستگاهی در شرایط بسیار مطلوبی به‌ سر می‌برند.
اصلاحی اظهار کرد: وجود طعمه مناسب و مراقبت‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان و یگان حفاظت‌ محیط‌ زیست باعث شده‌ است که پلنگ ایرانی در این منطقه ماندگار شده و امنیت بقای آن به خوبی حفظ شود.
وی حضور شکارچیان غیر مجاز را از جمله عوامل تهدیدکننده این گونه برشمرد و بیان کرد: شکار غیر مجاز گونه‌های کل‌بز ، قوچ‌اوریال و... که به عنوان طعمه پلنگ‌ ایرانی هستند، بقای پلنگ ایرانی را به مخاطره می‌اندازد.
وی  حضور دام‌های غیر مجاز و چرای بیش از حد را از جمله عوامل دیگر تهدید کننده بقای این گونه ارزشمند ذکر کرد و گفت: ممکن است دام‌ها و یا حتی سگ‌های گله به لحاظ بیماری‌زایی تهدیدی برای پلنگ ایرانی باشند.
رئیس اداره‌حفاظت محیط‌زیست‌ درگز یادآورشد: پارک ملی تندوره با 35 هزار و 540 هکتار وسعت، تنها پارک ملی استان خراسان رضوی است و علاوه‌بر پلنگ‌ایرانی گونه‌های ارزشمند دیگری مانند قوچ‌اوریال، کل‌بز، گربه پالاس، گربه وحشی، کفتار و گرگ و پرندگانی همچون هما انواع کرکس و عقاب‌ طلایی در این زیستگاه حضور دارند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد