hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > تهران| خانه پدری فروغ تخریب نمی‌شود

تهران| خانه پدری فروغ تخریب نمی‌شود

کارشناسان می‌گویند خانه پدری فروغ حتی اگر هیچ ارزش معماری‌ای نداشته باشد نام فروغ کافی است تا این خانه ثبت ملی شود
زمزمه‌های تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد در خیابان امیریه تهران بالا گرفته است، اما آیا این خانه همچون خانه پیشین او در محله دروس تهران تخریب می‌شود؟ آیا قرار است از فروغ فرخزاد چیزی جز اشعارش در این شهر باقی نماند؟ اصلا خانه پدری فروغ فرخزاد واجد ارزش‌های فرهنگی و معماری برای ثبت در فهرست آثار ملی است؟

دیروز که خبرها و گزارش‌هایی از احتمال تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد در خیابان امیریه تهران منتشر شد روزنامه همشهری نیز پیگیر این احتمال شد.

فروغ فرخزاد در خانه پدری‌اش در محله امیریه تهران متولد شد. او در همین خانه رشد کرد و آنطور که ایسنا به نقل از خانواده او خبر داده است، همانجا تمرین اپرا می‌کرد و آرام آرام تبدیل به شاعری شد که آثارش تا سالیان بعد ماندگار ماند.

فروغ در اشعار خود بارها از خانه‌ای یاد کرده که کودکی‌اش را در آن گذرانده است. کوچه‌ای که قلب او را ربوده بود. خانه پدری فروغ فرخزاد سال‌ها پیش به مالک دیگری فروخته شد. زنی که از یکنواختی خانه خسته شده است و مدام از همسرش می‌خواهد خانه را تخریب و از نو برپا کند و مردی که زیربار نمی‌رود و می‌گوید همین خانه‌ای که هست بس است.
چشم دوستداران میراث فرهنگی شهر تهران حالا به تصمیم این دو، خیره مانده است. اینکه کدامیک حرف خود را به کرسی بنشاند و خانه پدری فروغ فرخزاد را تخریب کند یا آنکه زیربار درخواست تخریب و نوسازی یا حتی فروش خانه شاعر نرود، موضوعی است که دوستداران میراث فرهنگی با نگرانی آن‌را دنبال می‌کنند.
همشهری اما در گفت‌وگو با دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران، سیداحمد محیط طباطبایی، مشاور رئیس پژوهشگاه میراث و گردشگری و رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران که تهران‌شناس است و سجاد عسگری، دبیرکمیته حفاظت از خانه‌های تاریخی شهر تهران پیگیر ماجرای خانه پدری فروغ فرخزاد شد.
دلاور بزرگ‌نیا همین دیروز یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران و کارکنان خود در دفتر معاونت میراث فرهنگی استان تهران را در غیاب سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران که به مرخصی رفته است به خانه پدری فروغ فرخزاد فرستاد تا گزارش این خانه را تهیه کنند.
سایت صدای میراث نیز دیروز در خبری اعلام کرد که درخواست ثبت اضطراری خانه پدری فروغ فرخزاد به دفتر مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران رسیده و حالا در انتظار تصمیم متولیان میراث فرهنگی این استان است.

اعلام نظر نهایی پس از تکمیل گزارش

دلاور بزرگ‌نیا درخصوص درخواست ثبت ملی خانه پدری فروغ فرخزاد به همشهری گفته است که درصورت کامل شدن گزارش این خانه می‌توان در مورد ثبت ملی آن تصمیم گرفت. او گفت که اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیازمند سندی است که اثبات کند فروغ فرخزاد در این خانه زندگی‌کرده است. چون یک بنا یا باید به‌دلیل داشتن ارزش‌های معماری در فهرست آثار ملی ثبت شود یا آنکه به‌دلیل حضور افراد مشهور در آن در فهرست آثار ملی قرار بگیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اما به همشهری گفته است که تصمیم نهایی در مورد خانه پدری فروغ فرخزاد زمانی اعلام می‌شود که گزارش‌های جمع‌آوری شده از این خانه تکمیل شود.
سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران که دفتر این کمیته را در خانه ثبت ملی شده پروین اعتصامی یکی از خانه‌های تاریخی شهر تهران که قرار بود به سرنوشت خانه پدر فروغ فرخزاد دچار شود، دایر کرده به همشهری گفته است که حتی اگر خانه پدری فروغ هیچ ارزش معماری نداشته باشد تنها نام فروغ بر این خانه کافی است تا ثبت ملی شود.
سجاد عسگری، دبیر کمیته حفاظت از خانه‌های تاریخی شهر تهران نیز به همشهری گفت: در اینکه فروغ فرخزاد در خانه پدری خود زندگی کرده است شکی نیست و این موضوع نیز اثبات شده است. این خانه سال 90یا 91درخواست نقشه داشت اما هیچ مجوز ساخت‌و‌سازی برای آن صادر نشده است.
او نیز خانه پدری فروغ فرخزاد را نه به‌دلیل داشتن ارزش‌های معماری که تنها به‌دلیل نام فروغ فرخزاد، همچون خانه بنان، خانه آیت‌الله طالقانی یا حسینیه جماران که ارزش‌های معماری نداشته‌اند اما به‌دلیل حضور شخصیت‌های شناخته شده در آنها به فهرست آثار ملی افزوده شده‌اند، واجد ثبت در فهرست آثار ملی به‌عنوان یک مکان رویداد یا خانه مشاهیر اعلام کرد.

شهرداری در انتظار رأی نهایی میراث

عصر دیروز اما شهرداری تهران به خبرهای منتشر شده از احتمال تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد واکنش نشان داد و محمد شهرآبادی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۱ تهران اعلام کرد: هیچ‌گونه پروانه تخریب و نوسازی برای خانه پدری فروغ فرخزاد صادر نشده است.
او از درخواست مالک فعلی برای تخریب و نوسازی خانه پدری فروغ خبر داد و گفت: برای این ملک پرونده تشکیل شده، اما موضوع از لحاظ اداری و بررسی‌های لازم در حال پیگیری است.

شهرآبادی با تأکید بر جدیت شهرداری تهران برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی تأکید کرد: منتظر اظهارنظر قطعی سازمان میراث فرهنگی درخصوص ارزش تاریخی و فرهنگی ملک هستیم.
خانه پدری فروغ فرخزاد در محله امیریه تهران هیچ‌یک از شاخص‌های معماری ارزشمند را ندارد که بتواند با استفاده از شاخص معماری به فهرست آثار ملی کشور افزوده شود، اما این خانه یک شاخصه مهم برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی دارد و آن هم نام فروغ فرخزاد شاعر پرآوازه ایران است که می‌تواند خاطرات خانه پدری‌اش را برای علاقه‌مندان به او زنده نگه دارد و به‌عنوان یک مکان رویداد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برساند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد