hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > فواید باور نکردنی خواب بهاری از لاغری تا جلوگیری از خطر بیماری قلبی

فواید باور نکردنی خواب بهاری از لاغری تا جلوگیری از خطر بیماری قلبی

فلوشیپ طب خواب بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: در حالی که تمام موجودات زنده در فصل بهار از خواب بیدار می شوند، ولی برخی افراد هستند که نمی توانند از خمیازه کشیدن و خوابیدن خودداری کنند که البته بسیار سودمند هم هست.
دکتر هادی اسدپور فلوشیپ طب خواب بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: خواب خوب سبب افزایش تمرکز و بهبود بهره‌وری و حتی افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند عملکرد ورزشی را به حداکثر برساند.
 
او افزود: خواب کم خطر بیماری قلبی و سکته را بالا می‌برد. حتی  خواب کم، روی متابولیسم گلوکز اثر گذاشته و خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. خواب ناکافی باعث افسردگی می‌شود و این در حالیست که خواب خوب عملکرد ایمنی بدن شما را بالا می‌برد و خواب ناکافی با افزایش التهاب مرتبط است.
 
فلوشیپ طب خواب بیمارستان فوق تخصصی رضوی ادامه داد: در حقیقت خواب بد به شدت با افزایش وزن مرتبط است. مدت زمان کوتاه برای خواب، یکی از قوی‌ترین عوامل خطر برای چاقی است، عوامل متعدد، از جمله هورمون‌ها و عدم انگیزه برای ورزش سبب افزایش وزن می‌شود. اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید خواب با کیفیت کاملا حیاتی است.

اسد پور بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که افراد محروم از خواب، اشتهای بیشتر و تمایل به خوردن کالریِ بیشتری دارند. محرومیت از خواب سبب اختلال در کار روزانه و هورمون اشتها می‌شود و تنظیم اشتها را تضعیف می‌کند. این موضوع سبب افزایش سطح گرلین (هورمونی که باعث تحریک اشتها می‌شود) و سبب کاهش سطح لپتین (هورمونی که اشتها را کاهش می‌دهد) می‌شود.


او تصریح کرد: کیفیت و مدت زمان خواب می‌تواند یک اثر عمده‌ای بر بسیاری از عوامل خطر را داشته باشد این عوامل ریسک بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. مطالعات نشان داده در افراد با خواب کوتاه ریسک بیماری‌های قلبی و یا سکته مغزی نسبت به کسانی که خواب ۷ تا ۸ ساعت در شب داشتند به طرز قابل توجهی بیشتر بوده است.


فلوشیپ طب خواب بیمارستان فوق تخصصی رضوی تاکید کرد: بدخوابی شبانه، خواب آلودگی حین روز، عدم احساس نشاط صبحگاهی، اختلالات عملکرد روزانه به ویژه اختلال در تمرکز، بدخلقی، افسردگی، سردرد‌های صبحگاهی، مشکلات اجتماعی، شغلی و خانوادگی، تعریق حین خواب، خُرخُر بلند و تکرر ادرار در طول شب، اختلال جنسی و رفلاکس معده و مری (ترش کردن)، از جمله نشانه‌های اختلال خواب است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد