hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمانشاه| حال ناخوش آبشوران

کرمانشاه| حال ناخوش آبشوران

هرکس تنها یک‌بار به کرمانشاه سفرکرده باشد نمی‌تواند چهره زنگارگرفته آبشوران را فراموش کند. رودخانه‌ای که از دل شهر یک‌میلیونی کرمانشاه عبور می‌کند و شاعران کرمانشاهی در طول تاریخ درباره‌اش شعرهای فراوانی گفته‌اند اما به‌جای اینکه محلی برای تفریح و شادی مردم باشد به محلی برای ریزش فاضلاب و زباله‌ها تبدیل‌شده است.

هرچند در سال‌های اخیر اقدام‌هایی برای ساماندهی این رودخانه انجام‌شده اما این طرح نیز مانند بسیاری دیگر از طرح‌های توسعه‌ای در استان روند بسیار کندی دارد. منشا این رودخانه که سراب قنبر در جنوب غرب کرمانشاه است با عبور از دل محلات شهر راهش را تا رودخانه قره سو در ضلع شمال شرقی کرمانشاه ادامه می‌دهد و با این رودخانه یکی می‌شود؛ اما این رودخانه نه‌تنها باعث آبادانی و زیبایی شهر نشده بلکه با ریزش بخش زیادی از فاضلاب شهر به داخل آن به تهدیدی بزرگ برای ساکنان محلات اطراف آن تبدیل‌شده و نه‌تنها چهره شهر را زشت کرده بلکه بوی تعفنش نیز باعث آزار عابران و ساکنان اطراف آن می‌شود. آبشوران سال‌هاست که در انتظار ساماندهی است و با اینکه طرحی نیز به همین نام بر روی میز مدیریت این شهر قرار دارد اما این طرح هنوز عاقبت‌به‌خیر نشده است. آنچه در طرح ساماندهی آبشوران بسیار حائز اهمیت است موضوع جداسازی فاضلاب شهر از آن است هرچند خود تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمانشاه نیز طرحی نیمه‌تمام است و کمتر از یک‌سوم فاضلاب این شهر را می‌تواند تصفیه کند.

آبشوران رودخانه نیست

به باور عده‌ای می‌توان پروژه آبشوران را به‌گونه‌ای طراحی کرد که یک رودخانه از دل شهر کرمانشاه بیرون بیاید و این موضوع زیبایی و طراوت خاصی به چهره این شهر می‌دهد.

اما مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه این موضوع را منتفی اعلام کرد چراکه به باور او آبشوران اصلا رودخانه نیست که تمام ایام سال آب داشته باشد بلکه محلی است برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و جریان‌های سیلابی، او حتی موضوع انتقال بار ترافیکی خیابان‌هایی که آبشوران از زیر آن‌ها می‌گذرد را نیز منتفی اعلام کرد. سالاری ادامه داد: برای اینکه مردم در ترددشان دچار مشکل نشوند بخصوص در قسمت‌هایی از خیابان حداد عادل و داخل بازار قرار است این پروژه به‌صورت ترانشه باز نباشد و از زیر و از داخل خیابان کار اجرا شود به این صورت که از بالا سطح را برای بتن‌ریزی سوراخ و اسکلت زیر خیابان فعلی ایجاد می‌شود.

او تأکید کرد: اگر پروژه به‌صورت ترانشه باز اجرا شود، باید کف خیابان را جمع و 2 طرف نیز تملک شود درحالی‌که بخشی از آبشوران در خیابان حداد عادل و خیابان کاشانی رو به بالا سرپوشیده است و به‌صورت خیابان از آن استفاده می‌شود و برای جلوگیری از ایجاد مشکل کار از داخل پیش می‌رود؛ اما به باور کسری آشوری کارشناس شهرسازی می‌توان با لایروبی آبشوران رودخانه زیبایی از دل شهر درآورد که از مرکز تاریخی شهر عبور کند و این موضوع جلوه زیبایی به شهر کرمانشاه می‌دهد. او شهر سئول در کره جنوبی را مثال می‌زند که با صرف چهار میلیارد دلار عملیات لایروبی، رودخانه این شهر را احیا کرده است. نادر نورایی کارشناس آب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز گره کار پروژه آبشوران را 2 و نیم کیلومتر حدفاصل سه‌راه برق تا میدان وزیری عنوان کرد و ادامه داد: این منطقه با آسفالت پوشیده شده است و یا باید به‌سختی از زیر آسفالت‌کار پیش برود و یا اینکه این مسیر شکافته و به‌صورت یک رودخانه روباز کار انجام شود. به باور او در خصوص بحث ترافیکی نیز می‌توان طراحی ترافیکی داشت و بار ترافیکی را به خیابان‌های دیگر منتقل کرد. نورایی با اشاره به اینکه آبشوران محل جمع‌آوری آب‌های سطحی است پیشنهاد داد که اگر آب داخل آبشوران پمپاژ و سپس برگردانده شود می‌تواند باعث تحولی شگرف در چهره شهر کرمانشاه بشود.

پیشرفت 47 درصدی طرح

رضا بیگوند مجری طرح ساماندهی آبشوران از پیشرفت 47 درصدی این طرح خبر داد و گفت: از چهار پیمانکار این طرح 2 پیمانکار هم‌اکنون فعال است و با 2 پیمانکار دیگر نیز برای آغاز عملیات اجرایی مذاکراتی انجام‌شده است.

او به مشخص شدن پیمانکار طرح در حدفاصل سه‌راه برق تا میدان وزیری اشاره کرد و افزود: این پیمانکار مشغول تجهیز کارگاه است و ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی خود را نیز آغاز می‌کند.

بیگوند با اشاره بودن فعال بودن پروژه در محوطه ساختمان دادگستری افزود: در قسمت میدان آزادگان به دلیل رفت‌وآمد خودروها کار در قالب 2 خط لوله پیش رفته است که در مجموع 10 درصد کار در این بخش باقی‌مانده است.

مروت قبادی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز گفت: این طرح از قبل سه پیمانکار داشته است که در بخش‌هایی از آن مشغول به کار بوده‌اند منتهی در مقاطعی به دلیل کمبود بودجه عملیات اجرایی‌شان متوقف‌شده و به‌طورکلی سرعت اجرایی طرح متناسب با تأمین اعتبار آن بوده است.

قبادی توضیح داد که ساماندهی آبشوران از 2 شاخه یکی از طرف سراب قنبر و دیگری از طرف میدان آزادگان انجام می‌شود و ضمن اینکه بخش عمده طرح به‌صورت روباز است اما بخش خیابان حداد عادل به‌صورت سرپوشیده خواهد بود.

آنچنان که نورایی کارشناس آب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز اعلام کرد: کل این پروژه 15 کیلومتر است که از 2 مسیر به رودخانه قره سو می‌رسد. او بر لزوم نصب روزشمار برای این پروژه مهم شهر کرمانشاه تأکید کرد و گفت: این حق مردم است که بدانند این پروژه مهم شهری چند روز طول می‌کشد تا به بهره‌برداری برسد. درعین‌حال این کارشناس به پیشرفت 50 درصدی پروژه نیز اشاره کرد و گفت: این پیشرفت درنتیجه هزینه 90 میلیارد تومانی بوده که تاکنون تخصیص داده‌شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد