hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کرونا از طریق خون و زخم منتقل نمی‌شود

کرونا از طریق خون و زخم منتقل نمی‌شود

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: با توجه به مطالبی که اثبات شده راه انتقال کرونا ویروس، هوا برد است و از راه خون و زخم قابل انتقال نیست.

حمیدرضا نادری با اشاره به اینکه ویروس‌هایی با انتقال هوابرد از طریق تنفس منتقل می‌شوند، بیان کرد: حداکثر راه دیگری که می‌تواند غیر از اسنتشاق انتقال یابد که بازهم با اما و اگرهایی روبه‌روست، از طریق مخاط دهان، بینی و چشم و گوش است و از طریق حوادث شغلی، خون و زخم انتقال پیدا نمی‌کند، همچنین پوشش دستکش، گان و ... در واقع برای این است که آلودگی ایجاد نشود و دست به مخاط زده نشود.
وی استفاده از دستکش را توسط مردم یک اشکال بزرگ دانست و ادامه داد: دستکش نباید به صورت دائم استفاده شود .چه دست به ویروس آلوده شود و چه دستکش فرقی نمی‌کند ولی آن چیز که مهم است این است که فردی که دستکش دارد نباید اعتماد کاذب در برابر محافظت از ویروس داشته باشد. اگر همان دستکش آلوده را به مخاط بزند، ویروس می‌تواند انتقال پیدا کند.
این متخصص بیماری‌های عفونی از ماندگاری ویروس‌کرونا در سطوح پلاستیکی، فلزی، چوبی و پارچه‌ای از چند ساعت تا چند روز گفت و افزود: پوشش دستکش به هیچ وجه مانع انتقال ویروس نمی‌شود، اگر دستکش آلوده شود، ویروس روی آن باقی می ماند و دستکش با هر جا در ارتباط باشد آن محیط را آلوده خواهد کرد. دستکش برای استفاده لحظه‌ای و مراقبت از بیمار و ارتباط با ترشحات فرد بیمار است و بعد از آن دستکش باید در سطل زباله عفونی انداخته شود و دست‌ها ضدعفونی شود. این باور غلط است که مردم دستکش داشته باشند و از صبح تا ظهر در جامعه فعالیت کنند.این تصور کاملا اشتباه است و بیشتر باعث آلودگی خواهد شد.
وی ضمن اشاره به اینکه راه اصلی انتقال ویروس کرونا از طریق تنفس و مخاط است، تشریح کرد: این آلودگی یا به صورت مستقیم یعنی فردی با فرد بیمار بدون محافظ مواجه شود و از طریق استنشاق مستقیم صورت گیرد یا از طریق غیرمستقیم یعنی تماس دست با سطوح آلوده (چه با دستکش چه بدون دستکش) و تماس آن با مخاط های چشم، دهان، بینی و گوش خواهد بود.
نادری بااشاره به اینکه مردم از حضور غیرضروری در اماکن پرازدحام اجنتاب کنند، گفت: اگر برای افراد الزامی وجود دارد که در این اماکن حضور پیداکنند از ماسک استفاده کنند و ماسک مورد استفاده در جامعه همان ماسک‌های سه لایه معمولی یا یه اصطلاح ماسک‌های جراحی‌است و کفایت می‌کند. توصیه می‌شود ماسک‌های N95  خاص که توسط پرسنل بهداشتی استفاده می‌شود، توسط مردم استفاده نشود. در سطح جامعه این نوع ماسک‌ها فایده‌ای ندارد.
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: مردم دست‌های خود را بی‌مورد به سطوح نزنند و بهترین کار این است که محلول ضدعفونی دست با پایه الکلی همراه خود داشته باشند و بعد از هرتماسی با سطوح و قبل تماس دست با مخاط ضدعفونی شود. راه اصلی پیشگیری از انتقال کرونا ویروس پرهیز ازتماس مستقیم با بیمار دارای علایم‌تنفسی، استفاده از ماسک در اماکن پرازدحام و ضدعفونی کردن مکرر دست‌ها با مایع ضدعفونی و آب‌وصابون است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد