hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > آیا سرمایه‌گذاری مردم در بورس سرنوشت سر به فلک کشیده بازار مسکن را تغییر می‌دهد؟

آیا سرمایه‌گذاری مردم در بورس سرنوشت سر به فلک کشیده بازار مسکن را تغییر می‌دهد؟

در دو سال اخیر قیمت مسکن به یکباره در استان زنجان اوج یافت و مردم بر روی مسکن سرمایه‌گذاری کردند اما به نظر می‌رسد در این روز‌ها با سرمایه‌گذاری مردم در بازار بورس موجب تعدیل‌سازی قیمت مسکن در زنجان شود.
سال 98 برای بازار مسکن در اذهان مردم به خصوص شهروندان زنجانی به عنوان سال گرانی مسکن و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها شناخته می‌شود.
هر چند که این افزایش قیمت مسکن، از نیمه دوم سال 96 آغاز و در سال 97 با رشد جهش گونه همراه بود و در سال 98 نیز تا تیر ماه با افزایش ماهانه روبه رو بود؛ اما در پی کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تعداد معاملات، این افزایش متوقف و حتی در چند ماه نزولی بود تا اینکه در آذر، دی و بهمن ماه 98 بار دیگر روند صعودی در پی افزایش تقاضا به خود گرفت، حال که بازار بورس در تب و تاب است به نظر می رسد سرمایه های مردم به این سمت برود و قیمت ها در بازار مسکن زنجان کاهش یابد.
ابوالفضل طاهری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم از زنجان، با اشاره به این که روند افزایش و کاهش قیمت مسکن در زنجان نیز همانند شهرهای دیگر است اظهار داشت: با این که مردم از  قیمت مسکن در این استان گله مند هستند اما باید این نکته را یادآور شد که این افزایش روند قیمت تنها مختص به این شهر نیست بلکه در استان های همجوار نیز وضعیت به همین منوال است.
 وی افزود: در برخی از شهرها قیمت مسکن نسبت به جمعیت یا موقعیت قرار گیری در وسط شهر قیمتی بسیار بالاتری  نسبت به زنجان دارند.
رئیس اتحادیه مشاورین مسکن زنجان با بیان این که بعد از سال نو بازار مسکن در استان به حالت رکود رفته است و در حال تعدیل شدن قیمت است گفت: طی ماه های اخیر تمرکز سرمایه گذاری بر روی بورس بوده است که این مسئله می تواند در تعدیل سازی قیمت مسکن در استان  اثر گذار باشد.
طاهری با بیان این که طی سال های اخیر سرمایه گذاری اغلب مردم در بازار مسکن بود و این امر موجب اوج گرفتن قیمت در بازار مسکن شده بود عنوان کرد: مردمی که نقدینگی داشتند به یکباره به بازار مسکن هجوم آوردند و قیمت ها را بالاتر بردند، حتی افرادی که نیازمند مسکن نبودند برای این که در یک شاخص سرمایه گذاری کنند بازار مسکن را انتخاب کردند و مانع از این شدند که افراد نیازمند بتوانند با داشتن سرمایه اندک صاحب خانه شوند.
این مسئول با اشاره به این که طرح های ملی همچون مسکن مهر و مسکن اجتماعی موثر در خانه دار شدن قشری از جامعه است تصریح کرد: در صورتی که تعداد مسکن در هر جامعه ای متناسب با نیاز باشد اثر گذار در تعدیل قیمت خواهد بود و آن گونه که به نظر می رسد تعداد مسکن در استان کم تر از نیاز در استان است.
وی با تاکید بر این که مردم در خرید مسکن عجله نکنند گفت: سرمایه گذاری در بازار بورس، بازار مسکن را از تب و تاب انداخته است و امکان رکود و تعدیل سازی دور از انتظار نخواهد بود.
این مسئول تصریح کرد: امسال معامله مسکن به علت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مشاورین املاک کاهش چشمگیری داشته است و اگر افزایش قیمتی در بخش مسکن وجود دارد به علت افزایش قیمت همه مصالح ساختمانی از قیبل سیمان، میلگرد، درب و پنجره‌آلات و غیره بوده است.
رئیس اتحادیه مشاوران مسکن زنجان به پایش و بازرسی مشاورین املاک در زنجان اشاره کرد و افزود: با همکاری اتاق اصناف، اماکن و اتحادیه مشاوران مسکن در زنجان از این واحدها بازرسی های لازم انجام می گیرد.
طاهری در ارتباط با تعداد مشاورین املاک فعال در زنجان گفت: از سال گذشته مجوز جدیدی جهت مشاورین املاک در استان صادر نشده است و با توجه به غربالگری صورت گرفته از فعالیت واحدهای غیر مجاز نیز ممانعت به عمل آمده است و تقریبا در برهه‌ای از زمان به شرایطی رسیده ایم که تعداد مشاورین املاک بدون مجوز به صفر کاهش یافته است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد