hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ایجاد موزه «سکه و اشیاء مفرغی»در لرستان/ ۱۵ هزار شیء تاریخی داریم

ایجاد موزه «سکه و اشیاء مفرغی»در لرستان/ ۱۵ هزار شیء تاریخی داریم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از ایجاد موزه «سکه و اشیاء مفرغی» در این استان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در لرستان بالغ بر ۱۵ هزار شیء تاریخی داریم.
سید امین قاسمی در سخنانی با اشاره به اینکه در دنیا روز ۲۸ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی موزه نامگذاری شده است، اظهار داشت: در لرستان بالغ بر ۱۵ هزار شیء تاریخی داریم، حدود پنج موزه مردم شناسی و یک موزه باستان شناسی در قلعه «فلک الافلاک» و… داریم.
تلاش برای تبدیل چند ساختمان تاریخی به موزه
وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته تلاش شده که چند ساختمان را برای تبدیل به موزه، آماده کنیم، گفت: در این راستا ساختمان «باشگاه افسران» در محوطه باغ گلستان خریداری شده و مرمت آن را انجام داده‌ایم، در حال حاضر این ساختمان در حال آماده سازی نهایی بوده تا طرح محتوایی آن آماده شود و بخشی از سکه‌ها و اشیا تاریخی استان را در گالری‌های متفاوتی که در این ساختمان و موزه پیش بینی کرده‌ایم به نمایش بگذاریم.



مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با تاکید بر اینکه همچنین یک موزه مردم شناسی در شهرستان سلسله آماده کرده‌ایم، افزود: طرح محتوایی آن در حال تهیه است تا به زودی افتتاح شود.
قاسمی با بیان اینکه قرار بود که این موزه قبل از عید نوروز و برای بازدید گردشگران افتتاح شود، اما با توجه به محدودیت‌هایی که به وجود آمده این کار متوقف شد و ما نتوانستیم بحث آماده سازی طرح محتوایی را انجام دهیم، تصریح کرد: با رفع محدودیت‌ها، قطعاً این موزه تکمیل و ظرف دو ماه آینده آماده بهره برداری خواهد بود.



اشیا تاریخی، نفیس و کم‌نظیر لرستان
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در کل کشور موزه‌های متفاوتی وجود دارد، بیان داشت: منتها لرستان یکی از کم نظیر ترین استان‌های کشور بوده که دارای اشیا تاریخی با ارزش، نفیس و دارای شناسنامه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، تصریح کرد: همه اشیا تاریخی لرستان دوره تاریخی مشخصی دارند، فلسفه وجودی آنها مشخص است و بیانگر یک دوره تاریخی و کار خاص به وسیله شیء تاریخی هستند.



قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گنجینه قلعه تاریخی «فلک الافلاک»، عنوان کرد: ایجاد موزه بزرگ مستلزم تأمین اعتبارات بسیار کلان است، یک موزه بزرگ منطقه‌ای حداقل بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دولت اعتباری در حوزه فرهنگی و موزه‌ای در اختیار ندارد چرا که معیشت و توجه به اقتصاد مردم اولویت اصلی دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: یک سری موزه‌های منطقه‌ای از ۱۲ سال پیش تعریف شده، مصوباتی در هیئت دولت بوده که موزه منطقه‌ای غرب کشور در یکی از استان‌های همجوار تعریف شده، این امر در حال تکمیل است.



ایجاد موزه سکه و اشیا تاریخی لرستان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه ما این ظرفیت را در لرستان داشتیم و بعد از موزه ایران باستان شاید، بیشترین و غنی‌ترین اشیا تاریخی را در گنجینه داریم، گفت: در این راستا ساختمان «باشگاه افسران» در کنار قلعه «فلک الافلاک» را مرمت اصولی، بازسازی و استحکام بخشی کردیم و به زودی گالری‌های موزه‌ای، ویترین‌ها و طرح محتوایی آن را آماده می‌کنیم تا به عنوان موزه باستان شناسی، اشیا مفرغی، سکه‌ها، اشیا نقره‌ای را در معرض نمایش بگذاریم.



قاسمی با بیان اینکه در تلاش هستیم که یکی دیگر از ساختمان‌های عرصه قلعه «فلک الافلاک» که دارای قدمت تاریخی است را به موزه مردم شناسی و موزه اشیا سفالی تبدیل کنیم، افزود: کار اجرایی ساختمان «باشگاه افسران» تمام شده است، تنها طرح محتوایی، گالری‌ها و ویترین‌های موزه‌ای آن مانده که به زودی با منابع استانی و ملی فاز اول که موزه سکه و اشیا مفرغی بوده را در این ساختمان تا پایان امسال ایجاد کنیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد