hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > صف طولانی، این‌بار برای بنزین

صف طولانی، این‌بار برای بنزین

 شایعه گرانی بنزین مردم را پای صف‌های طولانی کشاند.

گرچه بیژن زنگنه، وزیر نفت این موضوع را پیش از این رد کرده و گفته بود دولت در این‌باره هیچ مصوبه‌ای نداشته است اما برخی نمایندگان مجلس شایعه گرانی بنزین را تقویت کرده‌اند. از آن سو، رسانه‌ها هم اخباری مبنی بر ارزان بودن بنزین در ایران منتشر کرده‌اند. با این‌حال سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی به «شهروند» می‌گوید دولت و مجلس تلاش دارند که گرانی بنزین اتفاق نیفتد و مردم تحت فشار قرار نگیرند اما اگر تحریم‌ها مجبورمان کند، ممکن است در ماه‌های آینده بنزین گران شود.
گرانی بنزین فعلا در حد شایعه است. با این‌حال، در بودجه سال ۱۳۹۷ دو تبصره ۱۴ و ۱۸ احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری را دور از ذهن نمی‌داند و حتی سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تعیین شد.  حالا گرچه بیژن زنگنه گران‌شدن بنزین را رد کرده است، اما مردم را پای صف‌های عریض و طویل بنزین کشانده چرا که صحبت‌های برخی از نمایندگان مجلس به این موضوع دامن زده است. پس از تکذیبیه زنگنه برای دو نرخی شدن بنزین،  اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی وجود دارد. در صورتی که مصرف بنزین کاهش پیدا نکند یا از ناحیه تحریم‌ها تحت فشار قرار گیریم، بنزین دو نرخی و سهمیه‌بندی اعلام می‌شود که قیمت جدید را هم وزارت نفت تعیین خواهد کرد، اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که چند روزی از صحبت‌های قره‌خانی نگذشته بود که علی بختیار اظهار نظر جدیدی داشت و گفت که مجلس به دولت اجازه گرانی بنزین را نمی‌دهد.
البته روابط‌عمومی شرکت ملی پالایش ‌و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم اعلام کرده است: تمام تلاش خود را برای رفاه هموطنان در سفرهای تابستانی به‌کار گرفته است. ضمنا دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت و سهمیه‌بندی بنزین ندارد.  با این‌حال، سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی به «شهروند» می‌گوید: «در حال حاضر گرانی نداشته‌ایم، اما گرانی بنزین در ماه‌های آینده و به‌ویژه نیمه دوم سال اصلا دور از انتظار نیست، زیرا در قانون بودجه ٩٧ هم پیش‌بینی‌های لازم برای افزایش نرخ  بنزین وجود دارد.»
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه ایران در زمره کشورهایی است که مردم آن انرژی ارزان دارند، در این زمینه ادامه داد: «با توجه به شرایط اقتصادی فعلی تا جایی که بتوانیم بازار را حفظ می‌کنیم، چرا که قیمت بنزین بر همه اقلام تاثیرگذار است و در این برهه از زمان، افزایش قیمت آن صحیح به نظر نمی‌رسد، اما اگر فشار تحریم‌ها ناچارمان کند که قیمت بنزین را افزایش دهیم، این مسأله اتفاق می‌افتد و احتمالا دولت برای کنترل بازار و کاهش فشار بر مصرف‌کننده سوبسیدهایی در نظر می‌گیرد.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد