hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سرکوب کروناویروس کووید-19 با آنتی‌بادی بیماران مبتلا به سارس

سرکوب کروناویروس کووید-19 با آنتی‌بادی بیماران مبتلا به سارس

برای کنترل و مقابله با بیماری کووید-19 شاهد گزارش‌های زیادی ازجمله داروهای مختلف و واکسن‌ها بودیم و عملکرد برخی از آنها مفید و برخی دیگر تاثیری نداشتند. گروهی از محققان معتقدند آنتی‌بادی بیماران مبتلا به بیماری سارس (سندرم حاد تنفسی) در مقابله با کووید-19 نیز مفید خواهد بود.

به گزارش ساینس، یکی از مهمترین روش‌ها در بهبود بیماران مبتلا به کووید-19 استفاده از داروهای موجود با عوارض شناخته‌شده است. چنین داروهایی شامل رمدسیویر است که مدت‌زمان بهبودی را کاهش می‌دهد و رقیق‌کننده خون است و از عوارض مربوط به لخته شدن و بروز سکته مغزی، سکته قلبی و مرگ جلوگیری می‌کند.
یکی دیگر از روش‌های درمانی واکسن‌ها هستند که امید است تا اوایل ماه سپتامبر آماده شوند تا از ابتلا به عفونت جلوگیری کنند، هرچند ممکن است واکسن‌ها در مقابله با این ویروس موثر نباشند و هیچ تضمینی نیز وجود ندارد که آنها در اوایل سال آینده آماده شوند.
گزینه سوم شامل داروهای کاملا جدیدی است که برای جلوگیری از تکثیر ویروس در بدن و بهبود وضعیت بیمار تولیدشده‌اند. این موارد داروهای آنتی‌بادی هستند که دقیقا مانند انتقال پلاسما از بیماران مبتلا به کووید-19 دریافت می‌شود. برخی محققان معتقدند که این داروها می‌توانند ایمنی محدودی ارائه دهند.
در حال حاضر، گزارش‌های زیادی در مورد داروهای مختلف آنتی‌بادی مونوکلونال منتشر می‌شوند و بیانگر این است که این داروها در چین، کره و ایالات‌متحده درحال‌توسعه هستند. آخرین مطالعه یک کشف غیرمعمول اما جالب است؛ آنتی‌بادی بیماری که 17 سال پیش با بیماری سارس مقابله کرده بود در مسدود کردن کروناویروس کووید-19 نیز کارایی داشت.
بیماری سارس نوع دیگری بیماری ناشی از کروناویروس‌هاست که شیوع آن در سال 2003 بوده و جان 774 نفر از مجموع 8098 مبتلا را گرفت.
آنتی‌بادی مفید ایجادشده در این فرد که دانشمندان  آن را S309 نامیدند، توانایی زیادی در اتصال به پروتئین سنبله کروناویروس جدید نیز دارد. سنبله‌های کروناویروس این دو بیماری به ویروس اجازه می‌دهد تا خود را به سلول‌های میزبان متصل و به آنان حمله کند. بدون این فرآیند، ویروس قابلیت ورود به سلول برای تکثیر ندارد.
این تحقیق توسط پزشکان دانشگاه واشنگتن، انستیتوی پاستور فرانسه، دانشگاه della Svizzera سوئیس و ویر بیوتکنولوژی ایالات متحده انجام شده است.
نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد که S309 می‌تواند خود را به پروتئین سنبله متصل کند و مانع تکثیر آن شود. البته برای صحت این عملکرد آزمایش‌های بالینی زیادی لازم است. S309 فقط یکی از 25 آنتی‌بادی مونوکلونال بیماری سارس است که در خون بیمار مشاهده می‌شود.
محققان S309 را به‌عنوان قوی‌ترین آنتی‌بادی خنثی‌کننده سارس شناسایی کردند که می‌تواند باعث جلوگیری از فعالیت کروناویروس جدید شود.
محققان خاطرنشان کردند: آنتی‌بادی‌های اضافی سارس که فعالیت ضعیف‌تری در برابر کروناویروس کووید-19 دارند را برای محافظت بیشتر با یکدیگر ترکیب می‌کنند.
دو دارو با نسخه ژنتیکی آنتی‌بادی S309 با همکاری شرکت داروسازی گلاکسواسمیت‌کلاین( GlaxoSmithKline) در آزمایش‌های بالینی با نام‌های VIR-7831 و VIR-7832 مورداستفاده قرار می‌گیرند.
مدیر علمی موسسه ویر بیوتکنولوژی گفت: " ما معتقدیم که S309 احتمالا کل خانواده کروناویروس‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد .علاوه بر این  S309 عملکرد موثر در شرایط آزمایشگاهی را نشان می‌دهد و به‌طور بالقوه به آنتی‌بادی اجازه می‌دهد تا سیستم ایمنی بدن را درگیر و سلول‌های آلوده را از بین ببرد."
وی در ادامه افزود: ما در مدل‌های حیوانی سایر عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوانزا نیز عملکرد موثر برای خنثی‌سازی عامل بیماری را شاهد بودیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد