hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > پروتکل‌های بهداشتی بوندسلیگا را نمی‌توان با امکانات ایران اجرا کرد

پروتکل‌های بهداشتی بوندسلیگا را نمی‌توان با امکانات ایران اجرا کرد

پزشک تیم سپاهان معتقد است که باشگاه‌های ایرانی امکانات لازم برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی سایر کشورها را ندارند و در صورت برگزاری لیگ، باید پروتکل‌های بهداشتی متناسب با امکانات داخلی کشور تعریف شود.
عباسعلی ربیعی ، درباره احتمال بازگشایی لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: در خصوص تصمیم‌گیری درباره سرنوشت لیگ، باید در نظر داشت که یک طرف سیاست‌های کلان کشور و تصمیمات ستاد مقابله با کرونا است که قاعدتا افراد حاضر در این ستاد، موشکافانه همه چیز را زیر نظر داشته و بر اساس شرایط کشور و سیاست‌های کلان نظام تصمیم‌گیری خواهند کرد. در طرف دیگر اظهارنظرهای شخصی فعالان حوزه فوتبال قرار دارد که ممکن است برخی اوقات با سیاست‌های کلان کشور هم‌خوانی نداشته باشد. چون افراد حاضر در ستاد مقابله با کرونا کل مجموعه کشور را از نظر شرایط داخلی و سیاسی در دنیا، مدنظر قرار می‌دهند اما مجموعه مدنظر فعلان حوزه فوتبال نهایتا شامل تیم‌ها و بازیکنان است.
وی ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی شروع تمرینات در بوندسلیگا و جی‌لیگ کره را مطالعه و آن پروتکل‌ها را با امکانات کشور خودمان مقایسه کردم. واقعیت این است که پروتکل‌های بهداشتی بسیاری از لیگ‌های معتبر از جمله بوندسلیگا و جی‌لیگ کره با امکانات کشور ما قابلیت اجرایی ندارد و اگر قصد برگزاری بازی‌ها را داریم، باید یک پروتکل بهداشتی برای لیگ خودمان تعریف کنیم.
پزشک تیم فوتبال سپاهان با اشاره به کمبود امکانات باشگاه‌های کشور، خاطرنشان کرد: یکی از موارد لحاظ شده در پروتکل‌های بهداشتی بوندسلیگا و جی‌لیگ کره، بهره‌گیری از پرواز اختصاصی است. کدام یک از تیم‌های ما می‌توانند پرواز اختصاصی داشته باشند؟ یکی دیگر از این موارد، تمرین کردن تیم‌ها در 2 تا 3 زمین تمرینی مختلف است. باشگاه‌های حاضر در این لیگ‌ها، 2 تا 3 زمین تمرینی مختلف دارند که به تناوب در یکی از این زمین‌ها تمرین کرده و سایر زمین‌ها ضدعفونی می‌شود. کدام یک از تیم‌های ما بیشتر از یک زمین تمرینی در اختیار دارند؟ برخی از تیم‌های ایران حتی همان یک زمین تمرینی را هم ندارند.
وی افزود: یکی دیگر از موارد پروتکل‌های بهداشتی به نحوه برپایی اردوها و مسافرت‌های تیم مربوط شده و بازیکنان باید در اتاق‌‌های جداگانه مستقر شوند. این در حالی است که در برخی از شهرهای دارای تیم در لیگ برتر، هتلی با 40 اتاق وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان بر اساس پروتکل‌های بهداشتی سایر کشورها رفتار کرد.
ربیعی تصریح کرد: باید در نظر داشت که پروتکل‌های بهداشتی هم تا زمانی تاثیرگذار است که بازیکن وارد زمین ‌شود. ما می‌توانیم رختکن را ضدعفونی کرده و از بازیکنان تست بگیریم اما زمانی که بازیکنان وارد زمین می‌شوند، برخوردهای فیزیکی و درگیری‌های معمول فوتبال اجتناب‌ناپذیر است و اگر فردی ناقل باشد، چه خواهد شد؟ بنابراین تا قبل از ورود بازیکنان به زمین برخی پروتکل‌های بهداشتی را می‌توانیم رعایت کنیم و اتفاقات بعد از آن دیگر دست ما نیست.
وی در پاسخ به اینکه با بازگشایی مجدد لیگ موافق است یا خیر، گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که درباره سلامت بازیکنان و اطرافیان تیم وجود دارد، شاید چندان نظر مساعدی در مورد بازگشایی لیگ نداشته باشیم، اما اگر به باشگاه‌ها ابلاغ شود که بازی‌ها برگزار خواهد شد، باید نهایت تلاش‌مان را برای پیش‌گیری از انتقال بیماری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کار ببریم. در نهایت ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و از تصمیمات مسئولان تمکین خواهیم کرد. هرچند با توجه به شرایط موجود، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و شرایط استریل سخت است اما اگر الزام به برگزاری مسابقات باشد، نهایت تلاش خود را خواهیم کرد.
پزشک تیم فوتبال سپاهان با اشاره به اظهارنظرهای مطرح شده در خصوص احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا در فصل سرما و لزوم فراگیری برگزاری مسابقات با وجود این بیماری، تصریح کرد: نظریات ما قطعا در روند تصمیم‌گیری‌ها محسوب نخواهد شد اما از روز نخست شروع بیماری در این خصوص یک ایده‌ شخصی داشتم. از زمان شروع بیماری، برخی از کشورهای اروپایی و یا آمریکا توانستند قرنطینه کامل را اجرا کنند اما سوال اینجا است که آیا در کشور ما امکان اجرای طرح قرنطینه کامل وجود داشت؟
وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که کشور ما قادر نیست طرح قرنطینه کامل را اجرا کند. چون معیشت مردم نیازمند خروج آنها از منازل است و به دلیل هزینه‌های زندگی و سختی معیشت، نمی‌توان از مردم خواست که در خانه بمانند. در نتیجه پروتکل اجرا شده در کشور ما و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بهترین تصمیمی بود که دولت می‌توانست برای مبارزه با این بیماری بگیرد. اگر دولت هر تصمیمی به جز این راهکار اتخاذ می‌کرد، قطعا بحران‌های زیادی به وجود می‌آمد و درباره ورزش نیز به همین صورت است.
ربیعی ادامه داد: کرونا در تمام دنیا از جمله کشور ما، در حال تبدیل شدن به یک بیماری بومی مثل آنفلوانزا است. در شرایط عادی فصل فوتبالی اواخر اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد و تیم‌ها بعد از یک ماه استراحت، تمرینات خود را آغاز می‌کنند. با این شرایط حتی اگر لیگ امسال نیز پایان یابد، یک ماه دیگر می‌خواهند چه کاری انجام دهند؟ باید در جواب مخالفان برگزاری ادامه مسابقات گفت که لیگ باید تا زمان کشف واکسن تعطیل شود. کسانی که معتقد هستند لیگ نباید بازگشایی شود، پس باید بپذیرند که تا زمان کشف واکسن کرونا، هیچ رقابتی نباید برگزار شود. مخالفان برگزاری لیگ، باید به این سوال پاسخ دهند که مسابقات تا چه زمانی باید تعطیل بماند؟ اگر بتوانند به این سوال پاسخ دهند، قطعا خیال مسئولان ستاد مبارزه با کرونا آسوده خواهد شد.
وی تصریح کرد: باید پذیرفت که علی‌رغم تمام مشکلات موجود، تصمیم‌گیری درباره سرنوشت لیگ کار بسیار سختی است. اگرچه ایده شخصی ما عدم برگزاری مسابقات است چون کنترل جامعه بسیار سخت خواهد بود. اگر در زمان برگزاری بازی‌ها، کسی مبتلا شده و خدای نکرده اتفاق تلخی رخ دهد، همه ما برای یک عمر پشیمان خواهیم بود. با این حال سوال تصمیم‌گیرندگان در مورد سرنوشت لیگ این است که رقابت‌های فوتبال تا چه زمانی باید تعطیل شود؟ تا زمانی که واکسن کشف شود؟ تکلیف فصل بعد چه خواهد بود؟
پزشک سپاهان در پاسخ به اینکه از نظر پزشکی زمان در نظر گرفته شده برای آماده‌سازی تیم‌ها و برگزاری مسابقات مناسب است یا خیر، گفت: فیفا برای کاهش احتمال آسیب‌دیدگی بازیکنان تعداد تعویض‌ها را به 5 تعویض افزایش داده است و این اتفاق، سلامت بازیکنان را از نظر بدنی تا حدودی افزایش می‌دهد. همچنین بیشتر باشگاه‌های ما، خصوصا باشگاه‌هایی که تجربه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارند، با این شرایط غریبه نیستند. به طور مثال سپاهان در لیگ هفتم 6 ماه از بازی‌های خانگی محروم بود و چون در لیگ قهرمانان نیز حضور داشت، فشار بسیار زیادی به تیم وارد شد.
وی افزود: اگر 9 بازی باقی مانده را در 45 روز برگزار کنند، بین هر بازی 4 تا 5 روز فاصله خواهد بود و طبیعتا تیم‌ها تحت فشار قرار خواهند گرفت. اما چون بازی‌های آسیایی لغو شده است، برای نماینده‌های ایران چندان مشکل‌ساز نخواهد بود. از طرف دیگر هیچ بازیکنی طی این مدت به امان خدا رها نشده و حداقل در مجموعه سپاهان، مربی بدنساز تیم تمرینات روزانه‌ای را برای بازیکنان در نظر می‌گرفت و بازیکنان نیز سعی می‌کردند این برنامه‌های آماده‌سازی جسمانی و بدنسازی را اجرا کنند. علاوه بر آن قرار نیست که تیم‌های فوتبال برای آماده‌سازی 2 ماه زمان صرف کنند و از طرف دیگر باید پذیرفت که شرایط فعلی اضطراری بوده و چاره‌ای نیست.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد