hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ترامپ می‌خواهد توپ در زمین ایران بیفتد

ترامپ می‌خواهد توپ در زمین ایران بیفتد

 تحولات پیرامونی ایران پس از خروج آمریکا از برجام وارد فضای جدیدی شده و روند غیر قابل پیش‌بینی را تا اینجای کار به وجود آورده و همچنین معادلات را پیچیده‌تر از گذشته کرده است.

این روند در وضعیت کنونی به جدال لفظی شدیداللحن بین مقامات بلند پایه سیاسی و نظامی دو کشور منجر شده و دورنمای رابطه دو کشور را با ابهامات جدی مواجه کرده است. اتفاق جدید اما تغییر موضع مسئولان کاخ سفید از جمله دونالد ترامپ است که بعد از بی‌پاسخ نماندن از سوی مقامات ایران در مقابل تهدیدهای ایالات متحده، از مشی تندروانه خودشان فاصله گرفته‌اند و علاوه بر پیشنهاد مذاکره با ایران، اذعان کرده‌اند که کاخ سفید به دنبال «تغییر رژیم» ایران نیست بلکه «تغییر رفتار» ایران را می‌خواهد. پیشنهاد مذاکره اکنون داغ شده تا جایی که ترامپ گفته این آمادگی را دارد که با ایران «بدون پیش‌شرط» مذاکره کند. دونالد ترامپ، در کنفرانسی مطبوعاتی با نخست‌وزیر ایتالیا این پیشنهاد را مطرح کرده است. «فریدون مجلسی»، دیپلمات پیشین و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در مورد ابعاد این موضوع و نفس پیشنهاد آمریکا مبنی بر مذاکره با ایران می‌گوید: «ترامپ در این کنفرانس اذعان کرده که من دوست دارم بدون قید و شرط مذاکره کنم. این پیشنهاد او ظاهرا در پاسخ به اظهارنظری است که چندی پیش وزیر امور خارجه ایران به این مضمون مطرح کرد. زمانی که ترامپ آن ١٢ شرط را اعلام کرد، ظریف معتقد بود که این شروط برای مذاکره نکردن است.» فریدون مجلسی در مورد موضع ایران در مقابل پیشنهاد ترامپ معتقد است: «نخستین اظهارنظری که از جانب ایران خواندم، رد مذاکره نبود. ولی شرط‌گذاری بود و آن این بود که آمریکا به برجام برگردد.» این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در مورد اینکه چرا ترامپ در وضعیت کنونی متوسل به چنین پیشنهادی شد، بیان کرد: «دلیلش این است که از آن موضع تند و یکسره کردن روابط با ایران پایین آمده است.»
او در پاسخ به این که ایران باید چه استراتژی را در برابر این پیشنهاد اتخاذ کند، گفت: «ایران نباید از مذاکره هراس داشته باشد؛ برای اینکه در مذاکره الزامی بر این نیست که هر چیزی را
بپذیرید.»
مجلسی در مورد اینکه تا چه اندازه مشکلات این دو کشور به خود آنان برمی‌گردد، معتقد است: «در طول این سال‌ها اختلافی نمی‌بینم که مربوط به خود این دو کشور باشد. به همین دلیل است که برخی از مقامات از ٢٨ مردادی سخن می‌گویند که مربوط به ٦٥ سال پیش است و ربطی به رابطه کنونی دو طرف ندارد.»
مجلسی در پاسخ به اینکه منشأ اختلاف این دو کشور در کجا متمرکز است، گفت: «تنها اختلاف بر سر این است که آمریکا خودش را متعهد به حفظ اسراییل  و ایران خودش را ملزم به نابودی اسراییل می‌داند. اسراییل هم از این فرصت استفاده می‌کند و هر اقدام نابخردانه‌ای که انجام می‌دهد آن را در راستای دفاع از موجودیت خود تعریف و توجیه می‌کند.»
وی در مورد اینکه چرا ترامپ در این کنفرانس دوبار تاکید بر «ملاقات» کرده، اعا کرد: این یک بهانه‌جویی است به دلیل اینکه ترامپ می‌داند و به این مسأله آگاه است که رئیس‌جمهوری ایران اجازه ملاقات با او را ندارد و می‌خواهد توپ را به میدان ایران بیندازد و بگوید که ما می‌خواهیم مذاکره کنیم اما این ایران است که حاضر به انجام مذاکره نیست.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد