hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان رضوی| تعطیلی بیخ گوش باغ‌وحش مشهد

خراسان رضوی| تعطیلی بیخ گوش باغ‌وحش مشهد

باغ‌وحش قدیمی مشهد شاید هیچ زمان در حیات 4 دهه‌ای‌اش مثل الآن خبرساز نبوده و حالا روزی نیست که خبری از آن به گوش نرسد. هرچند این مکان بزرگ‌ترین باغ‌وحش ایران است و بیشترین حیوانات و گونه‌های جانوری را دارد اما به نظر می‌رسد دوران طلایی‌اش به سر آمده و گزینه تعطیلی آن روی میز است. 

 این روز‌ها خبر کشف هفت تخته‌پوست ببر و 2 تخته‌پوست یوزپلنگ به همراه چهار جمجمه ببر در باغ‌وحش مشهد به‌گونه‌ای خبرساز شد که مراحل مختلف تائید و تکذیب آن بیش از اصل ماجرا برای مخاطبان سؤال‌برانگیز شد. سال‌هاست که فضای غیراستاندارد و محیط کوچک برای زیست انبوهی از گونه‌های مختلف در باغ‌وحش مشهد در کنار تغذیه نامناسب، عدم رعایت بهداشت و مسائل مشابه مورد اعتراض دوستداران محیط‌زیست و متولیان حفاظت از حیات‌وحش بوده که همین نگرانی‌ها موجب مطرح‌شدن جابجایی باغ‌وحش مشهد و همگام شدن آن با استاندارد‌های موردنظر شده است. این موضوع طی حدود یک دهه اخیر به‌عناوین‌مختلف مطرح و مورد تأکید قرارگرفته، اما تاکنون اقدام مؤثر و مفیدی در این زمینه انجام‌نشده و هر بار مسئله یا موردی موجب توقف پیگیری‌ها برای جابجایی این باغ‌وحش شده است.

دورانی که به سرآمد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: به بهبود وضعیت باغ‌وحش مشهد خوش‌بین نیستیم.

تورج همتی افزود: رسیدن باغ‌وحش مشهد به استاندارد‌های لازم و برنامه‌های مورد تائید این اداره کل بسیار سخت است. او با بیان اینکه رویکرد‌های جدید سازمان محیط‌زیست در فعالیت باغ‌وحش‌ها و نگهداری از گونه‌های جانوری بسیار سخت‌گیرانه خواهد بود، اظهار داشت: این مجموعه باید طی سال‌های گذشته با دریافت وجوه ورودی از مردم اقدام به بهسازی و بهبود وضعیت موجود می‌کرد. همتی گفت: دوران طلایی باغ‌وحش مشهد به سر آمده و این مجموعه برای ماندگاری در عرصه جذب گردشگران و زیست گونه‌های جانوری باید تغییرات بنیادین و اساسی انجام دهد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی افزود: با هدف اصلاح فضای موجود در باغ‌وحش مشهد برای زیست گونه‌های مختلف جانوری از اردیبهشت امسال مدت 12 ماه به مالک باغ‌وحش فرصت داده شد تا اصلاحات لازم را انجام دهد و در صورت عدم رعایت ضوابط، تعطیلی باغ‌وحش قطعی و حتمی است. او ادامه داد: رعایت استاندارد‌های زیست گونه‌های مختلف جانوری ازجمله در نظر گرفتن 150 متر فضا برای هرگونه گربه سان از مواردی است که باید در باغ‌وحش رعایت شود. همتی افزود: مالک باغ‌وحش مشهد متعهد شده است که گونه‌های جانوری را بر اساس فضا‌های استاندارد تعدیل نموده و استاندارد‌ها را به میزان قابل‌قبول رعایت کند که بر این اساس تمام جایگاه‌های زیست گونه‌های جانوری باید اصلاح شود. همتی اظهار داشت: عدم تعطیلی باغ‌وحش مشهد در پایان مهلت مقرر بستگی به میزان اجرای استاندارد‌ها و تلاش انجام‌شده دارد و در غیر این صورت، تعطیلی قطعی است.

تمام اتفاقات زیر نظر مستقیم اداره کل حفاظت محیط‌زیست

مالک باغ‌وحش مشهد نیز گفت: تمام اتفاقات و مسائل باغ‌وحش مشهد زیر نظر مستقیم اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان است.

مهدی رستمی افزود: شمار گونه‌هایی که در این باغ‌وحش نگهداری می‌شود به اطلاع این اداره کل رسیده و در این زمینه هرگونه تلفات، زخمی شدن و بیماری در گونه‌ها با اعلام رسمی به کارشناس محیط‌زیست استان همراه بوده است.

او درباره پوست ببر‌هایی که در باغ‌وحش مشهد نگهداری می‌شد اظهار داشت: این پوست‌ها با اعلام و تأکید اداره محیط‌زیست به دلیل ارزشی که دارد به‌صورت دباغی‌شده نگهداری می‌شده و به‌هیچ‌وجه اقدام مخفیانه‌ای در این زمینه در کار نبوده است.

رستمی ادامه داد گفت: این پوست‌ها با هدف تاکسیدرمی برای نمایش در موزه‌های حیات‌وحش و به دستور اداره محیط‌زیست نگهداری شده است. رستمی تصریح کرد: حیوانی را که 900 میلیون ریال قیمت‌گذاری می‌شود، اما پوست قاچاق آن‌یک دهم ارزش حیوان زنده را دارد چرا باید کشت و پوستش را دباغی و قاچاق کرد؟

او اظهار داشت: برخی مخالفت‌ها و مانع‌تراشی‌ها برای جلوگیری از فعالیت باغ‌وحش‌ها وجود دارد که به نظر می‌رسد فضاسازی علیه باغ‌وحش مشهد نیز در این راستاست. رستمی گفت: مرگ هشت قلاده ببر که طی 2 سال گذشته در این باغ‌وحش رخ‌داده و به اداره محیط‌زیست نیز اعلام‌شده است به دلایلی ازجمله کهولت سن، درگیری درون قفس و مرگ زیر یک‌ماهگی بوده و هیچ اتفاق حاد و بیماری موجب مرگ آن‌ها نشده است. مالک باغ‌وحش مشهد با بیان اینکه از مشکل‌سازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها علیه باغ‌وحش خسته شده‌ام، اظهار داشت: فعالیت این مجموعه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری اقدامی در جهت رفاه عموم است.

او گفت: این در حالی است که حمایت لازم از اینچنین فعالیتی صورت نمی‌گیرد و با توجه به هزینه‌های فراوان و فشار‌های مضاعف، روحیه ادامه فعالیت در این زمینه را ندارم.

درخواست جدید از باغ‌وحش مشهد نرسیده است

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی نیز درباره روند بررسی پرونده جابجایی این باغ‌وحش گفت: باغ‌وحش مشهد تاکنون اعلام درخواست توسعه نداشته است. محمد عرفانی افزود: صدور مجوز ایجاد باغ‌وحش در مکان جدید در شهرستان طرقبه از سوی مالک باغ‌وحش مشهد درخواست شده است، اما مستندات، مدارک و طرح توجیهی برای این مجموعه ارسال نشده و به همین دلیل شرایط بررسی پرونده تا تکمیل مدارک وجود ندارد. وی اظهار داشت: افزایش وسعت قفس‌ها و تعدیل گونه‌های جانوری تنها راه پیش روی این مجموعه است و در غیر این صورت جابجایی یا تعطیلی آن قطعی است. عرفانی با بیان اینکه رسیدن وضعیت باغ‌وحش مشهد به استاندارد‌های محیط‌زیست بر اساس تعداد گونه‌ها متفاوت است، گفت: فضای سه و نیم هکتاری موجود باغ‌وحش مشهد بسیار کوچک است و مطابقت آن با دستورالعمل‌ها کار نشدنی و موجب کاهش چشمگیر گونه‌ها خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد