hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کمتر از ۷ درصد جمعیت قالیباف خراسان جنوبی از مزایای بیمه استفاده می‌کنند

کمتر از ۷ درصد جمعیت قالیباف خراسان جنوبی از مزایای بیمه استفاده می‌کنند

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۱۶۰ هزار مترمتربع فرش دستباف در استان تولید شد گفت: ۵۰ هزار نفر قالیباف در استان وجود دارد که تنها یک هزار و ۳۰۰ نفر یعنی کمتر از هفت درصد جمعیت قالیبافان بیمه هستند.
محمدحسین کامیابی‌مسک ، اظهار داشت: از زمان‌های قدیم تاکنون بافت قالی در بیشتر روستاها و شهرستان‌های خراسان جنوبی رواج دارد و در میان 250 رشته شناسایی شده و کددار صنایع دستی و هنرهای سنتی در کشور، بیش از 40 رشته در استان زمینه فعالیت دارند که قالی و قالیچه بافی از مهم‌ترین آن است.
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: فرش‌های بافت خراسان جنوبی در فهرست مشهورترین فرش‌های ایران قرار دارد و نقاطی چون مود و درخش از جمله مناطقی است که بافندگان آن بهترین نقش‌ها را بر تار و پود فرش‌ها گره می‌زنند. هر چند هنوز هم در گوشه و کنار استان فرش بافی ادامه دارد اما چند سالی است که از رونق گذشته خبری نیست و دارهای زیادی به علت نابه سامانی اقتصاد فرش، چه در روستا و چه در شهر خالی است  یا در کنار دیوارها خاک می‌خورد. 
کامیابی مسک افزود: زمانی این هنر در اوج بود و دارهای قالی در بیشتر منازل روستاییان برپا بود و مردم در کنار کار کشاورزی، دامداری و سایر مشاغل از این طریق هم امرار معاش می‌کردند اما در سال‌های رکود کنونی افراد زیادی پشت دار قالی نمی ‌نشینند چون درآمد آنها با دخل و خرج‌شان همخوانی ندارد و درآمد چندانی از این راه نصیب آن‌ها نمی‌شود. اما از زمان آغاز کرونا که مردم خانه نشین شدند قالی بافی رونق یافته است. 
وی وضعیت این روزهای صنعت فرش منطقه را چندان مناسب نمی‌داند و معتقد است: تولید فرش استان در شرایط کرونایی و از آن جا که فعالیت‌های این حوزه انطباق بیشتری با شرایط فعلی دارد از روی اجبار بوده است اما همچنان فروش محصولات شرایط خوبی ندارد.
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته در خراسان جنوبی 170 هزار مترمربع فرش دستباف بافته شده که ارزش تقریبی 150 میلیارد تومانی و معادل 10 میلیون دلار دارد.
کامیابی مسک عنوان کرد: در بخش تولید افزایش تولیدات داشتیم اما در صادرات شاهد کاهش صادرات بودیم.
وی با اشاره به فعالیت 50 هزار قالیباف در استان افزود: از این تعداد دو هزار و 300  نفر و کمتر از 7درصد جمعیت قالیبافان از مزایای بیمه استفاده می‌کنند و بقیه همچنان در صف بیمه هستند.
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی اظهار داشت: مسئولان قول‌هایی برای رفع مشکل آنها داده‌اند اما با توجه به شرایط موجود تحقق این وعده دور از انتظار است.
کامیابی مسک افزود: در استان خراسان جنوبی 50 هزار بافنده در 20 هزار کارگاه به صورت تمام وقت، پاره وقت و فصلی مشغول به  کار هستند که تمام و بخشی از هزینه‌های زندگی خود را از این طریق تأمین می‌کنند.
وی گفت: بافندگان فرش دستباف جزو ضعیف‌ترین و شرافتمندترین افراد بوده که صدای آنها به جایی نمی‌رسد و دولت باید به این قشر زحمتکش جامعه توجه ویژه داشته باشد. 
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی عنوان کرد: فرش دستباف خراسان جنوبی از نظر اصالت، زیبایی و ظرافت طبق سلیقه‌های بازارهای هدف بوده و یکی از شناخته‌ترین فرش‌های دنیا است که فرش دستباف مود شهرستان سربیشه و قهستان به عنوان 2 شهرستان مرزی ثبت جهانی شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد