hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > فرود یک بالگرد قاچاق از شایعه تا واقعیت

فرود یک بالگرد قاچاق از شایعه تا واقعیت

نخستین روز هفته جاری خبر عجیبی روی خروجی خبرگزاری‌های داخلی قرار گرفت. «کشف یک بالگرد قاچاق در یکی از فرودگاه‌های کشور» همین چند کلمه کوتاه کافی  بود تا جنجال بزرگی به پا شود.

 این خبر همراه با برخی گمانه‌زنی‌ها و البته شایعات ریز و درشت حاشیه‌‌ای آن به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد. از چگونگی ورود این بالگرد به کشور گرفته تا سازمان و نهاد نظامی مالک آن و حتی برخی صحبت‌ها به نقل از خلبان این بالگرد قاچاق یکی پس از دیگری به حاشیه‌های این خبر جنجالی دامن زد. طبق معمول هم هیچ مسئولی درخصوص صحت و سقم یا تکذیب این خبر هیچ واکنشی نشان نداد، تا افکار عمومی‌ای که در این روزها به شنیدن خبرهای عجیب و غریب اقتصادی عادت کرده‌اند، فرود یک بالگرد قاچاق آن‌هم در دل پایتخت کشور را باور کنند. درنهایت اما مشخص شد که خبر کشف این بالگرد قاچاق صحت نداشته و یکی از سایت‌های خبری به اشتباه این خبر را روی خروجی خود قرار داده است. اشتباهی که البته به گفته مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی یک شیطنت رسانه‌ای بوده، اما با این وجود مشخص شد که دو پرونده بالگرد طی چند‌سال گذشته در سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شده بود که به گفته سخنگوی این سازمان، هر دو پرونده با گرفتن برائت مختومه شده‌اند.
سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن رد کشف هرگونه بالگرد قاچاق در کشور درباره جزییات این خبر توضیح داد: «متاسفانه این خبر بدون هیچ سندی در یکی از سایت‌های خبر منتشر شد و بسیاری از خبرگزاری و کانال‌های خبری هم آن را بازنشر کردند. ما هم برای روشن‌شدن موضوع همه سیستم دادسرای تعزیرات را ابتدا تا انتها جست‌وجو کردیم، اما هیچ رد و نشانی مطابق آن‌چه که در رسانه‌ها مطرح شده بود، نیافتیم. در کل بررسی ما مجموعا به دو پرونده درخصوص بالگرد برخوردیم که اولی مربوط به‌ سال ٩١ بود و دومی هم پرونده‌ای بود که‌ سال گذشته بررسی و مختومه شد.»
او ادامه می‌دهد: «‌سال ٩١ همزمان با برگزاری اجلاس سران عدم‌تعهد در تهران، یکی از شرکت‌های نفتی زیرمجموعه وزارت نفت اقدام به واردکردن یک فروند بالگرد به کشور کرده بود که این پرونده پس از بررسی‌های نهایی در تاریخ ۱۹/۶/۹۶ رأی قطعی برائت خورد و اکنون براساس اعتراض دستگاه‌های عضو کمیسیون مبارزه با قاچاق در انتظار ماده ۲۳ است.» سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره جزییات دومین پرونده هم گفت:  «پرونده بعدی یک فروند بالگرد متعلق به یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اورژانس هوایی است. این بالگرد به دنبال عملیاتی از فرودگاه پیام بلند شد، اما با اختلافات اداری بین چند سازمان، صحبت‌هایی درخصوص مشکل‌دار بودن این بالگرد و رعایت نشدن تشریفات گمرکی برای ورود آن به کشور مطرح شد. این پرونده هم در تعزیرات حکومتی استان البرز بررسی شد. در تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده و مستندات گمرکی‌اش این پرونده هم در ۲۹ خرداد امسال اعلام برائت گرفته است. این بالگرد کارش حمل بیمار و مصدوم بوده است.» سخنگوی سازمان تعزیرات در پایان صحبت‌هایش ضمن تاکید مجدد به کذب خبر کشف بالگرد قاچاق در کشور، از رسانه‌ها خواست این گونه اخبار را فقط از طریق مجاری معتبر و رسمی پیگیری کنند تا شاهد بروز جنجال‌های بی‌پایه و اساس در این حوزه نباشیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد