hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > هر بیمار مرگ مغزی ناجی جان چند نفر است؟

هر بیمار مرگ مغزی ناجی جان چند نفر است؟

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان با بیان اینکه هر فردی که مرگ مغزی می شود می تواند به یک تا هشت نفر عضو اهدا کند که میانگین و ایده آل آن چهار نفر است، گفت: طی یکسال گذشته ۳۵ مورد مرگ مغزی در استان داشتیم که از این تعداد فقط خانواده ۱۴ بیمار مرگ مغزی راضی به اهدای عضو شدند.
دکتر مجید حمیدی به مناسبت روز اهدای عضو در رابطه با تفاوت مرگ مغزی و کما مطرح کرد: اگر شخصی هوشیاری خود را به زمان و مکان اطرافش از دست بدهد وارد کما می شود. بیماری که در کما قرار دارد احتمال بازگشت آن به حیات زیاد است، قسمتی از مغزش سالم و فقط درصدی از آن آسیب دیده است اما در مرگ مغزی ۱۰۰ درصد مغز فرد آسیب دیده به طوریکه هیچ سلول سالمی در آن وجود ندارد و مغز از نظر عملکردی و ساختاری تخریب شده و هیچ احتمالی برای بازگشت شخص نیست.
وی افزود: محال است یک بیمار مرگ مغزی به زندگی برگردد و تاکنون نیز هیچ موردی از بهبودی این افراد در دنیا مشاهده نشده است چراکه سلول های عصبی تنها سلول هایی در بدن هستند که در صورت آسیب دیدن ترمیم نمی شوند و فردی که دچار کاهش سطح هوشیاری شده باشد و مجدد به زندگی برگشته، حالت زندگی نباتی، قفل شدگی و کما داشته اما مرگ مغزی نبوده که عامه مردم با یک دید کلی به این قضیه نگاه می کنند و تفکیکی بین اینها قائل نیستند.
وی خاطرنشان کرد: شخصی که در کما است، امکان دارد نفس داشته باشد و در این صورت اگر نفسی را از شخصی بگیریم قاتل محسوب می شویم اما فرد مرگ مغزی یک نفس هم ندارد یعنی در یک خواب عمیق است و هیچ واکنشی به اطراف نشان نمی دهد.
حمیدی درباره سیستم اهدای عضو بیان کرد: این یک سیستم شبکه ای کشوری است که از واحد شناسایی، فراهم آوری و مراکز پیوند تشکیل شده است. حتی اگر فرد مرگ مغزی در یک نقطه دور باشد این سیستم فرد را به مرکزی مجهز برای برداشت عضو ارسال می کند.
وی ادامه داد: در هر مرکزی که بیماری با سطح هوشیاری ۳ وجود داشته باشد باید به این شبکه معرفی شود و این شبکه وظیفه دارد بیمار را معاینه و بررسی کند. اگر فرد شرایط ایده آل برای اهدای عضو را داشت و تیم متشکل از پزشکان متخصص، مرگ مغزی را تأیید کردند رایزنی هایی با خانواده بیمار انجام می شود، اگر راضی به اهدای عضو شدند به مراکز برداشت عضو ارسال می شوند. پس از برداشت عضو نیز جسد به هر نقطه شهری یا روستایی که وراث بخواهد، منتقل می شود.
رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اضافه کرد: برای اهدای عضو تمام وراث قانونی باید راضی باشند، حتی اگر یک نفر از اولیای دم نیز راضی نباشد نمی توانیم عضوی برداریم.
وی درباره با وضعیت پیوند در استان اعلام کرد: در استان همدان فعلاً فقط پیوند کلیه انجام می شود و تعداد افراد نیازمند به کلیه نیز بین ۵۰ تا ۷۰ نفر هستند. در کشور نیز ۲۵ تا ۲۶ هزار نفر در لیست دریافت عضو قرار دارند. در واقع کلیه، کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده کوچک به ترتیب بیشترین اعضایی هستند که پیوند می شوند.
حمیدی بیان کرد: فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو یک وظیفه همگانی است، همه افراد و نهادهایی مانند دانشگاه ها، مدارس و مساجد باید در راه نجات هم نوع گام بردارند اما وظیفه اجرایی آن به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی است.
وی ادامه داد: از سال ۹۵ که انجمن اهدای عضو ایرانیان راه اندازی شده، حدود ۳۰ هزار نفر در همدان کارت اهدای عضو دریافت کرده اند. هم استانی هایی عزیز می توانند برای ثبت نام و دریافت کارت به سامانه Hamedan.ehda.center.ir مراجعه کنند.
وی در رابطه با برنامه های روز اهدای عضو نیز گفت: به علت شرایط موجود در جامعه امکان برگزاری تجمعات وجود ندارد‌ اما با نصب بنر و بیلبورد در سطح شهر، نصب پوستر در اتوبوس ها و ایستگاه های اتوبوس، ارتباط با رسانه ها در تلاش هستیم تا آگاهی مردم را برای انجام این کار خداپسندانه افزایش دهیم.
رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در ابتدای سال به ایسنا گفت: از ابتدای اسفندماه همزمان با شیوع کروناویروس در سطح کشور، اهدای عضو و پیوند اعضا به حالت تعلیق درآمده و هیچ گونه اهدای عضوی صورت نگرفته است.
حمیدی خاطرنشان کرد: از آنجایی که کروناویروس بیماری های عفونی را در پی دارد و خطر پیوند عضو عفونی بیشتر از نداشتن عضو است بنابراین تعلیق اهدای عضو تا زمان ریشه کن شدن کروناویروس ادامه دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد