hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > داربست‌های گنبد مسجد امام (ره) پس از ۹ سال جمع‌آوری می‌شود

داربست‌های گنبد مسجد امام (ره) پس از ۹ سال جمع‌آوری می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: کار مرمت گنبد مسجد امام (ره) تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.


فریدون اللهیاری اظهار داشت: گنبد مسجد امام (ره) دارای 16 ترک است که تا کنون 14 ترک آن مورد مرمت واقع شده و دو ترک باقی مانده آن نیز در مراحل پایانی مرمت خود به سر می‌برد. امیدوار هستیم با تامین منابع مالی، کار مرمت این گنبد در سال جاری به اتمام برسد و شاهد یک گنبد زیبا و مرمت شده بدون داربست‌ها و پایه‌های نگهدارنده باشیم.
وی افزود: کار مرمت گنبد مسجد امام (ره) حدودا از سال 90 آغاز شد اما تا سال 94 تنها 3 ترک آن مورد مرمت قرار گرفته بود. خوشبختانه با تسریع روند کاری و اولویت قرار دادن مرمت این بنا موفق شدیم این تعداد را به 14 ترک برسانیم. همچنین بیش از 50 درصد از کار مرمت دو ترک باقیمانده نظیر ساخت و آماده سازی‌های کاشی‌های آن انجام شده که در صورت ادامه همین روند، تا پایان سال جاری کار مرمت گنبد به اتمام می‌رسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به شروع دوباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله گفت: برای مرمت این گنبد، یک تیم قوی و فنی در سطح ملی جمع آوری شده که مرمت این بنا را به صورت کاملا اصولی و استاندارد انجام دهند که به زودی دستور کار این گروه صادر و مرمت این بنا به مرحله اجرایی خواهد رسید.
وی ادامه داد: ممکن است به مانند مرمت بخش قبلی گنبد مسجد شیخ لطف الله، باز هم شاهد دو رنگ شدن آن به علت پاکسازی و شستشوی کاهشی‌های گنبد باشیم اما این بار تمهیداتی اندیشیده شده که این موضوع نمود کمتری پیدا کند و حاشیه‌های قبل را نداشته باشد.
اللهیاری با بیان اینکه لازم است تمامی ترک‌های گنبد مسجد شیخ لطف الله مورد بازسازی و مرمت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: تیم فنی و کارشناسان مرمت گنبد، پس از آسیب شناسی و بررسی‌های آزمایشگاهی، می‌توانند تشخیص دهند که چه بخش‌هایی از این گنبد مورد آسیب قرار گرفته و نیاز است تا کار مرمت بر روی آن انجام شود. برخی از ترک‌های آن نیازمند مرمت‌های جزئی است اما برخی ترک‌های آن لازم است به طور کامل پیاده سازی شده و پس از انجام مرمت بر روی آن، دوباره جاگذاری شود.
وی اضافه کرد: مرمت درست و مطابق برنامه ریزی‌های انجام گرفته، نیازمند تامین و تثبیت منابع مالی است که با توجه به اینکه مسجد شیخ لطف الله در لیست پایگاه‌های جهانی قرار دارد بنابراین بودجه مرمت آن مستقیما از سوی دولت تامین می‌شود اما هزینه‌ای که برای مرمت این آثار در نظر گرفته می‌شود با توجه به شرایط اقتصادی دستخوش تغییر می‌شود. در صورتی‌که مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله مطابق با برنامه ریزی‌ها پیش برود، انتظار داریم ظرف 3 سال آینده کار مرمت این گنبد به اتمام برسد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد