hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > خطر نهاده‌ای برای «جهش تولید»

خطر نهاده‌ای برای «جهش تولید»

توسعه و گسترش علوم و تکنولوژی موجب شده صنعت بزرگ کشاورزی به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی شود و امور در این بخش به‌صورت تخصصی و دقیق‌تر پیگیری شود، در همین خصوص، در بخش صنعت پرورش دام و طیور، «تولید خوراک دام، طیور» به‌صورت یک صنعت جداگانه درآمده و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی جهت ایجاد این‌گونه تأسیسات در کشور صورت گرفته است.

احمدرضا منزه:

درصورتی‌که برای تولید محصولات دام و طیور از خوراک آماده فرآوری شده در کارخانجات صنعتی و دارای تکنولوژی مدرن استفاده شود، شاهد افزایش بهره‌وری، کاهش قیمت تمام شده و افزایش تولید محصول خواهیم بود اما در صورت استفاده از روش‌های سنتی برای تهیه خوراک دام و طیور، ضریب تبدیل افزایش یافته و موجب اتلاف مواد اولیه و افزایش قیمت تمام شده محصولات نهایی می‌گردد.

عوامل اصلی و تأثیرگذار بر روی ضریب تبدیل عبارت‌اند از کیفیت خوراک مصرفی، اجزا و ترکیبات جیره و شکل فیزیکی خوراک. روش‌های فرآوری خوراک از جمله موارد پراهمیت و مؤثر بر ضریب تبدیل غذایی است، به‌عبارت‌دیگر استفاده از دانش روز و تکنولوژی کارخانجات خوراک دام و طیور موجب کاهش ضریب تبدیل یعنی افزایش مقدار محصول به خوراک مصرفی شده و ضمن صرفه‌جویی در مصرف مواد اولیه که عمدتا وارداتی هستند، کمیت و کیفیت محصولات دام و طیور نیز افزایش می‌یابد زیرا با فرآوری صورت گرفته بر روی خوراک (حرارت و فشار) ضمن خوش‌خوراکی و بهبود ارزش تغذیه‌ای، غذایی سالم و فاقد اجرام میکروبی و بیماری‌زا در اختیار حیوانات پرورشی قرار گرفته و از آنجائی که ارتباط مستقیمی بین سلامت خوراک دام و طیور و غذای مصرفی انسان وجود دارد در نتیجه با مصرف خوراک آماده و فرآوری شده توسط کارخانجات صنعتی در واحدهای پرورشی دام و طیور سلامت جامعه انسانی تضمین می‌گردد.

حال در شرایطی که سال جاری به نام «جهش تولید» مزین شده و این صنعت نیز تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر رشد اقتصادی از مسیر تولید و حفظ اشتغال در کشور دارد، یکی از وظایف مهم دستگاه‌های مسئول، حمایت از واحدهای تولید خوراک دام و طیور است تا ضمن رسیدن به استانداردهای جهانی، محصولات باکیفیت و ارزان‌تر تولید شوند.

وجود کارخانجات خوراک دام و طیور پشتوانه بزرگی برای کشور می‌باشند لذا حل مسائل و مشکلات مربوط به تأمین نقدینگی، سرمایه در گردش، مالیات، تعرفه بیمه کارگری، تعرفه‌های انرژی، رفع موانع و مشکلات در صادرات محصول، تأمین نهاده‌های موردنیاز و ... باید در اولویت قرار گیرند.

با این تفاسیر مدتی است خبرهایی از ایجاد مشکلی جدی بر سر راه فعالیت کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان به گوش می‌رسد که موجب نگرانی‌هایی در این بخش شده و نیاز به مساعدت مسئولان مرتبط را می‌طلبد.

قطع سهمیه نهاده‌های موردنیاز واحدهای تولیدی خوراک دام و طیور موضوعی جدی است که می‌تواند به نابودی یک صنعت مهم و اساسی منجر شود، موضوعی که انتظار می‌رود مسئولان با کمک به رفع آن و حتی حمایت‌های بیشتر از فعالان این صنعت، به تحقق جهش تولید در این زمینه کمک کنند. در همین خصوص رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان در گفت‌وگو با رویداد امروز به تشریح جزئیات این مشکل پرداخت.

محمدتقی مؤذنی اظهار کرد: تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان حدود 40 عضو فعال دارد که در حال فعالیت هستند.

او ادامه داد: طی چند سال گذشته، اعضای این تعاونی نهاده‌های دامی را برای تولید به‌صورت سهمیه‌بندی دریافت و اقدام به تولید محصولات مختلف در واحدهای خود می‌کردند، هرچند سهمیه‌ای که به کارخانجات اختصاص پیدا می‌کرد پاسخگوی نیاز و تولید کارخانجات نبود اما این واحدها تلاش می‌کردند با همین سهمیه محدود نیز فعالیت کنند و تولید را زنده نگه دارند.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان گفت: کوچک‌ترین کارخانه تولید خوراک دام و طیور در استان حدود 40 نفر نیروی کار و بزرگ‌ترین واحدهای استان حدود 400 نفر نیرو در اختیار دارند، در مجموع حدود 2700 تا 2800 نفر به‌صورت مستقیم در این کارخانجات مشغول فعالیت هستند و تداوم تولید در واحدها تضمین اشتغال این تعداد افراد است.

او تصریح کرد: متأسفانه مدتی است کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان با مشکلی مهم روبرو شده‌اند که تولید در این واحدها را با خطر جدی روبرو ساخته است، این خطر قطع سهمیه نهاده‌های دامی واحدها است که تولید را قطع کرده و مشکلاتی برای فعالان این بخش ایجاد کرده است.

مؤذنی ادامه داد: باید توجه داشت قطع شدن زنجیره تولید در کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان می‌تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد، از طرفی اشتغال نیروهای این کارخانه‌ها در معرض خطر جدی است و هم اینکه سرمایه‌گذاری‌های زیادی که به‌واسطه وجود ماشین‌آلات و خطوط تولید در این واحدها انجام گرفته نیز در معرض آسیب است.

او با بیان اینکه تولیدات کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان در واحدهای مرغداری و دامداری مورد مصرف قرار می‌گیرند و بر تولید مواد پروتئینی نیز تأثیرگذار هستند، عنوان کرد: تولیدات کارخانجات تولید خوراک دام و طیور کاملا استاندارد و بر اساس تکنولوژی روز دنیا انجام می‌شود و لازم است به این موضوع توجه شود که تعطیلی این کارخانه‌ها می‌تواند به بروز بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان به دلیل تغذیه نامناسب دام و طیور نیز منجر شود.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان گفت: تاکنون با نامه‌نگاری‌ها و برگزاری جلسات مشترک با مسئولان مختلف این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و قول‌هایی جهت مساعدت و همکاری نیز به ما داده شده اما تا امروز خبری از اجرایی شدن وعده‌ها نیست ولی امیدواریم با همت و کمک مسئولان استان شاهد برطرف شدن این مشکل در آینده نزدیک باشیم.

او مهم‌ترین نیاز کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان برای زنده نگه داشتن خطوط تولید را ذرت، سویا، جو و گندم چاودار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر و با قطع شدن سهمیه کارخانجات، عمده مشکل تولیدکنندگان در تأمین ذرت و سویا است.

مؤذنی گفت: بنا بر اطلاعات موجود، مشکل تأمین نهاده‌ها تا حدودی در سایر استان‌ها نیز وجود دارد اما اینکه سهمیه کارخانجات تولید خوراک دام و طیور قطع شده باشد تنها مختص استان اصفهان است که امیدواریم با توجه به اینکه فرآیند برنامه‌ریزی در خصوص توزیع نهاده‌ها به استان‌ها واگذار شده با همکاری مسئولان مرتبط شاهد برطرف شدن این مشکل باشیم.

او افزود: کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان تا قبل از ایجاد این مشکل، علاوه بر تأمین نیاز استان، محصولات خود را به استان‌های دیگر و حتی کشورهای همسایه صادر می‌کردند که البته مدتی است این صادرات نیز قطع شده است.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان اصفهان گفت: کارخانجات تولید خوراک دام و طیور با تولید محصولات مختلفی همچون استارترها و کنستانتره و... نیاز واحدهای مختلف دامداری و مرغداری را برطرف می‌کردند و در تلاش هستیم با رفع مشکل قطع سهمیه نهاده‌ها بتوانیم مجددا چرخ تولید را در واحدها به حرکت درآوریم.

درهرصورت، همان‌گونه که بیان شد و با در نظر گرفتن پتانسیل موجود در صنایع خوراک دام و طیور کشور و توجه به بیانات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به تولیدات داخلی و همچنین سیاست‌های حمایتی دولت انتظار می‌رود با ایجاد شرایط مناسب، تدابیر لازم جهت حمایت از تولید محصولات داخلی اتخاذ گردد.

 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد