hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دغدغه گران شدن زمین زیر پای بساطی ها

دغدغه گران شدن زمین زیر پای بساطی ها

«به خدا صبور هستیم. با وجود همه مشکلات، در گرما و سرما اینجا کار می‌کنیم. حرف بر سر یک لقمه نان حلال است. حالا می‌خواهد دست‌فروشی باشد یا کارگری. همه ما از سر ناچاری اینجاییم.» بساطش را حاشیه بولوار هدایت، درست کنار دیوار بوستان حجاب، پهن کرده است.
هنوز آفتاب غروب نکرده است وعطش گرما همچنان بیداد می‌کند. خانم میان‌سالی جوراب‌ها را با دقت خاص کنار هم روی پارچه می‌چیند و همان‌طور که خم و راست می‌شود تا بساطش را پهن کند، از شب‌بازار هدایت می‌گوید: کاروکاسبی مثل قبل نیست اما اگر با مغازه مقایسه کنیم چون هزینه قبض نمی‌دهیم، از برخی دردسرها فارغ هستیم و اوضاع بهتری دارد.
او ادامه می دهد: بساط کردن هم سرمایه می خواهد . الان حداقل باید ۴ تا ۵ میلیون تومان جنس داشته باشیم تا شاید شبی ٣٠٠هزار تومان دخل کنیم.
کمی که خیالش از بساط راحت می‌شود، روی صندلی پلاستیکی می‌نشیند. از وضعیت دخل‌وخرج‌ها می‌پرسیم، می‌گوید: من سرپرست خانواده خانواده هستم و از این کار برای خودم و دو بچه ای که دارم نان به خانه می برم. چند وقت قبل شنیدم که قرار است دوباره شهرداری اجاره اینجا را گران کند. به خدا پرداخت همین اجاره هم در توان من که سرپرست خانواده هستم، نیست. دخل و خرخ خانواده ام با این شرایط نمی چرخد.
اجاره سرپرست خانواده‌ها، نصف
هوا هنوز گرم است و مشتری‌‌ای برای بساط‌های پهن‌شده وجود ندارد. خانم کناری که دست زیر چانه گذاشته است و حرف‌های همسایه کناری را گوش می‌کند، وارد بحث می‌شود و بیان می‌کند: بیشتر خانم‌های فعال در اینجا یا سرپرست خانوارند یا زیرپوشش کمیته و بهزیستی هستند. اجاره‌بها برای این عده، نصف می‌شود اما بقیه ماهی ٣۶٠هزار تومان پرداخت می‌کنند. هر سال، در دو نوبت اردیبهشت و مهر وضعیت متقاضیان غرفه را بررسی می‌کنند. ۴٠٠جایگاه فروش تعریف شده است که درحال تکمیل است. شنیده‌ایم این جایگاه‌ها را الان با سختی واگذار می‌کنند و می‌گویند باید پارتی درست‌ودرمان داشته باشید.خانم امیری ادامه می‌دهد: از زمانی که بازار امامت را جمع کردند، همه به اینجا روی آوردند؛ به همین خاطر الان جاها پر شده است.به گفته یکی دیگر از فروشندگان، این کار هم مثل هر کار دیگری سختی‌های خاص خودش را دارد. او می‌گوید: فکرش را بکنید؛ هر روز این همه باروبندیل و وسیله را ببرید و بیاورید، پهن کنید و چند ساعت بعد جمع کنید. بعضی‌ها که خانه‌شان دورتر است، مجبورند هزینه انبار را هم بدهند.
رابطه دلار با زمین زیرپای بساطی‌ها
این فروشنده شب‌بازار از خوبی‌های شب‌بازار نیز می‌گوید: برای خانم‌ها، کار شب‌بازار بهتر است، زیرا ساعتش دست خودمان است و هروقت هم نتوانیم بیاییم، مشکلی پیش نمی‌آید.
اما یکی از فروشندگان پای اجاره‌ها را به میان می‌کشد و بیان می‌کند: شهرداری در سال جدید، اجاره‌ها را زیاد کرده است. دوباره هم گفتند می‌خواهند اضافه کنند. وقتی پرس‌وجو می‌کنیم، می‌گویند دلار گران شده است. واقعا دلار به زمین‌های زیر پای ما ربطی
دارد؟
سامان‌دهی ٣هزار دست‌فروش
مدیر نظارت بر سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد درباره دست‌فروش‌ها و سامان‌دهی آن‌ها در شب‌بازارها می‌گوید: مشهد اولین کلان‌شهری است که چیزی به‌عنوان دست‌فروشی مجاز که ثابت باشد، ندارد و موفق به سامان‌دهی ٣هزار دست‌فروش در شهر شده است. پیش از این، این افراد درکنار معابر عمومی، اطراف حرم مطهر و... اقدام به بساط و فروش می‌کردند.محسن نعیمی‌مقدم درباره شب‌بازار هدایت به شهرآرا می‌گوید: برای دست‌فروشانی که امکان شغل جایگزین نداشتند، مکان‌هایی که کمترین تبعات را از نظر نزدیکی با مغازه‌های شهر دارند، مشخص کردیم و این افراد را از حاشیه خیابان‌ها و معابر به این محل‌ها منتقل کردیم.او خاطرنشان می‌کند: معبر مشرف به بوستان حجاب برای تردد و استفاده از این بوستان طراحی شده بود اما باتوجه‌به شرایط معبر به متقاضیان مجوزی دادیم تا اقلام و اجناس خود را به‌منظور فروش عرضه کنند، از این‌رو امکان ایجاد سایبان وجود ندارد. به‌گفته نعیمی‌مقدم، برنامه شهرداری برای همه دست‌فروشان شهر مشهد، حفظ وضعیت موجود است؛ یعنی نه بنا به افزایش تعداد داریم و نه کاهش آن؛ البته شهرداری مشهد برای خانواده شهدا، ایثارگران و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ۵٠درصد تخفیف در میزان اجاره‌بها درنظر گرفته است.
افزایش اجاره نداریم
مدیر نظارت بر سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد با رد هرگونه شایعه اضافه کردن مبالغ پرداختی اجاره‌بها، توضیح می‌دهد: هر سال شورای شهر، به‌منظور افزایش نرخ‌ها، رقمی را تصویب می‌کند که همان باید رعایت شود. برای امسال درمجموع ٢٠درصد تعیین و نهایی شد که ارتباطی با افزایش نرخ دلار ندارد، بنابراین به هیچ‌وجه افزایش مجدد نداریم.این مسئول درمورد تعطیلی شب‌بازار امامت، اظهار می‌کند: شب‌بازار امامت به‌دلیل اجرای پروژه عمرانی تعطیل شد و زمین در اختیار قطارشهری قرار گرفت که با پایان یافتن فعالیت عمرانی، دوباره شروع به کار می‌کند.نعیمی‌مقدم همچنین تأکید می‌کند: امنیت و رفت‌وروب محلِ استقرار فروشندگان در ساعات شهرداری است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد